رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 192739

نگرانی کردهای سوریه از خیانت آمریکا

ساعت ۲۴ - حدود دو سال است که کردهای سوریه با حمایت تسلیحاتی، آموزشی و هوایی آمریکا با داعش جنگیده‌اند و تلفات داده‌اند. آنان همواره از اینکه وفادارترین نیروی مورد حمایت آمریکا در مبارزه با داعش بودند، به خود می‌بالیدند و امید داشتند جنگاوری آنان باعث شود آمریکا از دستاوردهای سیاسی آنان در داخل سوریه حمایت کند. بنابراین وقتی تانک‌ها و سربازان ترکیه با حمایت آمریکا وارد سوریه شدند تا جلوی پیشروی‌های کردها را بگیرند، بسیاری از کردها به لرزه افتادند.

نگرانی کردهای سوریه از خیانت آمریکا
dir="RTL" style="text-align:right">به نوشته نیو یورک تایمز، آنان این اقدام را تکرار یک قرن خیانت از سوی قدرت‌های جهانی می‌دانند که سابقه آن به پایان جنگ جهانی اول می‌رسد. در آن زمان، به آنان وعده تشکیل کشور دادند، اما بعدا زیر آن زدند. جوست هلیترمن کارشناس کردها گفت هر وقت اوضاع بر وفق مراد کردها نباشد، فریاد خیانت سر می‌دهند، چون یک قرن این وضع را داشته‌اند.

کردهای سوریه می‌گویند هدفشان ایجاد یک منطقه خودمختار در چارچوب ترتیباتی است که پس از جنگ سوریه حاصل شود، نه تاسیس کشور، منطقه‌ای که حقوقشان رعایت شود. آنان امیدوارند که آمریکا از هدفشان حمایت کند. به این منظور آنان باید دو بخش از قلمروهای خود را به هم متصل کنند، عفرین در غرب با کوبانی در شرق. اما ترکیه این اقدام را تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد می‌کند که باید به هر شکل جلوی آن را بگیرد. وقتی نیروهای ترکیه وارد شمال سوریه شدند تا نیروهای داعش را از شهر جرابلس بیرون برانند، بسیاری هدف اصلی این عملیات را ناکام گذاشتن بلندپروازی‌های کردها دانستند. حمایت آمریکا از عملیات نظامی ترکیه بازتاب گسترده‌ای در میان کردها داشت.

کردها خود را بازیچه دست قدرت‌های جهانی می‌بینند که هر وقت به نفع یکی از این قدرت‌ها باشد، به کار گرفته می‌شوند و بعدا به حال خود رها می‌شوند. آمریکا در اوایل دهه ۱۹۹۰ به کردهای عراق کمک کرد یک منطقه خودمختار در شمال عراق ایجاد کنند که از گزند صدام حسین در امان بود. اما آمریکا نقش برجسته‌ای در سابقه خیانت تاریخی دارد. در سال ۱۹۷۵، سیا با همکاری ایران برای کردهای عراق تسلیحات می‌فرستاد تا با صدام حسین بجنگند. اما پس از آشتی بین بغداد و تهران، هنری کیسینجر وزیر وقت خارجه آمریکا این برنامه را متوقف کرد.

با این حال برخی تحلیلگران می‌گویند حداقل فعلا، اتهام خیانتی که کردها می‌زنند، درست نیست. آمریکایی‌ها دست از حمایت کردهای سوریه نکشیده‌اند و می‌کوشند بین شورشیان تحت حمایت ترکیه و شبه‌نظامیان کرد آتش بس برقرار کنند. اما بسیاری کردها می‌گویند از حالا روزی را می‌بینند که وقتی داعش از شهر رقه رانده شود، آمریکا آنان را خواهد فروخت. آمریکا به کردهای سوریه اسلحه داده و آنان را آموزش داده، اما با حزب اتحاد دموکراتیک که شاخه سیاسی آنان است، ارتباط برقرار نکرده است. آمریکا هیچ وعده‌ای فراتر از قول به حضور کردها در میز مذاکره در صورت برگزاری مذاکرات صلح نداده است. این حزب در نبود حمایت آمریکا در مذاکرات صلح ژنو حضور نداشت و اکنون کردها نگران آن هستند که واشنگتن برای نزدیک شدن به آنکارا، هر چه بیشتر از آنان فاصله بگیرد.

یک سال پیش به نظر می‌رسید کردها دستاورد خوبی از به هم ریختن اوضاع خاورمیانه داشته باشند. در سوریه قلمرویی به دست آورده و از حمایت آمریکا برخوردار بودند. در ترکیه برای اولین بار یک حزب سیاسی کرد با انتخابات به مجلس راه یافته بود. در عراق کردها کرکوک را گرفته بودند. اما حالا پس از یک سال، خوش‌بینی‌ها کم شده است. کردهای عراق همچنان بر استقلال اصرار دارند. در ترکیه جنگ دولت با حزب کارگران کردستان از سر گرفته شده و حزب سیاسی کردها منزوی شده است. در سوریه، ارتش ترکیه تلاش کردها را برای متصل کردن دو ناحیه ناکام گذاشته است. ترکیه اکنون در سه جبهه با پ ک ک می‌جنگد، در ترکیه، در شمال سوریه و در شمال عراق. در نتیجه تحلیلگران می‌گویند بدون از سر گیری مذاکرات صلح بین ترکیه و پ ک ک، جنگ داخلی سوریه به پایان قطعی نمی‌رسد. حزب اتحاد دموکراتیک کردها شاخه پ ک ک در سوریه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها