رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 191135

برجام خطری برای منافع دلواپسان است

ساعت24-یک کارشناس انرژی گفت: مخالفت دلواپسان با برجام به خاطر به خطر افتادن منافعشان است و این منافع فقط با وجود تحریم ها به دست می آید.

82207373-70974082.jpg
style="text-align: justify;">مهدی فریدونی یکشنبه شب در نشست دستاوردهای برجام در حوزه انرژی که در حاشیه برپایی نمایشگاه هفته دولت در نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شد بیان کرد: پیش از برجام 50 تا 70 درصد دلالی، از هزینه ورود تکنولوژی به کشور، عاید دلواپسان می شد برای همین از نبود تحریم ها به منافعشان نمی رسیدند.
وی افزود: پیش از اعمال تحریم ها، به صورت سنتی بازار اروپا و بخشی از آسیا در اختیار ایران بود و هیچ کشوری توان رقابت با ما را نداشت اما با اعمال تحریم ها کشورهای هم حوزه ای وارد این عرصه شدند گرچه پس از برجام دوباره توانستیم بازارهای جهانی خود را به دست آوریم.
این کارشناس انرژی با اشاره به بحث فریز نفتی گفت: پس از برجام ما به سه میلیون بشکه نفت در روز رسیدیم که بر همین اساس طرح فریز نفتی را پایه گذاری کردند یعنی سطح تولید را در یک میزان خاص که نهایت تولید است نگه داشتند. پذیرش فریز نفتی با توجه به اینکه سطح تولید اوپک نیز 32 میلیون بشکه در روز است به نفع کشور است.
فریدونی اظهارکرد: در بخش نفت و انرژی باید ظرفیت سازی صورت گیرد به اندازه ای که علاوه بر توسعه کشور،قدرت چانه زنی کشور را بتوان در مجامع بین المللی، سیاسی و اقتصادی بالا برد. این موضوع در هیچ شرایطی به دست نمی آید مگر تولید ما افزایش یاید.
وی با بیان اینکه در سال 1356 تولید نفت ایران پنج میلیون و 600 هزار بشکه در روز بود افزود: پس از 40 سال حدود 50 درصد از ظرفیت خود را از دست دادیم و هنوز این میزان در حال تحلیل رفتن است. برای همین باید جلوی آن را با تولید زیاد و ورود تکنولوژی بگیریم.
این کارشناس انرژی ادامه داد: در دولت یازدهم رییس جمهوری واژه ای با عنوان منافع ملی را وارد ادبیات سیاسی کشور کرد. عبارت منافع ملی بدین معنا است که باید سهم خودمان را از بازار نفت و انرژی کسب کنیم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز شخصی سکان نفت کشور را به دست گرفته که بسیار سیاست مدار، فنی و تکنیکال است و شناخت بسیار خوبی نسبت به بازار نفتی و اوپک دارد.
فریدونی اظهار کرد: براساس برآورد انجام شده و با توجه به سرمایه گذاری ما تا 20 آینده حدود 180 میلیارد دلار باید آورده خارجی در صنایع نفت داشته باشیم؛ همچنین به صد میلیارد دلار در بخش نفت، 20 میلیارد دلار در بخش پالایش و 50 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی نیاز داریم که سالیانه وارد کشور شود تا تولید 2 میلیون و 800 هزار بشکه ای ما سر جایش بماند در غیر این صورت منابع ما تحلیل می رود.
وی گفت: سایر کشورها محور خود را بر این اساس قرار داد ه اند تا ارتباط بین دستگاه دیپلماسی و دستگاه های انرژی خود قوت ببخشند. دستگاه دیپلماسی، وزارت کشور و وزارت صنعت ،معدن تجارت، باید وارد شوند و مباحث مربوط به انرژی و تولید را را دنبال کند چرا که امروز کشور بدان نیاز دارد.
این کارشناس انرژی ادامه داد: نوسانات بازار سرمایه و تجارت در نفت و دنیا از نظر سرعت به ساعت رسیده است پس به هیچ وجه منطقی نیست که ما با قراردادهای 20 سال پیش به پیشواز این صنعت برویم که نیاز اساسی آن به روز شدن است.
او با بیان اینکه میزان تولید و ذخایر نفت و گاز ما سنخیتی با هم ندارد توضیح داد: امروز با توجه به ذخایر شناخته شده ای که در کشور داریم و با توجه به نرخ جهانی، تولید باید بین هشت تا 9 میلیون بشکه در روز باشد.
فریدونی با بیان اینکه جذب نکردن سرمایه های مورد نیاز خود برای توسعه صنایع نفت و گاز موجب می شود تا این سرمایه ها به کشورهای هم حوزه بروند افزود: 21 میدان مشترک نفت و گاز داریم. در بخش خشکی پنج میدان با عراق داریم و تقریبا در 17 میدان با کشورهای حوزه خلیج فارس مشترکیم. کل تولید ما از این میادین کمتر از یک میلیون بشکه است.
وی با اشاره به میدان نفتی سروش گفت: این میدان در نزدیکی جزیره خارک حدود 54 سال پیش کشف شد و روزانه 14 هزار بشکه در روز تولید داشت. از سال 78 عملیات نوسازی آن را آغاز کردیم و سال 80 تولید اولیه ما 100 هزار بشکه در روز بود . پس از سال 84 تولید ابتدا به 90 هزار بشکه در روز و سپس به 80 هزار بشکه در روز رسید که این میزان کاهش جای تاسف دارد.
این کارشناس انرژی افزود: اگر معنای دلواپس را بخواهیم بیان کنیم در چنین مواقعی باید دلواپسی اتفاق بیفتد. ما در هیچ شرایطی نباید زمان را ازدست بدهیم تا دوباره بلایی که بر سر میدان پارس جنوبی آمد بر سر دیگر میادین نیاید.
وی با اشاره به میدان نفتی فروزان بیان کرد: در این میدان مشترک بین ما و عربستان، این کشور با سرمایه گذاری که در آن انجام داده روزی سه میلیون بشکه نفت در روز برداشت می کند.
فریدونی با بیان اینکه امروز اما نیازمند وحدت هستیم اظهارکرد: متاسفانه دیده می شود در سیمای ملی، به کرات وزارت نفت را سیبل قرار داده و آن را می کوبند.
این کارشناس، با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اظهار کرده بود کشور باید نقدینگی مردم را جذب کند و به سمت میادین مشترک سوق دهد گفت: اگر در مجلس شورای اسلامی اوراق مشارکت برای یک میدان نفتی مصوب کنیم به معنی گدایی کردن از مردم است. آیا می شود چنین صنعتی با این همه پیچیدگی را این گونه در مسیر خودش قرار داد؟
وی با بیان اینکه قراردادهای نفتی سابق جوابگو نیست اظهار کرد:برای تقویت پایه های سیاسی کشور نیاز به قراردادهای جدید است. در دهه 70 شاید می توانستیم آنها را اجرایی کنیم اما اکنون دیگر نمی توانیم.
فریدونی تاکید کرد: امروز باید بخش دیپلماسی کشور را بررسی کنیم. کشورهای همسایه ما با کوچک ترین مذاکرات همه منابع خودشان را در اختیار کنسرسیوم های نفتی قرار می دهند.
وی گفت: امروز کشور ما باید به رشد اقتصادی پنج درصد برسد و هیچ راهی وجود ندارد مگر این که بخش انرژی، ما رونق بگیرد.
این کارشناس انرژی بیان کرد:منافع ملی حفظ نمی شود مگر این که در بخش انرژی و توسعه صنایع بالادستی، حرکت انقلابی انجام دهیم آن هم در قالب قراردادهای جدیدی که وزارت نفت از آن به عنوان اصلی ترین پایه های سیاستش استفاده می کند.
وی نفت و انرژی را پایه و اساس سیاست دانست و گفت: مهمترین رکن سیاسی و اقتصادی آمریکا اداره انرژی این کشور است؛ این اداره، معضلات و وضعیت بازار نفتی را بررسی می کند. نقطه قرمز آمریکا و بلوک غرب تولید نفت و پخش بدون دردسر نفت از میادین حوزه قطر و خلیج فارس است که برای حفظ ثبات آن آمریکا دست به هر کاری می زند.
فریدونی افزود: حضور امروز آمریکا در عراق به خاطر این است که اداره انرژی آمریکا در گزارشی عنوان کرده بهترین میدان های نفتی دنیا در عراق قرار دارند.
وی با بیان اینکه امروز عراق از میدان نفتی مشترک آزادگان 220 هزار بشکه تولید می کند خاطر نشان کرد: پیش از فعالیت دولت یازدهم تولید ما از میدان آزادگان 70 هزار بشکه در روز بود اما در یک ماه گذشته خوشبختانه به سطح تولید عراق رسیدیم.
این کارشناس انرژی ادامه داد: اگر وزیر نفت توانست حرکت انقلابی در صنعت انرژی ما انجام دهد به خاطر این است که همه هزینه های جانبی و جاری را از میادین مرکزی گرفته و به سمت دو حوزه مشترک پارس جنوبی و آزادگان آورده است.
وی گفت: باید بین سفرای دستگاه دیپلماسی و وزارت نفت هم افزایی ایجاد و سرعت گیرد اگر نتوانیم این هم افزایی را با سرعت و با توجه به ظرفیت هایی که داریم انجام دهیم بخش انرژی ما تحلیل می رود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها