رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 195165

آیت الله صافی گلپایگانی: ننگ فاجعه منا در تاریخ آل سعود ثبت و ضبط خواهد شد

ساعت24- آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت: فاجعه منا فاجعه بزرگی بود و ننگ آن در تاریخ آل سعود ثبت و ضبط خواهد شد و بدتر این که جوامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر در مقابل این همه کشته سکوت اختیار کردند.

82223114-71003595.jpg
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، آیت الله صافی گلپایگانی روز پنجشنبه در دیدار با خانواده معظم شهدای منا افزود: اگرچه فاجعه منا بسیار غم بار و مصیبت بزرگی بود اما امروز افتخار بزرگی نصیب شهدا و خانواده معظم ایشان به واسطه جایگاه رفیع این عزیزان شده است.
وی تصریح کرد: فاجعه منا درد و مصیبت عظیمی بود و ظلم بزرگی را بر مسلمانان وارد کرد و موجب تاسف و تالم مسلمانان شد.
آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: دشمنان امیر المومنین(ع) همانطور که در زمان علی(ع) هم با حضرت دشمنی داشتند با پیروان و دوستداران ایشان نیز امروز دشمنی دارند و در این قضیه نیز عداوت خویش را نشان دادند.
وی افزود: این حرکت ها در تاریخ ماندگار خواهد شد، طایفه کودک کش که مدعی مسلمانی هم هستند و مایه سرافکندگی مسلمانان شده اند و داعش که امروز با رفتار خشن و دور از انسانیت زشت ترین رفتارها را بنام اسلام انجام می دهد، اما شما خانواده معظم شهدای منا با همه صدمه ها و رنجی که داشتید بدانید که به این جایگاه و مقامی که خداوند به شما داده باید افتخار کنید.
آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: شهدای شما که در لباس احرام به شهادت رسیدند، جایگاه رفیعی دارند و شما نیز با صبر، عفاف، حجاب و دفاع از دین و ولایت و اهل بیت(ع) باید حافظ ارزش های آنان باشید و به عنوان الگو مطرح شوید.
رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این دیدار گفت: در دیدار با خانواده های شهدای منا آنچه دیدیم ظاهر غم و اندوه و مصیبت و باطن زیبا نگریستن به این شهادت ها و عظمت این شهداست.
سعید اوحدی تاکید کرد: این نوع نگاه خانواده معظم شهدای منا الگو گرفته از نگاه حضرت زینب(س) است که با آن همه مصیبت و غم فرمود «الی ما رایت جمیلا.»
وی اضافه کرد: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی سابقه بود، در این فاجعه 7 هزار میهمان خدا در حرم امن الهی به شهادت رسیدند، این در حالی بود که حجاج هزینه تامین امنیت خویش را نیز به عربستان پرداخت کرده بودند اما با بی تدبیری و بی لیاقتی آنان بسیاری از حجاج به شهادت رسیدند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این خصوص که نباید فاجعه منا فراموش شود افزود: یاد و خاطره زائرانی که بعد از درک عرفه و وقوف در مشعر به دلیل بی کفایتی اداره کنندگان حج مظلومانه به شهادت رسیدند، همواره در اذهان مسلمانان زنده است.
اوحدی اضافه کرد: این فاجعه در سه مرحله اتفاق افتاد مرحله اول محل وقوع بود که موجب ازدحام و کشته شدن تعداد زیادی شد مرحله دوم مجروحانی که در بیمارستان ها از کمترین امکانات بی بهره بودند و حتی دستگاه احیا برای آنان فراهم نبود و مرحله سوم برخورد با ابدان مطهر این شهدا بود، پنج هزار شهید که در تریلی های غیر استاندارد در گرمای عربستان پنج روز باقی ماندند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم نیز در این دیدار ضمن گرامی داشت یادو خاطره شهدای منا گفت: این عزیزان در سخت ترین شرایط و براثر بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود جان خویش را از دست دادند و در لباس احرام به شهادت رسیدند.
سردار سید جواد هاشمی افزود: اکنون در نخستین سالگرد شهادت این شهدای والامقام از مقام شامخ هشت شهید منا در قم تجلیل می شود.
خانواده معظم شهدای منا عصر امروز نیز با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید دیدار خواهند داشت.
دوم مهر سال گذشته هزاران تن از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند، به علت بسته شدن مسیر، تجمع بیش از حد و بی تدبیری مسئولان عربستان دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.
سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که در فاجعه منا 464 نفر آنان به شهادت رسیدند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها