رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 191154

کشورهای ثروتمند در المپیک موفق ترند

ساعت 24-پیش بینی تعداد مدال های یک کشور در المپیک، رفته رفته دارد به یک صنعت با شاخص های مشخص تبدیل می شود. مساحت و ثروت کشورها، فاکتورهای تعیین کننده هستند: کشورهای بزرگتر طبیعتا ذخایر بالاتری از استعدادها را در خود جای داده اند و جوامع ثروتمندتر، مردم سالمتر و منابع بیشتری برای تخصیص به ورزش در اختیار دارند.

المپیک ریو
به گزارش اکونومیست، در المپیک امسال در ریو نیز همان طور که انتظار می رفت، سنگین وزن های اقتصاد جهان از جمله چین، آلمان، و روسیه جزو 5 کشور نخستی بودند که اغلب مدال ها را به چنگ آوردند. آمریکا نیز مانند المپیک لندن در سال 2012، دوباره در صدر جدول ایستاد.

تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد دو عامل جمعیت و سرانه تولید ناخالص داخلی قطعا با پیروزی در المپیک ارتباط مستقیم دارد. پس جای تعجب ندارد اگر کارشناسان با استناد به این دو عامل، کشورهای پیروز المپیک را پیش بینی کنند. در رقابت های المپیک، همانند عرصه ژئوپلتیک، کشوری که بسیار فراتر از وزن اقتصادی و جمعیتی و مساحت خود عمل کرده، بریتانیا بوده است. با استناد به این عوامل، پیش بینی می شد بریتانیا در المپیک امسال فقط 36 مدال کسب کند. اما بریتانیایی ها در ریو 67 مدال گرفتند و در رتبه دوم جدول ایستادند. این موفقیت بریتانیا مرهون بودجه های کلانی است که این کشور در ورزشهایی چون دوچرخه سواری هزینه کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها