رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 192090

از تکالیف مدرسه غول نسازیم!

ساعت24- با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس، ذهن دانش‌آموزان و همچنین والدین آنان درگیر دغدغه‌ انجام تکالیف مدرسه می‌شود.

جانشین دانش آموز درمدرسه
trong> یکی از چالش‌های اصلی والدین با فرزندانشان انجام صحیح و کامل تکالیف مدرسه است به گونه‌ای که برخی مواقع والدین نیز همچون دانش آموزان از درگیر شدن با این مقوله بیزار می‌شوند.

همچنین برخی کارشناسان آموزشی در آمریکا با تاکید بر فوائد تعیین تکالیف شبانه برای دانش آموزان معتقدند که در برخی شرایط حجم زیاد تکالیف کودک را از انجام سایر فعالیت‌های مهم و سودمند در زندگی همچون صرف شام با خانواده، ورزش کردن یا داشتن خواب شبانه کافی که می‌تواند عملکرد او را در مدرسه تقویت کند، محروم سازد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در مطالعه‌ای به بررسی عملکرد دانش آموزان سراسر جهان پرداخته و این آمار را بر اساس اطلاعات اقتصادی و سیاست‌های آموزشی مقایسه کرده است.

یکی از این سیاست‌ها مربوط به مدت زمانی می‌شود که دانش آموزان صرف انجام تکالیف مدرسه می‌کنند. شیوه‌های تعیین تکالیف مدرسه در کشورهای مختلف جهان کاملا متفاوت است. به طور مثال در فنلاند دانش آموزان دبیرستان حدود سه ساعت در هفته را صرف تکمیل تکالیف مدرسه می‌کنند در حالی که در آمریکا زمان اختصاصی به انجام تکالیف مدرسه دو برابر است. با این وجود دانش آموزان فنلاندی در کسب رتبه‌های جهانی در رشته‌های علوم و ریاضی پیشتاز هستند.

بر خلاف تصور رایج که تاکید می‌کند تکالیف مدرسه عملکرد دانش آموزان را تقویت می‌کند، بررسی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حاکی از آن است که به ندرت انجام تکالیف زیاد مدرسه، تقویت عملکرد تحصیلی را به همراه دارد. در واقع مقایسه انجام شده در کشورهای مورد مطالعه این سازمان نشان می‌دهد بیشتر بودن میزان تکالیف می‌تواند تاثیرات مخربی بر نمره دانش آموزان داشته باشد.

هر چند بررسی این سازمان حاکیست جهان هم‌اکنون این باور را پیدا کرده که پایین بودن میزان تکالیف تاثیر به مراتب بهتری بر عملکرد دانش آموزان دارد.

در آخرین مطالعه این سازمان آمده است مدت زمانی که دانش آموزان صرف انجام تکالیف مدرسه می‌کنند در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ تقریبا در تمامی کشورهای جهان به جز آمریکا کاهش یافته است.

به گزارش سایت اینترنتی مادر نیچر نت‌وورک، با این حال پاسخ به این سوال که چرا سیستم آموزشی فنلاند از آمریکا موفق‌تر بوده کار ساده‌ای نیست و در واقع عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارند که بر سیستم آموزشی تاثیر می‌گذارد که از فقر گرفته تا اعمال سیاست‌های مرتبط با در نظر گرفتن مرخصی برای والدین را شامل می‌شوند.

به این ترتیب نکته این نیست که از تکلیف مدرسه غول بسازیم اما موضوع اصلی سیاست‌های غلط در تعیین تکالیف شب برای دانش‌آموزان است و اگر قرار است فرزندانمان را عادت دهیم که از پیوند خوردن با کتاب‌های درسی سودی ببرند بهتر است از کشورهایی الگو بگیریم که این کار را به شیوه درست انجام داده‌اند و نتایج مثبت‌تری گرفته‌اند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها