رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 195914

پیام ظریف به مناسبت اولین سالگرد فاجعه منا

ساعت24-وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت اولین سالگرد فاجعه منا پیامی صادر کرد.

5140247_356.jpg
quot;محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران به مناسبت اولین سالگرد فاجعه منا پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

با فرا رسیدن موسم حج، یکبار دیگر ایران و جهان اسلام با یادآوری فاجعه تلخ و دردناک منا در حج سال گذشته، یاد و خاطره هزاران تن از قربانیان این حادثه دلخراش و بویژه صدها تن از ایرانیان عزیز را گرامی می دارد. مردم دلاور ایران در حالی یکسال پس از این حادثه، صحنه های جان باختن مظلومانه فرزندان خود را مرور می کنند، که در مرداد ماه امسال، 29 امین سالگرد حادثه کشتار حجاج ایرانی در سال ۶۶ را نیز پشت سر گذاشته اند. حوادث سالهای 66 و 94 و کشتار بی رحمانه هزاران تن از حجاج بیت الله الحرام در سرزمینی که باید سرزمین «امن و آرامش» برای مسلمانان و مومنان باشد، نشان می دهد چگونه رژیم سعودی، که امروز با وقاحت تمام اتحاد دیرینه اش با دشمن صهیونیستی را علنی ساخته است، با گروگان گرفتن اماکن مقدس اسلامی، از آن برای تحقق سیاست های حقیر و کینه توزانه سیاسی و فرقه ای خود در خدمت به استکبار و صهیونیسم بهره برداری می کند. در حادثه سال گذشته در منا، ایران صدها تن از بهترین و مومن ترین و پاک ترین فرزندان خود را مظلومانه از دست داد و وزارت امور خارجه نیز چند تن از بهترین سرمایه های انسانی خود را تقدیم نمود که فقدان آنان برای دیپلماسی کشور که نیروی انسانی کاردان، با تجربه ، متعهد و مومن به آرمان های اصیل انقلاب اسلامی سرمایه و پشتوانه آن است، خسرانی بزرگ و غیرقابل جبران می باشد.

"لجاجت"، " بلاهت" ، "تعصب" و "ثروت" بی حد و اندازه حاکمان سعودی، از رژیم آل سعود حکومتی قسی و بی منطق ساخته است که با " تولید، پرورش و گسترش تروریسم" منطقه و جهان را به "اسفناک ترین و فجیع ترین" شرایط خود در طول تاریخ معاصر کشانده و ملت ها و دولت های آنرا گرفتار کینه ورزی ها و شرارت های نابخردانه خود کرده است. نه تنها در حادثه منا، که در تمامی بحران هایی که بخش های مهمی از منطقه حساس خاورمیانه را از بحرین تا یمن و از عراق تا سوریه و لبنان و حتی در داخل سرزمین وحی و در ایام مبارکی مانند موسم حج فرا گرفته است، دست های ناپاک، مشکوک و پلیدی قابل مشاهده است که با تمام توان سرنوشت امت اسلامی و اتحاد جهان اسلام در مقابل خطر مشترک صهیونیزم و تروریزم بین الملل را هدف قرار داده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در برابر «جان»، «حیثیت » و «مال» هموطنان ایرانی در خارج از کشور مسئول دانسته و می داند و در تمامی تعاملات، رایزنی ها و روابط خود با کشورها و جامعه بین المللی بالاترین اولویت و اهمیت را برای انجام این وظیفه مقدس اسلامی و ملی قائل است. در همین راستا، از لحظات و ساعات اولیه وقوع حادثه منا، تمامی امکانات و ظرفیت دیپلماسی کشور در کنار سایر دستگاه های مسئول برای تضمین سلامت و بازگشت عزتمندانه بیش از 60 هزار زائر ایرانی، شناسایی و نجات مفقودین و آسیب دیدگان و وظیفه تلخ و دردناک شناسایی و بازگرداندن پیکرهای پاک شهدای منا بسیج شد و این امر مهم به لطف خدا و با حمایت مؤثر رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری و همکاران در دولت انجام شد. پس از اتمام مرحله پیچیده، حساس و پرمخاطره نخست، پیگیری ابعاد انسانی، سیاسی، حقوقی و بین المللی این فاجعه با «اولویت بسیار بالا» در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و در این مدت، هیچگاه از پیگیری موضوع غفلت نشده و همچنان نیز در بالاترین سطح ممکن در دستور کار قرار داشته و در دست پیگیری می باشد.

متاسفانه بعد از ماجرای نابجای حمله به سفارت عربستان در تهران، رژیم ریاض به این بهانه تمامی راه ها و فرصت های دوجانبه برای پیگیری موضوع را مسدود و با هدف فرار از پاسخگویی و خودداری از عذرخواهی از آسیب دیدگان این حادثه و جبران خسارات ناشی از آن، به هیچ یک از ابتکارات و تلاش های جمهوری اسلامی ایران اعم از «تلاش های دوجانبه»، پیشنهاد «تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی اسلامی» از طریق سازمان همکاری اسلامی و حتی «تلاش های برادرانه و داوطلبانه برخی از کشورهای اسلامی منطقه» جهت پیگیری آثار و تبعات مصیبت بار حج خونین سال گذشته پاسخ نداده است و همچنان نیز به این رویکرد مخرب و کینه توزانه خود ادامه می دهد.

علی رغم تمامی کارشکنی های رژیم آل سعود، پیگیری فاجعه منا تا احقاق حقوق مسلم شهدا ، قربانیان و آسیب دیدگان و بازماندگان شهدای این فاجعه غم انگیز از دستور کار وزارت امور خارجه خارج نخواهد شد و بدون تردید یکی از مهمترین عناصر و عوامل موثر بر چگونگی برخورد با رژیم سعودی در آینده خواهد بود.

اینجانب بار دیگر ضمن عرض تسلیت و همدردی با تمامی خانواده های مظلوم شهدای منا، یاد و خاطره تمامی آنان و شهدای وزارت امور خارجه در حج خونین سال گذشته را گرامی داشته برای تمامی شهدای گرانقدر منا علو درجات و برای بازماندگان بزرگوار ایشان صبر و اجر از درگاه خداوند رحمان طلب می کنم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
21 شهریور 95 / 9 ذی الحجه 1437

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها