رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 191138

تلاش محافظه کاران برای کارشکنی در باز کردن فضای جامعه توسط حسن روحانی

ساعت24-روحانی قصد دارد تا فضای اقتصادی و اجتماعی ایران را در دوران پسا برجام باز کند اما نیروهای محافظه کار در حال تلاش برای جلوگیری از تحقق این موضوع در تمام جنبه های آن هستند.

به گزارش "سایت روزنو"،"مارتین گلن" خبرنگار نشریه آلمانی "دی زیت" در گزارش تازه خود با اشاره به رویارویی تندروها با روحانی می نویسد:"روحانی به طور جدی در مقابل محافظه کاران ایستاده است او به تازگی گفت که هیچ یک از وزرایش نباید دربرابر فشارها تسلیم شوند.

پس از اظهارات اخیر او روزنامه های تندرو موضعی تهاجمی تر علیه او گرفتند. این رسانه ها کارزاری را برای انتقام گیری از اعضای دولت به راه انداخته اند البته این موضوع تازه ای نیست و این هدف قرار دادن های شخصی از زمان برجام به این سو آغاز شده است. صحنه سیاست و جامعه امروز ایران یک روز هم بدون موضوعی داغ و جنجالی نیست.

همه این تحریک ها و کارشکنی ها با یک هدف از سوی محافظه کاران انجام می شوند و آن هم تضعیف روحانی و محبوبیت و شهرت او در جامعه و در نهایت جلوگیری از انتخاب مجدد او در انتخابات مه سال 2017 میلادی است.

توافق هسته ای اختلافات درون جناح های داخلی ایران را افزایش داده است. روحانی و ظریف وزیر امور خارجه او امیدوارند که پس از سرمایه گذاری های خارجی و ورود میلیارد ها دلار سرمایه به ایران آرامش بر سیاست خارجی حکمفرما شود و این موضوع به سوی سیاست داخلی نیز تسری پیدا کند. محافظه کاران اما با تمام توان در برابر هرگونه باز شدن فضا ایستاده اند. هراس آنان ان است که شاهد تحولاتی خزنده در درون جمهوری اسلامی پس از پایان تحریم ها و انزوای بین المللی باشند. حضور شرکت های اروپایی و امریکایی آنان را به هراس انداخته است. آنان فکر می کنند این موضوع تهاجم فرهنگی غرب را در ایران شدت خوهد بخشید. آنان بر این باورند که تنوع بیش تر می تواند به تضعیف ایدئولوژی ایده انقلابی گری بیانجامد".

این نشریه در ادامه اشاره می کند که محافظه کاران معتقدند که ارزش های اسلامی و انقلابی در حال تضعیف هستند و در این راستا باید در مقابل روند کنونی ایستادگی کنند. دی زیت می افزاید:"تنها در طول یک هفته گذشته تعداد زیادی کاربر اینترنتی بازداشت شده اند آن هم به اتهام فعالیت های غیر اخلاقی و توهین به مقدسات. آن ها اکثرا مردانی هستند که سلفی های زنانه با حجاب از خود انداخته اند. از سوی دیگر بیش از ده ها کنسرت در سرتاسر کشور لغو شده اند. علیرغم کسب مجوز مجریان این کنسرت ها از وزارت فرهنگ ایران پلیس و ماموران محلی از چند ساعت قبل اعلام می کنند که کنسرت لغو شده است علت آن نیز احساس خطر آنان از بروز اعمال زشت و غیر اخلاقی در اماکن عمومی اعلام شده است".

این نشریه آلمانی در ادامه با بیان تلاش های محافظه کاران برای مقابله با روحانی می نویسد:"به تازگی صدها روزنامه نگار در ایران انبوهی از پیامک ها را دریافت کردند که در آن نسبت به ارتباط با کشورهای خارجی و هرگونه عناصر متخاصم از طریق پست الکترونیکی و یا وسایل دیگر ارتباطی هشدار داده شده بود و جرم تلقی شده بود. پس از آن بسیج در تهران حدود 100 هزار دیش ماهواره ای که مالکیت آن برای شهروندان بود را به آتش کشیدند.

سردار نقدی رییس بسیج گفت که دیش های ماهواره ای سبب شده اند تا طلاق و اعتیاد به مواد مخدر افزایش یابد. در مقابل اما علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران که موضعی نسبتا لیبرال دارد گفته بود که 25 سال است که قانون ممنوعیت استقاده از ماهواره وجود دارد اما در عمل تاثیری نداشته است چرا که 70 درصد از جمعیت در عمل اقدامی غیر قانونی انجام می دهند و از ماهواره استفاده می کنند".

این روزنامه در پایان می نویسد:"این جنگ قدرت و منازعه فرهنگی به سازوکارها و ساختار نظام سیاسی مستقر در ایران باز می گردد و به نوع تقسیم قدرت دولتی و مذهبی در آن کشور. به گزارش روزنو،علاوه بر نهادهای دولتی که به قوای مقننه، قضاییه و مجریه تقسیم شده اند یک ساختار انقلابی موازی نیز حضور دارد که می تواند ردپای آن را در شبکه های اقتصادی مرتبط با نهادهای خاص و برخی از بنیادها دید. این نهادها خارج از کنترل دولت هستند. روحانی در رد انتقاد از آنان و عملکردشان گفته بود که جای منتقدان در زندان نیست. او گفته بود که بدتر از آن این است که نقض قوانین به اسم دین انجام شود".

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها