رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 190421

مداخله نظامی ترکیه در سوریه با هدف محدود کردن کردها

ساعت ۲۴ - در سالهای اخیر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دستور داد طرح‌های تهاجم به سوریه تهیه شود. اما فرماندهان ارتش که در داخل با کردها در جنگ بودند، مقاومت می‌کردند. پس از آنکه یک جناح شورشی در ارتش کوشید اخیرا کودتا کند، همه چیز عوض شد.

مداخله نظامی در ترکیه با هدف محدود کردن کردها
dir="RTL" style="text-align:right">به نوشته نیو یورک تایمز، پس از کودتا که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر انجامید، اردوغان هزاران نفر از فرماندهان را از ارتش پاکسازی کرد. این امر باعث نگرانی متحدان غربی ترکیه از جمله آمریکا شد که تصور می‌کردند ترکیه نمی‌خواهد یا نمی‌تواند شریکی قابل اتکا در جنگ با داعش باشد.

اما روز چهارشنبه تانک‌ها و نیروهای ویژه ترکیه به دستور اردوغان با حمایت هواپیماهای آمریکایی و ترکیه وارد سوریه شدند تا به شورشیان برای تصرف شهر جرابلس از دست داعش کمک کنند. روز پنجشنبه تانک‌های بیشتری وارد سوریه شدند و ظاهرا توانستند به پاکسازی منطقه از نیروهای داعش و نیز جلوگیری از گسترش حوزه تسلط کردها در منطقه کمک کنند.

این عملیات که مدت کوتاهی پس از کودتای نافرجام صورت گرفت، نشان داد اردوغان قدرت عملیاتی بیشتر در ارتش به دست آورده و وی توانسته است بلندپروازانه‌ترین نقش را برای ترکیه در جنگ داخلی سوریه بر عهده بگیرد و برای تقویت نیروهای شورشی که تا در وضعیت نامناسبی بودند، وارد عمل شود. یکی دیگر از موانع دخالت ترکیه در سوریه نیز که اخیرا حل شد، تنش در رابطه با روسیه بود که پس از ساقط کردن یک جت روسی توسط ارتش ترکیه بالا گرفت. اما پس از عذرخواهی اردوغان، روابط آنکارا با مسکو بهبود یافت. در غیر این صورت مداخله ترکیه در سوریه می‌توانست بالقوه امکان برخورد با نیروهای روسی را به دنبال داشته باشد. این عملیات باعث تقویت روحیه آن دسته از گروه‌های شورشی شده است که از حمایت ترکیه برخوردار بوده‌اند.

یک مقام ارشد ترکیه گفت در سال‌های اخیر بسیاری از فرماندهان با عملیات در سوریه مخالف بودند. بسیاری از تحلیلگران همین نظر را تایید کرده‌اند. یکی از برجسته‌ترین فرماندهان مخالف با عملیات نظامی در سوریه، ژنرال سمیه ترزی فرمانده نیروهای ویژه بود که از طراحان کودتای نافرجام بود. وی در جریان کودتا کشته شد. روز پنجشنبه حدود ۳۵۰ سرباز ترک از جمله ۱۵۰ نفر نیروی ویژه در چارچوب عملیات موسوم به سپر فرات در سوریه بودند. بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای ترکیه بیشتر در حال خنثی کردن بمب‌ها و تله‌های انفجاری هستند که داعش در جرابلس به جا گذاشته است.

اکنون پرسش این است که نیروهای ترکیه چه مدت در آنجا خواهند ماند. مقامات ترکیه جدول زمانی تعیین نکرده‌اند اما گفته‌اند ارتش تا زمانی که تهدیدهای امنیتی نسبت به ترکیه خنثی شود، خواهد ماند. منظور از تهدیدهای امنیتی داعش و شبه‌نظامیان کرد سوریه هستند. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا که روز چهارشنبه و هم زمان با شروع عملیات به آنکارا رفت، تلویحا گفت ارتش ترکیه با حمایت آمریکا به طور نامحدود در سوریه خواهد ماند. وی گفت فکر می‌کنم ترک‌ها آماده‌اند این تلاش را تا زمانی که داعش از بین برود، ادامه دهند و آنان به این نتیجه رسیده‌اند که داعش تهدیدی برای موجودیت ترکیه است.

برخی تحلیلگران می‌گویند نیروهای ترکیه که مایل نیستند به عنوان اشغالگر شناخته شوند، احتمالا بخشی از زمین‌های غرب فرات را حدود چندین کیلومتر داخل خاک سوریه جدا می‌کنند و نهایتا کنترل آن را به شورشیان تحت حمایت خود و نیروهای شبه‌نظامی ترکمن می‌سپارند. برخی از تحلیلگران صحبت از اتمام عملیات ترکیه ظرف دو یا سه هفته آینده می‌کنند. اما بیرون راندن داعش از جرابلس تنها هدف این عملیات نبود. مقامات ترکیه این امر را پنهان نکرده‌اند که هدف اصلی عملیات این بوده است که شبه‌نظامیان کرد بر ناحیه غرب فرات که اخیرا با حمایت آمریکا تصرف کردند، مسلط نشوند. بایدن هم گفت اگر کردها به شرق فرات باز نگردند، از حمایت آمریکا محروم خواهند شد. ترکیه حضور نیروهای کرده سوریه را در مرز خود تهدیدی برای امنیت ملی آنکارا تلقی می‌کند.

منابع نیروهای کرد سوریه گفته‌اند نیروهای آنان پس از تصرف شهر منبج از داعش به پایگاهای خود باز گشته‌اند. وابسته مطبوعاتی ائتلاف به رهبری آمریکا گفت کردها به شرق فرات عقب نشینی کرده‌اند تا آماده تصرف شهر رقه شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها