رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 191172

سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد

توضیح درباره شکایات مردم و مجلس از احمدی نژاد

ساعت 24- سخنگوی قوه قضاییه گفت: شکایاتی که مردم و مجلس از رئیس جمهور سابق داشتند را تشریح کرد.

احمدی-نژاد1.jpg
غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و یکمین نشست خبری خود در هفته دولت با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش که آیا قوه قضاییه تا امروز محمود احمدی‌نژاد را احضار کرده و موارد اتهامی چیست، اظهارداشت: موضوعات مربوط مجلس دو جور است که نخست گزارشی تهیه می‌شود و سپس در مجلس قرائت می‌شود و به قوه قضاییه می‌رود اما یک پرونده‌ای هم داریم که کمیسیون اصل 90 گزارشاتی به دستش رسیده باشد و آنها را به قوه قضاییه می‌فرستد که این 2 موضوع از لحاظ حقوقی متفاوت است.

وی افزود: بعضی چیزها تخلف است و اگر تخلف باشد و در مورد سایر افراد باشد دستگاه قضایی به تخلف رسیدگی نمی‌کند بلکه به جرم رسیدگی می‌کند.

اژه‌ای با اشاره به اینکه اگر تخلفی مربوط به رئیس جمهور باشد خاطرنشان کرد: اگر رئیس جمهور مرتکب تخلف از قانون شود به دیوان عالی کشور می‌رود و چنانچه احراز تخلف شده باشد می‌تواند رأی به عدم صلاحیت او بدهد؛ جرم در دادگستری رسیدگی و به دادگاه می‌رود و به دادسرا نمی‌رود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به موارد علیه رئیس جمهور سابق تصریح کرد: برخی شکایت شاکی خصوصی است، یک مورد از کمیسیون اصل 90 امده است و 2 مورد هم از مجلس آمده است.

وی افزود: اینها در شعبه خود در حال رسیدگی است و هنوز منجر به نتیجه نهایی نشده است زیرا در برخی موارد نیاز به تحقیقات دارد.

اژه‌ای با بیان اینکه به غیر از دو مورد شکایات علیه رئیس جمهور سابق مابقی مرتبه پایینی از نظر بنده دارد، گفت: در یکی از موارد رئیس جمهور سابق به یکی از شهرها رفته بود که خودروی خود وی یا همراهانش پای فردی را له کرده است که او شکایت کرده است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: شکایت دیگری نیز در یکی از استانها وجود دارد که گفته شده لفظ به کار برده شده توسط رئیس جمهور سابق توهین به تمام مردم بود و فرد مذکور شکایت کرده است.

وی با اشاره به شکایاتی که از طرف مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور سابق ارسال شده است، تصریح کرد: وزارت ورزش 3 ماه در آن زمان سرپرست داشت و مطابق قانون باید وزیر معرفی می‌شد که این اتفاق نیفتاد و این تخلف را مجلس ارائه کرده است..

سخنگوی قوه قضاییه افزود: مورد دیگری که مربوط به شکایت مجلس است در مجلس تصویب و به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد که موضوع آن از این قرار بود که در آن زمان باید مبلغی به متروی تهران داده می‌شد که این مصوبه را دولت اجرا نکرده است.

اژه‌ای با اشاره به اینکه به دنبال بررسی این شکایت‌ها هستیم،‌خاطرنشان کرد: رئیس جمهور سابق تاکنون احضار که به دادگاه برود نشده و در یک مورد قاضی در مراحل اول به خاطر شکایات خصوصی وی را خواسته بود که شاکی در نهایت رضایت داد.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون دیوان عالی کشور رأی عدم صلاحیت وی را می‌دهد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها