رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 188415

شمخانی: آزادسازی موصل سر آغاز وحدت ملی عراق است

ساعت24-سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق صبح روز یک‌شنبه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره همکاری‌های دو جانبه و راهکارهای مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرد.

57337828.jpg
style="text-align: justify;">دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار با اشاره به ضرورت ثبات سیاسی در عراق و لزوم ایفای نقش فعال از سوی رهبران گروه‌های مختلف عراقی به ویژه رئیس پارلمان این کشور در این روند، اظهار کرد: با مجاهدت ارتش، نیروهای مردمی و حمایت همه جانبه گروه‌های، مذهبی، سیاسی و قومی مسیر دفع کامل تروریسم به عنوان مهم‌ترین اولویت امنیتی عراق در حال پیشرفت و تکمیل است.

وی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود، ابزار امیدواری کرد: عملیات آزادسازی موصل با حضور تمامی گروه‌های عراقی به ویژه نیروهای بومی در استان نینوا و در سایه وحدت و مدنظر قرار دادن منافع ملی با موفقیت آغاز شد.

شمخانی با اشاره به موفقیت حکومت مردم‌سالار عراق در اثبات کارآمدی و لیاقت در موضوع مهار و دفع بحران داعش افزود: آزادسازی موصل سرآغازی بر ثبات، آرامش و وحدت ملی و جغرافیایی در عراق خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: این دستاوردها، بعدی از کارآمدی است که بسیاری از کشورهای مرتجع منطقه از آن بی‌بهره‌اند و اگر چنین بحرانی را تجربه می‌کردند قطعا با مشکلات و پیامدهای بسیار گسترده و عمیق‌تری رو به رو می‌شدند.

وی افزود:‌ عراق یک‌پارچه یک ظرف جغرافیایی است که در آن طوائف و اقوام مختلف حضور دارند و غلبه بر بحران داعش موجب افزایش همبستگی ملی و تقویت اتحاد ملی اعم از شیعه، سنی و کرد خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که داعش بر خلاف شعار و خاستگاه اجتماعی ادعایی خود، بیش‌ترین ضربه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را به اهل سنت عراق وارد کرده است.

دریابان شمخانی یادآور شد:‌ وضعیت نبرد با داعش در طول دو سال اخیر نشان می‌دهد در هر مقطعی که ارتش و نیروهای مردمی عراق میدان‌دار بوده‌اند میزان آسیب‌ها و تخریب‌ها در آزادسازی مناطق بسیار کمتر از مواقعی بوده که نیروهای ائتلاف ادعایی وارد عمل شده و موجب ویرانی شهرها و روستاها شده‌اند.

شمخانی حضور و مشارکت فعال اهل سنت معتدل در ساختار سیاسی و مدیریتی عراق را یک الزام غیرقابل اجتناب عنوان کرد و افزود:‌ التزام به دموکراسی و بهره‌مندی هر یک از گروه‌ها بر اساس استحقاق دموکراتیک مسیر دستیابی به وحدت و ثبات خواهد بود.

هم‌چنین سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق در مبارزه علیه تروریسم، ایران را کشوری بسیار مهم و تاثیرگذار در منطقه خواند و اظهار کرد: مهم‌ترین و فوری‌ترین خطری که همه منطقه را تهدید می‌کند تروریسم است و ما باید با همدلی و اتحاد و با شکست دادن تروریست‌ها آرامش را به عراق و منطقه بازگردانیم.

رئیس مجلس عراق با ارایه گزارشی از آخرین تحولات امنیتی و دفاعی و ضرورت‌های تداوم همکاری‌های مشترک در روند مبارزه با تروریسم تصریح کرد:‌ رهبران و نهادهای دولتی در عراق رابطه قوی‌تر، مستمر و رو به جلو با جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و پارلمانی را در صدر اولویت‌های سیاست خارجی کشور می‌دانند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها