رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 190473

ابراز نگرانی کاخ سفید از افزایش تنش ایران و آمریکا در تنگه هرمز

ساعت 24-سخنگوی کاخ سفید از مواجهه ناوهای آمریکایی با قایق‌های تندرو ایران در روزهای گذشته ابراز نگرانی کرد.

جاش ارنست
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه به مواجهه ناوهای آمریکایی با قایق‌های تندرو ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز واکنش نشان داد و درباره آنها ابراز نگرانی کرد.

ارنست در پاسخ به سوال یک خبرنگار در این مورد گفت که اقدام قایق‌های ایرانی در چندین مواجهه با کشتی‌های آمریکا در خلیج (فارس) در هفته جاری، موجب نگرانی است و خطرات خطاهای محاسباتی را افزایش می‌دهد.

سخنگوی کاخ سفید در با بیان اینکه مقاصد قایق‌های ایرانی مشخص نیست گفت: «اما رفتار آنها غیرقابل قبول است و (این اقدام) در منطقه‌ای متمرکز مانند تنگه هرمز، خطرات مربوط به احتمال خطای محاسباتی را افزایش می‌دهد.»

ارنست در بخش دیگری از اظهاراتش حضور کشتی‌های آمریکایی در آب‌های بین‌المللی را همراه با رعایت اصول حرفه‌ای و مطابق با هنجارهای بین‌المللی خواند و گفت: «به خاطر همین حرفه‌ای‌گری بود که از وقوع اتفاقی وخیم‌تر جلوگیری شد.»

همچنین یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز جمعه گفته درگیری‌های خطرناک بین شناورهای ایران و آمریکا در خلیج فارس در سال 2016 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته پنجاه درصد افزایش یافته است.

مقام‌های پنتاگون در روزهای گذشته از وقوع چندین درگیری بین شناورهای ایران و آمریکا در مجاورت تنگه هرمز و خلیج فارس خبر داده‌اند. خبرگزاری فاکس نیوز گزارش داده طبق اعلام ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا بین شناورهای ایران و آمریکا در سال 2015 مجموعاً 30 مورد تقابل وجود داشت. این گزارش حاکی است در شش ماهه اول سال جاری در سال 2016 26 مورد «تقابل خطرناک» وجود داشته است.

یک مقام پنتاگون بر همین اساس به فاکس‌نیوز گفت: «در مسیری قرار داریم که ارقام سال گذشته را با 50 درصد افزایش پشت سر بگذاریم.»

همچنین،مقامات آمریکایی مدعی‌اند که یک فروند گشتی نظامی ایرانی بری شناورهای آمریکایی و کویتی «مزاحمت» ایجاد کرده و یک شناور نظامی آمریکایی در حمایت از شناورهای خارجی وارد عمل شده و 3 گلوله به نشانه اخطار شلیک کرده است.وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که قایق تندروی ایرانی به فاصله حدوداً 200 یاردی (حدوداً 180 متر) ناوگان آمریکایی-کویتی آمده و با سرعت بالا، دور آنها حرکت می‌کرده است.در روزهای پیش نیز شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز در فاصله 300 متری یک شناور آمریکایی حرکت کرده بودند که آمریکایی‌ها از این اقدام انتقاد کرده بودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها