رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 190932

یک گام به جلوی سیف و توقف تا پایان کار دولت؟

بانک مرکزی گزارش دادوستد ارزی در بانک‌ها را منتشر کند

ساعت ۲۴- همین چند هفته پیش بود که رییس کل بانک مرکزی خبر داد بانک‌های ایران می‌توانند ارزهای معتبر را به قیمت‌های غیردستوری خرید و فروش کنند. شماری از فعالان اقتصادی و اقتصاددانان این اقدام بانک مرکزی را تغییر سیاست‌های ارزی دانسته و نوید می‌دادند که نرخ ارز از حالت دستوری و چندگانگی بیرون آمده و یک نرخی خواهد شد.

سیف
dir="RTL">اکنون چند هفته از روز خبر اعلام شده سپری شده است و بانک مرکزی هیچ تفسیر، تحلیل یا خبر تکمیلی دیگری درباره سیاست ارزی تازه منتشر نکرده است. آیا سیاست تک‌نرخی کردن ارز در همین گام متوقف شده است یا اینکه وظیفه بانک مرکزی تا همین جا بوده است؟

با توجه به اینکه وزیر امور اقتصادی به عنوان یکی از فرماندهان اقتصاد ایران به تازگی خبر داده است که تک‌نرخی شدن ارز تا پایان امسال انجام خواهد شد. تحلیل‌های مبتنی بر توقف نسبی روند این اقدام‌ها افزایش پیدا کرده است. سکوت خبری بانک مرکزی ایران نیز تحلیل‌های مبتنی بر محافظه‌کاری تا آخرین روز در این نهاد را تقویت می‌کند. کاش بانک مرکزی ایران گزارشی از فعالیت‌ها و نتایج کار بانک‌های عامل که توانسته‌اند ارز را به قیمت‌های غیردستوری خرید و فروش کنند را برای علاقمندان به اقتصاد ارزی آشکار کند.

یکی از پرسش‌های محوری درباره گزارش اجتناب‌ناپذیری که بانک مرکزی باید ارایه کند این است که مرکز ثقل ارز تک‌نرخی روی کدام عدد است و این عدد با نرخ آزاد ارز که از سوی صرافی‌ها اعمال می‌شود چقدر تفاوت دارد؟ در صورتی که این عدد از سوی بانک مرکزی اعلام شود می‌توان فهمید که نرخ ارز آزاد فعلی تا چه میران واقعی است.

از طرف دیگر ارایه گزارش واقعی از کارنامه بانک‌ها در دادوستد ارزی نشان خواهد داد تقاضا برای ارز در کدام نقطه می‌ایستد و آیا برای قیمت‌های آزاد تقاضایی بیش از متوسط تقاضا در بهار امسال است که هنوز دادوستد ارزها آزاد نشده بود یا کمتر.

علاوه بر این ارایه گزارش واقعی از کارنامه بانک‌ها در دادوستد ارزی نشان‌دهنده میزان عرضه ارز از سوی دارندگان ارزهای معتبر غیر از منابع دولتی است. شاید بتوان با کمی دقت درباره سرچشمه ارزهای فروخته شده در بانک‌ها به اطلاعات دیگری دست یافت و به طور مثال اطلاع به دست آورد که ایرانیان مقیم خارج آیا ارزی برای فروش به بانک‌های ایرانی عرضه کرده‌اند.

بانک مرکزی ایران توجه داشته باشد که تک‌نرخی کردن ارز و شفاف‌سازی درباره سیاست‌های ارزی می‌تواند یکی از گره‌های غیرسیاسی ورود سرمایه‌های خارجی را باز کند و این یک اقدام اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید. اعلام نتایج کارنامه بانک‌ها در دادوستد ارزی در روزهای پس از اعلام آن از سوی بانک مرکزی آینه‌ای خواهد بود که تک‌نرخی کردن کامل ارزها را می‌توان از آن دید.

به گزارش ساعت ۲۴، برخی از فعالان اقتصادی که با روحیه محافظه‌کارانه ولی‌الله سیف آشنایی دارند باورشان این است که فشار بخش خصوصی به بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز آنقدر زیاد شده بود که سیف باید یک اقدام می‌کرد. این گروه می‌گویند شاید ولی‌الله سیف با هدف خاموش کردن صدای منتقدان اقدام به برداشتن یک گام در مسیر آزادسازی نرخ ارز و تغییر ماهیت سیاست‌های ارزی برداشته و اقدام بعدی را بسیار دیرهنگام انجام خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها