رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 190441

وقتی پول ندارید صدقه بدهید

اگر الان کسی به ما بگوید وقتی که فرصت نداری نماز بخوان یا مثلا بگوید وقتی که پول نداری صدقه بده، تعجب می‌کنیم و می‌پرسیم: چگونه چنین چیزی ممکن است؟ به نظرمان می‌رسد که در این حرف تناقض باشد و خواهیم گفت من اگر وقت یا پول نداشته باشیم چگونه نماز بخوانم یا صدقه بدهم؟

به گزارش ایسنا، محمدرضا زائری با این مقدمه در «خبرآنلاین» ادامه داد: گاه بعضی از رموز زندگی و حقایق هستی را انسان‌ها تا زمان مرگ درنمی‌یابند چرا که این قواعد بر عکس مناسبات مادی و محاسبات دنیایی ماست. ما می‌گوییم چون وقت نداریم نمی‌توانیم نافله بخوانیم اما آن راز عجیب این است که چون نافله نمی‌خوانیم وقت نداریم! وقت و مال و بدن و آبرو وقتی برای خدا مصرف شود برکت پیدا می‌کند.

از میان دو فرزند میرزاکاظم ملک‌التجار بازرگان ثروتمند بازار تهران، یکی که همه دارایی خود را وقف می‌کند به اعتبار و موقعیتی ممتاز می‌رسد و ثروتش برکت می‌یابد ولی برادر دیگر که ثروت خود را برای خود خرج کرده همه پولش تمام می‌شود و فرزندان و بازماندگانش برای زندگی عادی خود هم مشکل پیدا می‌کنند!

آثار و نتایج املاک و اوقاف حاج حسین ملک هنوز بعد از سال‌ها به برکت عنایت امام هشتم علیه‌السلام باقی و مستمر است و علاوه بر آسایش و عزت دنیایی برای خانواده‌اش، سرمایه آخرت اوست چرا که با خدا معامله کرده است و در معامله با خدا یقینا جز سود و منفعت نیست.

با محاسبه دنیایی می‌گوییم مثلا 20 هزار تومان داریم و با هزینه‌های خانه و زندگی نوبت به انفاق و صدقه نمی‌رسد ولی درست وقتی که بخشی از این مبلغ را به نیازمندان بدهیم بقیه پول چنان برکتی می‌کند که بعد از هزینه‌های زندگی اضافه هم می‌آید اما وقتی همه‌اش را برای خانه خرج می‌کنیم همیشه کم می‌آوریم! یا مثلا با همین محاسبه دنیایی می‌گوییم چون فرصت نداریم به نافله خواندن نمی‌رسیم و فقط نماز واجب را بدون اذان و اقامه و تعقیبات ادا می‌کنیم و اتفاقا همیشه هم وقت کم می‌آوریم و بین گرفتاری‌های بیرون از خانه و مشکلات خانه و رسیدگی به خانواده و کارهای شخصی سرگردانیم! اما بر عکس وقتی که نافله می‌خوانیم و نمازها و اعمال مستحب را به جا می‌آوریم می‌بینیم نه تنها وقت کم نمی‌آوریم بلکه به همه کارهای دیگر می‌رسیم و وقت اضافه هم داریم!

پول و وقت و جسم و جان انسان وقتی برای خدا هزینه شود برکت پیدا می‌کند و این حقیقت را اگر هم نشود با تحلیل مادی درک و اثبات کرد، همه با تمام وجود درک می‌کنیم و می‌فهمیم چرا که طرف معامله‌مان خداست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها