رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 190163

احتمال تعطیلی شنبه‌ها در سراسر کشور قوت گرفت

ساعت ۲۴- ‌بنا به یگ گزارش موثق، موضوع تعطیلی شنبه‌ها که چندی بود در محافل تصمیم‌گیر کشور مورد بررسی بود، اکنون احتمال تصویب آن برای سراسر کشور قوت گرفته است. این پیشنهاد که نخستین بار از سوی اتاق بازرگانی و جامعه بازرگانان به دولتمردان ارایه شده، هفته قبل مورد استقبال معاون رییس‌جمهور قرار گرفت و اکنون می‌رود تا رویای چندین ساله تجار و صنعتگران کشور را جامه عمل بپوشاند. به گفته کارشناسان امر، این تصمیم می‌تواند منافع هنگفتی را برای صنعت و تجارت ایران به همراه داشته باشد.

تعطيلات
dir="RTL">هم اکنون تعطیل رسمی هفتگی ایرانی‌ها، جمعه است و پنجشنبه‌ها نیز به نوعی همه چیز تق و لق است و ادارات به حالت نیمه تعطیل و نیمه جان درمی‌آید و این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است و بدین ترتیب و عملا ارتباطات بین‌المللی بازرگانان و صنعت و تجارت ما با دنیا دچار اختلال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ساعت ۲۴، در اغلب کشورهای اروپایی و امریکایی روزهای کاری هفته از دوشنبه تا پنجشنبه یا شنبه است و آن دو روز پایانی هفته به اوقات فراغت و انجام کارهای شخصی اختصاص می‌یابد.

در کشورهای مسلمان، نخستین روز کاری هفته از شنبه یا یکشنبه آغاز می‌شود و در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است. از بین ۱۱۴ کشور جهان ایران، افغانستان و جیبوتی روز جمعه را در هفته تعطیل بودند. اما افغانستان در سال ۱۳۷۹ طرح دو روز تعطیلی در هفته را به تصویب رساند.

بنا بر این گزارش، در برخی از کشورها مثل سوئد و نروژ و یا دیگر سرزمین‌های شمالی اروپا، به ازای هر سه هفته کار، یک هفته مرخصی برای سفر به دیگر کشورهای اروپایی و لذت بردن از آفتاب سوزانی که در این کشورها می‌تابد، اختصاص داده می‌شود و در این رابطه، سازمان جهانی کار (ILO) در تازه‌ترین گزارش خود به ۴ روز کار در هفته توصیه کرده است.

برخی کشورهای مسلمان که در گذشته پنجشنبه و جمعه را تعطیل بودند، تعطیلی پنجشنبه را به شنبه منتقل کردند. این تصمیم در نشست سران کشورهای خلیج فارس در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و آنان در یک دوره کوتاه‌مدت روز شنبه را جایگزین تعطیلی پنجشنبه کردند. افغانستان نیز آخرین کشور از این دست بود که این جابجایی را انجام داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها