رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 192961

رقبای احتمالی روحانی در انتخابات 96

ساعت24-احمدی نژاد فعلا بزرگ‌ترین علامت سوال فضای سیاسی کشور است. آمدن یا نیامدن او به انتخابات بسیاری از معادلات سیاسی را تغییر خواهد داد.

621515_642.jpg
style="text-align: justify;">
هفته گذشته مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی اعلام کرد که "روحانی برای انتخابات آینده تردید داشت اما راضی به حضور شد.

این خبر مهم باعث شد تا تکلیف اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان طرفدار دولت برای انتخابات ریاست جمهوری آینده روشن شود. برخی از این دو جریان به دنبال این بودند که اگر روحانی وارد صحنه نشد گزینه تازه‌ای را وارد کارزار کنند. آنها حالا با خیال راحت به روحانی فکر می‌کنند و راه‌های حمایت از او در بهار 96.
بدین ترتیب یک پای انتخابات 96 روحانی و حامیانش هستند. برای رقابت با رییس دولت یازدهم به نظر می‌رسد باید منتظر طیف‌های مختلف اصول‌گرایی باشیم و البته محمود احمدی نژاد.

بخشی از اصول‌گرایان در حمایت از روحانی وارد صحنه می‌شود مانند لاریجانی و دوستانش اما عده‌ای دیگر هستند که به دنبال رسیدن به نامزدی قوی و رای آور برای رقابت با روحانی هستند.

نشست‌های دو جانبه آیت‌الله یزدی و موحدی کرمانی و فعالیت‌های حزبی موتلفه حکایت از این معنا دارد. این دسته از اصول‌گرایان می‌خواهند بازهم شانس خود را برای انتخابات ریاست جمهوری امتحان کنند. این دسته از اصول‌گرایان بعد از سال 68 بارها تلاش کردند به قوه مجریه راه پیدا کنند اما هر بار از سوی مردم با پاسخ منفی روبرو شدند. سال 76 و 84 نمونه‌های روشنی است برای ناکامی محافظه کاران برای رسیدن به ریاست جمهوری.

قالیباف، نادران، حداد، باهنر، مصباحی مقدم، غفوری فرد و ضرغامی بنا بر روایت خود اصول‌گرایان می‌توانند نامزدهای این جریان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری باشند.

اصول‌گرایان سنتی تصمیم گرفته‌اند برخلاف انتخابات مجلس دهم، پایداری‌ها و آیت‌الله مصباح را وارد سازوکار وحدت خود نکنند. جلسه دو نفره آیت‌الله یزدی و موحدی کرمانی بدون «آیت‌الله قم نشین» نشان می‎‌دهد آنها می‌خواهند اینبار بدون تندروها پای به صحنه رقابت بگذارند.

این مسئله باعث می‌شود آیت‌الله مصباح و جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد مجزایی معرفی کنند. آنها در سال 92 نیز نامزدی را غیز از نامزدهای اصول‌گرا به صحنه رقابت ریاست جمهوری فرستادند. آیت‌الله مصباح در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ابتدا لنکرانی وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد را به عنوان نامزد مطلوب خود معرفی کرد. او حتی اعلام کرد که سر سوزنی از لنکرانی عقب نشینی نمی‌کند.

حسین جلالی مسئول دفتر آيت‌الله مصباح یزدی اعلام کرده بود:" آیت‌الله مصباح گفتند این تشخیص قطعی است و ما به تکلیف شرعی خود عمل خواهیم کرد لذا کاری نداریم که لنکرانی رأی بیاورد یا رأی نیاورد، آبرو برود يا نرود."

احتمال رد شدن صلاحیت لنکرانی باعث شد تا آیت‌الله مصباح یزدی برخلاف آنچه گفته بود از لنکرانی دست بکشد و سعید جلیلی را به عنوان نامزد نهایی جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری 92 معرفی کند. دبیر سابق شورای امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای در دولت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تنها 4 میلیون رای را به خود اختصاص داد. رسانه‌ها بعد از قالیباف، جلیلی و آیت‌الله مصباح را بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نامیدند.

به نظر می‌رسد آیت‌الله مصباح برای انتخابات سال آینده نیز بازهم بر روی لنکرانی و جلیلی حساب باز کرده است و احتمالا یکی از آن دو را راهی رقابت با روحانی خواهد کرد. البته احتمالا از نظر آنها، برخی نمایندگان سابق تهران در مجلس مثل نبویان یا مرتضی آقاتهرانی نیز شانس حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارند.

دیگر رقیب احتمالی حسن روحانی محمود احمدی نژاد است. کسی که سفرهای او به شهرهای مختلف حکایت از آمدنش برای انتخابات دارد اما نزدیکانش می‌گویند او قصد حضور در انتخابات را ندارد. برخی از ناظران سیاسی نیز بر این باور هستند که احمدی نژاد به دلیل تخلف‌های گسترده در دولت گذشته، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت خواهد شد.

احمدی نژاد فعلا بزرگ‌ترین علامت سوال فضای سیاسی کشور است. آمدن یا نیامدن او به انتخابات بسیاری از معادلات سیاسی را تغییر خواهد داد.

آنگونه که از شواهد پیداست فعلا حسن روحانی باید خود را برای رقابت با اصول‌گرایان آماده کند. بسیاری از جمله برخی چهره‌های محافظه کاران بر این باور هستند که روحانی همچون روسای جمهور گذشته بازهم بر کرسی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد.

عصرایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها