رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 196529

سفیر فیلیپین در تهران: دیپلمات‌های دنیا باید از ظریف درس یاد بگیرند

ساعت 24- سفیر فیلیپین در تهران می‌گوید: فکر می‌کنم خیلی از دیپلمات‌ها باید از او درس یاد بگیرند به دلیل مذاکرات موفق ایشان. ایشان واقعا یک دیپلمات قابل تحسین است.

سفیر فیلیپین
امسال پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین ایران و فیلیپین است. ایران و فیلیپین در طول سالهای اخیر، توسعه پایداری را تجربه کرده و تهران و مانیل در بخش انرژی همکاری های خوبی داشته اند. ایرانیان از سالهای دور، میوه ای مثل موز را با نام و نشان فیلیپین تهیه کرده اند و البته وقتی صحبت از دانشجویات پزشکی هم می شود، نام کشور مجمع الجزایری فیلیپین به میان می آید.

خبرگزاری شبستان برای بررسی آخرین تحولات بین تهران و مانیل از «ادواردو مارتین آرمنیز»، سفیر فیلیپین در ایران دعوت کرد تا با حضور در این رسانه ایرانی، به سوالات متنوعی پاسخ دهد. مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

نظر شما راجع به روابط ایران و فیلیپین در زمان دکتر روحانی چیست؟

اگر شما اطلاع داشته باشید امسال پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین ایران و فیلیپین است و سفارتخانه های ما در ایران و فیلیپین در تلاش هستند تا ارتباطات بین دو طرف، گسترش پیدا کند. ما منتظریم نتایج اقتصادی بسیار خوب بعد از حل و فصل کامل مسائل هسته ای هستیم.

نظر شما درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران چیست؟

ایران به عنوان عضو NPT حق دارد برنامه هسته ای خود را توسعه دهد و فیلیپین نیز از آن حمایت می‌کند؛ ایران توانایی زیادی در این زمینه دارد.

رییس جمهور فیلیپین برنامه ای برای سفر به ایران دارند؟

رییس جمهور فیلیپین در حال حاضر برنامه ای برای سفر به ایران ندارد و آخرین دیدار در سال 1995 صورت گرفته است. ما امیدواریم هر دو رییس جمهور برای یک سفر برنامه ریزی های مربوطه را انجام دهند و البته در سطح وزرای خارجه نیز دیدارهای خوبی صورت گیرد.

رییس جمهور فیلیپین چه کارهایی تاکنون انجام داده است؟

رییس جمهور فعلی سعی کرده گامهای مثبتی برای بهبود اقتصاد کشور انجام دهد و gdp (تولید ناخالص داخلی) نیز بهبود پیدا کرده است.

ضریب جینی در فیلیپین چگونه است؟
مانند بیشتر کشورهای در حال توسعه جمعیت کم و ثروت زیادی دارند و بیشتر مردم در سطح متوسط هستند و زیر 30 درصد هم زیر خط فقر زندگی می کنند.

نقش ایرانیان در صنعت توریست فیلیپین چیست؟

ما در تلاش هستیم رفت و آمدهای بیشتری بین تهران و مانیل برای تبادل توریست صورت گیرد و صحبتهایی نیز با ماهان ایر برای پرواز مستقیم انجام شده است.

تبادل توریستها بین ایران و فیلیپین چگونه است؟
تورهایی بین ایران و فیلیپین است که فرصت خیلی خوبی برای هر دو کشور است. ایرانیان دوست دارند به همه جای آسیا سفر کنند مثل فیلیپین،تایلندو... . سالانه 200 هزار ایرانی به فیلیپن سفر می کنند اما تعداد فیلیپینی هایی که در ایران هستند و اکثرا دانشجو هستند 3یا 4 هزار نفر است که تعداد کمی است. فیلیپینی های زیادی داریم که در ایران و امارات زندگی میکنند.7 هزار فیلیپینی در عربستان سعودی، 1000 نفر در قطر، 2000 نفر در عمان و تعداد بسیار زیادی از فیلیپینی ها در کیش مشغول هستند. به هر حال، فرصت های بسیار خوبی برای ایرانیان در فیلیپین وجود دارد.

شما چه سوغاتی های از ایران به فیلیپین می برید؟
بیشتر خشکبار و پسته. باید بگویم که فرش ایران بسیار نفیس است و شکلات هایی خوشمزه دارید. صنایع دستی مثل خاتم کاری و میناکاری نیز بسیار زیباست. از فیلیپین هم صنایع دستی درست شده از صدف و خوراکی های چون انبه خشک شده میتوانیم به ایران بیاوریم.

بیشتر ایرانیان در فیلیپین در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کنند دلیل آن چیست؟
به نظر من دو دلیل وجود دارد: اول اینکه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دوم اینکه هزینه آن ارزانتر است. یکی از مشکلاتی که دانشجویان ایرانی در فیلیپین دارند در مورد ارسال پول است که دلیل آن هم تحریم هاست و تا بحال بانک ها به طور کامل ارتباط برقرار نکرده اند و این بسیار مشکل است که بخواهید برای دانشگاه ها پول ارسال کنید اما وقتی که بانک ها بتوانند ارتباط برقرار کنند این کار راحت تر خواهد بود . تعدادی از دانشگاه ها در فیلیپین بطور کامل در اختیار دولت است.

وقتی که دانشجویان ایرانی از دانشگاه های فیلیپینی فارغ التحصیل می شوند یا مدارک آنها کاملا نامعتبر است یا باید واحدهایی را اضافه بر آن درایران پاس کنند، مشکل کار کجاست؟
دانشجویان می توانند به فیلیپین بیایند و درس بخوانند و مدارکشان در ایران قابل قبول است.

چه خبر خوشی برای دانشجویاین دارید که می خواهند به فیلیپین بروند و درس بخوانند ؟

در حال حاضر امیدوارم که شرایطی از طرف وزارت علوم پیش بیاید که باعث سهولت کار شود و جوانان ایرانی بتوانند دوباره به فیلیپین بیایند و درس بخوانند و مدارک شان مورد ارزیابی قرار بگیرد. در حال حاضر وزارت علوم سعی دارد که شرایط موجود را تغییر دهد و باعث ارتقاء وضعیت فعلی شود به خصوص در زمینه رشته های علمی. ما امیدواریم که همکاری های بیشتری بین دانشگاه های ایران و فیلیپین به وجود بیاید. البته ما دانشجویان زیادی به صورت بورسیه داشته ایم که سالهای قبل به فیلیپین آمده اند و فارغ التحصیل شده اند.

آیا اداره کردن جزیره های زیاد فیلیپین دشوار است؟

فیلیپین یک مجمع الجزایر است که از 7107 جزیره تشکیل شده و مدیریت آن سخت است؛ بنابراین به ایالات مختلفی تقسیم شده البته بعضی جاها نسبت به جاهای دیگر بیشتر توسعه یافته اند که سعی براین است توسعه ی متوازنی صورت گیرد.

رابطه شما با آمریکا چگونه است؟
رابطه ما با آمریکا خوب است ما قبلا هم مستعمره چند کشور بودیم مانند اسپانیا و 40 سال نیز زیر سیطره آمریکا بودیم و از نظر فرهنگی نیز به آمریکا نزدیک هستیم و دانشجوها و کارگران زیادی در آمریکا حضور دارند و زبان دوم ما انگلیسی است و حکومت ما نیز از آمریکا تاثی گرفته است.

در رسانه های غربی تبلیغات بدی علیه ایران وجود دارد آیا شما ایران را کشور ناامنی می دانید؟
دررسانه های غربی دیدگاه غلطی به ایران دارند و به این دلیل است که آنها ایران را از نزدیک ندیده اند اما توریست هایی که به ایران می آیند به مهمان نواز بودن ایرانیان اذعان دارند البته منوط به اینکه به فرهنگ ایرانیان احترام بگذارند. توریست هایی که به کیش و قشم می‌آیند با فرهنگ ایران آشنا می‌شوند و به آن علاقه دارند.

شما به کدام غذاهای ایرانی علاقه دارید؟
غذاهایی مانند کباب و قیمه و قورمه سبزی بسیار خوشمزه هستند و یک آشپز معروف جهان آقای آنتونی در فیلیپین برنامه داشتند که به معرفی غذاهای ایرانی نیز پرداختند. در میان میوه ها نیز سیب و پرتقال و انگور را خیلی دوست دارم.

وضعیت مسلمانان در فیلیپین چگونه است؟

پنج میلیون مسلمان در فیلیپین زندگی می کنند که مجموعا 5 درصد جمعیت فیلیپین را تشکیل می دهند؛ اکثر آنها در قسمت های جنوبی کشور زندگی می کنند. بخشی از آنها با دولت به توافق رسیده اند و به راحتی زندگی می کنند اما سالها پیش عده ای قصد داشتند اعلام استقلال کنند و جدا شوند و حکومتی مجزا داشته باشند و خیلی تضاد شدیدی بین مسلمانان و حکومت مرکزی بوجود امد اما بعدها مذاکراتی انجام دادند و توافق کردند. زادگاه رییس جمهور فعلی در جنوب کشور است و ارتباط بسیار خوبی با مسلمانان دارند.

یکی از کارهای اولیه حکومت این است که کاملا با مسلمانان در ارتباط مطلوب باشد. مذاکرات وسیعی با هم دارند که همیشه برنامه هایشان را با هم هماهنگ می کنند و ماخیلی به آینده خوشبین هستیم که مذاکرات بهتری بین مسلمانان و حکومت مرکزی داشته باشیم و به توافق نهایی برسیم.

در فیلیپین چند مسجد وجود دارد؟

تعداد دقیق را نمی دانم اما در 13 شهر مهم مسجد داریم. یکی از بزرگترین و قدیمی ترین آنها مسجد «شیخ کریم المخدوم» در جزیره یندانائو (جنوب کشور) است و یک مسجد بزرگ دیگر هم در مانیل احداث شده است.

آیا مسلمانان در فیلیپین آزادی کامل دارند؟

بله کاملا ؛ در واقع سیستم خاصی برای مسلمانان داریم. آنها می توانند مراسم مذهبی و آداب و رسم خود را با آزادی کامل به جای بیاورند. ما همچنین جمعیت قابل ملاحظه ای از شیعیان را داریم. حدود 40 سال است که دانشجویان مسلمان ایرانی در فیلیپین حضور دارند. جامعه المصطفی که پایگاه اصلی آن در قم است در فیلیپین شعبه دارد.

چه تفاوت هایی بین مسلمانان ایران و فیلیپین است؟

من حدود 3 سال است که در ایران هستم و مسیحی هستم. وقتی جوان تر بودم 3سال هم در مصر زندگی کردم. زمانی که از بیرون نگاه کنید هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی نمی بینید البته مگر در اعمال مذهبی شان. با اینکه تفاوت هایی بین اعمال وجود دارد اما هیچگونه تفاوتی در اصل موضوع نیست. من حقیقتا به افرادی که در ایران خودشان را وقف دین کردند احترام میگذارم. من میتوانم تفاوت هایی بین کاتولیک های فیلیپین و مسلمانان ایران ببینم. مسلمانان ایران خودشان را خیلی وقف دین کردند. مثلا شیعه ها وقتی یک نفرشان فوت می کند مراسم مذهبی می گیرند حتی بعد از یک سال و یا بعد از 40 روز. در همه مذاهب، میتوانیم این تشابهات را ببینیم. به هرجهت یک نفر که فوت میکند دوست، همکار و همسایه همه در مراسم شرکت می کنند و شلوغ میشود. اینها پیوندهای دینی است.

آیا داعش در فیلیپین فعالیت دارد؟

بله. در فیلیپین هم متاسفانه تروریست ها فعالیت دارند البته در گذشته گروههای بیشتری بودند که در مناطق مختلف عملیات های تروریستی انجام می دادند که بخشی از آنها هم خود مسلمانان بودند که با دولت مرکزی تضاد داشتند. داعشی ها اما کاملا مشخص است که مسلمان نیستند و رفتار و قوانین اسلام را ندارند. رییس جمهور خیلی به شدت دنبال نابود کردن آنهاست چون اهداف سیاسی دارند و آدم کش هستند.

شما در فیلیپین قوانین ضد اسلامگرایی دارید؟

خیر. چون ما آنجا بودایی هم داریم که حتی نماینده در پارلمان دارند. همچنین وزیر و سفیر مسلمان داریم. در حال حاضر دو نماینده مسلمان در پارلمان حضور دارند. مثل همه جا که از هر گروهی در مجلس نماینده دارند. کلا از قسمت جنوب از ده تا دوازده نماینده داریم.

شرکتهای نفتی در فیلیپین زیر نظر دولت هستند یا خصوصی هستند؟

شرکتهای بزرگی هستند چند ملیتی هستند که نفت و گاز می فروشند شرکت توتال و....ماشرکت های کوچک نفتی داریم این شرکت های کوچک هستند که با ایران قرارداد می بندند و به مشتریان فیلیپینی محصولات خود را می فروشند.

روابط ایران و فیلپین بعداز برداشتن تحریمها چگونه بوده است؟

فیلیپین هنوز نتوانسته از ایران نفت بخرد آخرین باری که از ایران نفت خریدیم سال 2011 بود. در کنفرانس هایی که تا بحال بوده در سال 2009 درخواست داشتیم که نفت و گاز را از ایران خریداری کنیم.

شهروندان فیلپینی و روستانشینان بیشتر در چه مشاغلی فعال هستند؟

بله در روستا بیشتر مردم کشاورزی و زراعت می کنند. صنایع دستی هم رونق دارد. البته فیلیپین محصولات الکترونیکی هم صادر میکند. ما در کل 100 میلیون نفر جمعیت داریم.حدود 9 میلیون نفر از مردم فیلیپین در خارج از فیلیپین زندگی میکنند. حتی در کشتیرانی در کیش در سراسر دنیا مشغول به کارهستند. پولی که آنها به فیلیپین باز می گردانند قابل ملاحظه است. بسیاری از فیلیپینی ها هم در بخش کشاورزی مشغول هستند.

آیا بدهی های نفتی مربوط به دوران تحریم را به ایران پرداخته کرده است؟

بله قبل از تحریم ها، ولی بعد از تحریم ها خرید نفت از ایران به صفر رسید تا آنجایی که من میدانم ما هیچ بدهی به ایران نداریم. همانطور که گفتم فیلیپین نفت استخراج نمی کند ما اکثر انرژی مصرفی را خودمان وارد می کنیم.حدود 35% از انرژی را از بازیافت بدست می آوریم، سدهای آبی،باد، انرژی خورشیدی و ... ولی در تلاشیم که بیشتر انرژی خود را از بازیافت بدست آوریم و قسمت اعظم آن را از طریق وارد کردن نفت. ما چاه گاز هم داریم ولی برای مصرف داخلی به صرفه نیست. ما ضمنا ذغال سنگ بسیاری وارد می کنیم .

نظر شما بطور کلی درباره ایران چیست؟

امام خمینی توانست که ایده های انقلابی را بطور محکم دنبال کند. آیت الله خامنه ای هم راه او را ادامه داده است. البته چالش هایی هم وجود دارد که رییس جمهور روحانی بطور حساس در حال دنبال کردن اهداف مملکت است و سعی دارد که ایران را به جامعه بین المللی برگرداند. بخصوص در زمینه اقتصادی در ارتباط خوب با کشورهای دیگر است.

ایران به تنهایی یک سیستم خاص حکومتی در دنیا دارد بویژه بخاطر اینکه کاملا یک کشور مذهبی است که با بسیاری از کشورها تفاوت دارد. بنابراین این تفاوت باعث ایجاد چالش در برقراری روابط می شود اما من معتقدم که ایرانیان همیشه یک راهی پیدا می کنند که هویت خودشان را به عنوان یک کشور مستقل حفظ کنند.



نظرتان راجع به دیپلماسی ایران و آقای ظریف چیست؟
از وقتی که در نیویورک بود من اقای ظریف را می شناختم . قبل از اینکه به ایران بیاییم نماینده فیلیپین در سازمان ملل بودم. وقتی در نیویورک بودم آنجا با آقای ظریف آشنا شدم .حدودا سال 1996بود. فکر میکنم خیلی از دیپلمات ها باید از او درس یاد بگیرند به دلیل مذاکرات موفق ایشان. ایشان واقعا یک دیپلمات قابل تحسین است. من واقعا تحسین میکنم مذاکرات خوبی بودو واقعا توانستند به خوبی ازایران در مذاکراتشان دفاع کنند .

آیا دوست دارید از دکتر ظریف برای سفر به فیلیپین دعوت کنید؟
اقای ظریف خیلی سفر می کنند چند سال قبل به تایلند و سنگاپور ونیوزلند و استرالیا رفتند اما از فیلیپین و ویتنام نتوانستند دیدن کنند و همچنین ازمانیل. خیلی کشورها هستند که باید از انها دیدن کنند اما فکرکنم در آینده حتما به فیلیپین بیایند.

دکتر مصدق را هم میشناسید؟
بله من تاریخ ایران را خوانده ام و ایشان را میشناسم.

آیا ایران میتواند نقش مهمی در سازمان آسه. آن داشته باشد؟
ایران وارد این مجموعه شده است و ثابت کرده که عضو فعال آسه.آن است.

نظرتان راجع به فعالیت ایران در اتحادیه شانگهای چیست؟
الان ایران عضو اتحادیه شانگهای است . دربخش دیگر ایران عضو «اکو» است که شامل 10 کشور است و همچنین ایران یکی از اعضای اوپک است و همکاری خوبی دارد ولی در شانگ های زیاد فعال نیست چون مربوط به کشورهای شرق آسیاست.

پیوندهای فرهنگی بین ایران و فیلیپین چگونه است؟

بسیاری از دانشجویان ایرانی و فیلیپینی با هم ازدواج کرده اند و ارتباط بسیار نزدیکی باهم دارند. مردان فیلیپینی زیادی با دختران ایرانی ازدواج کرده اند چون فرهنگ ها و مذاهب بسیار به هم نزدیک است.ما به آموزش و روابط خانوادگی اهمیت می دهیم. ضمنا از نظر فرهنگی با ایران میشود بیشتر رابطه برقرار کرد. سینمای ایران در دنیا بسیار معروف است بخصوص در آسیا. بهترین هنرپیشه ها متعلق به ایران هستند بهترین کارگردانان ایرانی نیز از کن جایزه گرفتند و من در تلاش هستم این دو کشور را در این زمینه بهم نزدیک کنم.

در زمینه ورزش مانند بسکتبال هم ایران و فیلیپین می توانند همکاری های خوبی با هم داشته باشند. بهترین تیم های بسکتبال در آسیا، ایران و چین هستند و بازیهای بین المللی زیادی برگزار کرده اند. ما در زمینه بسکتبال، بازیکنان حرفه ای داریم. تیم ملی فوتبال هم به صورت چند ملیتی از ایران و فیلیپین و انگلیس تشکیل شده و لیگ کوچکی داریم.

در مورد کشور امریکا و ترامپ چه نظری دارید؟

من سفیر آمریکا نیستم و ما سفرا به هیچ وجه در امورداخلی کشورهای دیگر مداخله نمی کنیم. مردم و افکار عمومی بیشتر طرفدار دموکرات ها هستند و فکر می کنند که دموکراتها بازهم پیروز میشوند.

بیشتر چه محصولات از فیلیپینی در ایران عرضه می شود؟

در اکثرشهرهای ایران موز فیلیپینی عرضه می شود اما در تهران موز امریکایی هم هست.

تراز تجاری ایران و فیلیپین در مورد نفت چگونه است؟

همانطور که قبلا گفته شد تا سال 2011 در حد صفر بود. شرکت های نفتی در فیلیپین قوانین خاص خودشان را دارند و فقط بنزین میفروشند. اگرآنها پالایشگاه داشته باشند میتوانند نفت خام راازایران بخرند و پالایش کنند.

گاز در فیلیپین مصرف زیادی دارد به خاطر آشپزی همچنین نیاز شدیدی به قیر میباشد زیرا برای آسفالت جاده ها و فرودگاه ها از آن استفاده می کنند. همچنین پلی اتیلن برای پلاستیک و مواد شیمیایی و فایبر گلاس. یک جمعیت 100میلیون نفری داریم که همه نیاز به پلاستیک دارند. برای ساختمان سازی و ساختمان های اداری نیاز به قیر داریم.

محصولات ایرانی در فیلیپین چه جایگاهی دارند؟

صنعت فرش و دستگاه های قالی بافی و همچنین فرش های دستباف که بسیار زیبا هستند با نام ایران در فیلیپین شناخته می شوند. همچنین در ساختمانهای جدیدی که مرمت می شوند و دکوراسیون های جدید نیاز به فرش هایی هست که در ادارات باشند بخصوص فرش دستباف برای تزیین .البته که فرش های دستباف بسیار زیبا و گران هستند. در جنوب آسیا چون هوا خیلی گرم است فرهنگ فرش زیاد جا نیفتاده است. اکثر مردم در ایران از فرش های ماشینی معمولی استفاده میکنند. در بخشی که ما زندگی می کنیم فرهنگش به خاطر گرما فرق میکند و صنعت فرش زیاد رونقی ندارد.

درآمد شما به عنوان سفیر فیلیپین در ایران چقدر است؟

من نمیدانم سفیران چقدر میگیرند اما فکر میکنم که حقوق سفرای کشورهای اسیایی به اندازه کشورهای پیشرفته نیست و کمتر است. من هم به اندازه سفیران ایرانی حقوق میگیرم ! حقوق من در فیلیپین زیر 2000 دلار است در ماه. اما وقتی به کشورهای دیگر می رویم آنجا به ما حق ماموریت می دهند. در ایران حق مسکن داریم. اگر خودمان را با کشور سوییس مقایسه کنیم ماخیلی خیلی از انها کمتر میگیریم . ولی خدارو شکر حقوق من کافی است.

شما مثل اینکه بیشتر خریدهایتان را از بازار تجریش انجام میدهید، درست است؟

من هم مثل همه در بازار خرید می کنم. آخر هفته هم با همسرم به سوپرمارکت ها و نانوایی میرویم. به میدان آرژانتین و فروشگاه شهروند برای خرید میرویم. از نزدیکی های کلیسای ارامنه سبزی میخریم اما بله، بیشتر خریدمان بخاطر نزدیکی سفارت به میدان تجریش از این محل انجام می شود.

امام زاده صالح هم میروید؟

بله در عاشورا میرویم و مراسم ها را نگاه می کنیم.

آیا قبول دارید که سینمای فیلیپین نقش بسیار ضعیفی در ایران دارد؟

بله من دقیقا موافقم. در تلاش هستم و امادگی دارم که بین سینماگران فیلیپینی و ایرانی همکاری ایجاد کنم و این چالش وجود دارد. یک سری فیلم های فیلیپینی را در ایران می شود به نمایش گذاشت و فیلیپین هم از تجربیات کارگردانان و هنرمندان ایرانی استفاده کنند. فیلم های فیلیپینی باید در ایران به نمایش در بیایند و ما باید از بین انها انتخاب کنیم. به این راحتی نیست که تمام فیلم های خارجی را در ایران نشان دهیم. سینمای فیلیپین خیلی باز است (خط قرمز ندارد) و در ایران نمیشود هر اثری را به نمایش گذاشت.

می شود از هنرپیشه های زن و مرد فیلیپینی دعوت کنیم به ایران بیایند؟

بله حتی از کارگردانان هم میشود دعوت کرد. ایران و فیلیپین هر دو جز اتحادیه همکاری آسیاپاسفیک هستند. ایران دارای یک مرکز همکاری فرهنگی فعال است که کمتر از 1سال که تاسیس شده است و برنامه های فرهنگی بسیاری دارد که میخواهند ازفرهنگ اسیایی و کارگردانان و هنرپیشه ها استفاده کنند و همچنین تهیه کنندگان هم با هم تعامل داشته باشند.

آیا از مترو استفاده می کنید؟

بله منزل من در الهیه است و برای رفتن به تجریش از مترو استفاده میکنم. کیفیت متروها خوب است و قیمت بلیط مترو ارزان است اما مشکل ترافیک وجود دارد که ترافیک ان مشابه ترافیک در فیلیپین است.

راجع به تحصیلاتتان توضیح بدهید؟

من لیسانس علوم سیاسی هستم والبته در هلند حقوق خوانده ام.

سفری به شهرهای دیگر ایران هم داشته اید؟
من به اصفهان، ارومیه، کاشان، هرمزگان، کیش و....رفته ام البته با ماشین شخصی. به مرز افغانستان و پاکستان هم رفته ام. در سال 2013 قبل از اینکه سفیر ایران بشوم از ایران بازدید کردم.

خانواده شما در ایران زندگی می کنند؟
همسرم با من در ایران زندگی می‌کند و فرزندانم در امریکا تحصیل می‌کنند.

تیم پرسپولیس را در ایران میشناسید؟ به ما گفته اند که شما پرسپولیسی هستید، این موضوع صحت دارد؟
به هر حال، شایعات زیاد است اما من طرفدار بسکتبال هستم!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها