رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 192094

رفت و آمد کاندیداهای احتمالی به قم افزایش یافت

فعالیت‌های غیر علنی رقبای روحانی برای انتخابات 96

ساعت 24-محسن غرویان از برخی فعالیت‌های انتخاباتی غیرعلنی در قم پرده برداشت و گفت: «باید سرنخ استراتژی رقبای انتخاباتی آقای روحانی را در فعالیت‌های غیرعلنی و پنهان جست‌وجو کرد. به نظر می‌رسد برخی از جریان‌های سیاسی برای شکست آقای روحانی در انتخابات آینده در قم اتاق فکر تشکیل داده‌اند و به شکل‌های مختلف تلاش می‌کنند صحنه انتخابات را به سمت خود تغییر دهند».

جلیلی و قالیباف
div style="text-align: justify; padding-top: 10px;">

غرویان در مورد دیدارهای اخیر روحانی با مراجع در قم کفت:رابطه دولت آقای روحانی در طول سه سال گذشته با علما و مراجع قم مثبت بوده و دولت یازدهم رویکرد صحیح و مناسبی را در جهت احترام و ارتباط با مراجع عظام در پیش گرفته است. این رابطه به شکل‌های مختلف در سه سال گذشته وجود داشته است. در برخی مقاطع آقای روحانی شخصا با سفر به قم با مراجع دیدار می‌کردند و در برخی مقاطع معاون اول ایشان آقای اسحاق‌جهانگیری یا برخی وزرا مانند آقای ظریف به قم سفر می‌کردند و به طور مستقیم با علما و مراجع دیدار می‌کردند و دیدگاه‌های آنها را درباره حل مشکلات مردم جویا می‌شدند. این در حالی است که دولت آقای احمدی‌نژاد رویکرد دیگری در ارتباط با مراجع در پیش گرفته بود و بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های مراجع و علما کشور را اداره می‌کرد. آقای احمدی‌نژاد به شکل‌های مختلف از مشورت دوری می‌کرد و به همین دلیل هرچه از عمر دولت ایشان می‌گذشت فاصله دولت با مراجع و علما نیز بیشتر می‌شد. آقای روحانی که خود یک شخصیت حوزوی هستند و در محضر بسیاری از علما و مراجع تلمذ کرده‌اند، رابطه استاد و شاگردی را به خوبی به جا آورده و همواره دیدگاه‌های سازنده مراجع و علما را در اداره کشور دخالت داده است. آقای روحانی بیش از هر کسی به این نکته آگاهی دارد که دولت ایشان زمانی می‌تواند موفق و پیروز باشد که دعای خیر و تایید مراجع و علمای معظم را پشت سر خود داشته باشد.

وی در مورد اینکه این دیدارهای انتخاباتی است یا نه افزود: افزوداین حق طبیعی آقای روحانی است که خود را از هم‌اکنون برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آماده کند و زمینه‌های لازم را به وجود بیاورد. این در حالی است که رقبای انتخاباتی ایشان خیلی زود و با تمام قوا فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و به شکل‌های مختلف در حال زمینه‌سازی برای رقابت با آقای روحانی هستند. نکته دیگر اینکه از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم برخی از افراد تلاش کردند رابطه دولت با مراجع را مخدوش کنند و اجازه ندهند اخبار و اطلاعات دقیق از طرف دولت به مراجع و علما برسد. این افراد تلاش می‌کردند با تغییر در اخبار و تغییر آن به شکلی که خود تمایل داشتند دیدگاه مثبت مراجع را نسبت به دولت تدبیر و امید تغییر دهند. در نتیجه به مرور زمان آقای روحانی به این نکته پی بردند و تلاش کردند واسطه‌های بین دولت و مراجع را از بین ببرند و به صورت مستقیم با مراجع و علما ارتباط برقرار کنند. بدون شک سفر آقای نهاوندیان و دیگر اعضای دولت به قم و دیدار بدون واسطه با مراجع و علما نیز به همین منظور و برای تحکیم روابط دولت و علما صورت گرفت.

غرویان به تحرکات رقبای انتخاباتی روحانی در قم اشاره کرد و گفت:بدون شک در ماه‌های اخیر رقبای انتخاباتی آقای روحانی مانند آقای جلیلی رفت و آمد بیشتری به شهر قم داشته‌اند و سخنرانی‌های بیشتری نسبت به گذشته در قم انجام داده‌اند. از سوی دیگر برخی جلسات غیرعلنی بین آقای جلیلی و برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی مانند آقای قالیباف با برخی از علما صورت گرفته که از محتوای این جلسات هیچ گونه اطلاع دقیقی منتشر نمی‌شود. تحرکات انتخاباتی به صورت زیرپوستی در قم بیشتر شده و جلسات و دیدارهایی در این شهر صورت می‌گیرد که کاملا شائبه انتخاباتی دارد. از سوی دیگر فضای سیاسی شهر قم نسبت به گذشته تغییر محسوسی داشته و صحبت درباره انتخابات آینده و حضور افراد مختلف در مقابل آقای روحانی بیشتر شده است. شهر قم همواره در انتخابات مختلف تاثیرگذار است و جایگاه کم نظیری در بین شهرهای کشور دارد. این مساله به ویژه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل اینکه شکل ملی به خود می‌گیرد مشهودتر است. در نتیجه اغلب کاندیداهای انتخاباتی تلاش می‌کنند فعالیت‌های انتخاباتی خود را از قم آغاز کنند. کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به خوبی به این نکته آگاهی دارند که اگر موفق شوند قم را با خود همراه کنند به صورت طبیعی شهرهای دیگر کشور را نیز با خود همراه کرده‌اند. با این وجود اگر نتوانند رضایت علما و مراجع قم را کسب کنند عملا موفق نخواهند شد توفیق چندانی در جلب آرای مردم به دست بیاورند.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها