رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 197346

افزایش 70 درصدی صادرات سبزیجات به روسیه

در مذاکرات هیات های کشاورزی روسیه و ایران، اعلام شد که شرکت های ایرانی توانسته اند از آغاز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد سهم خود را در صادرات سبزیجات به روسیه افزایش دهند.

سبزیجات
در مذاکرات هیات های کشاورزی روسیه و ایران، اعلام شد که شرکت های ایرانی توانسته اند از آغاز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد سهم خود را در صادرات سبزیجات به روسیه افزایش دهند.

در مذاکرات سه روزه هیات ایرانی به سرپرستی علی اکبر مهرفرد قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنعتی با هیات های روسی، برنامه های همکاری های دو کشور و همچنین صادرات متقابل در این حوزه بررسی شد.
در نشست مهرفرد و سرگئی لوین معاون وزیر کشاورزی روسیه که روز جمعه برگزار شد، دامنه های مختلف همکاری، وضعیت کنونی، ارتقای روابط و همچنین عرصه های نو در این بخش مورد مذاکره قرار گرفت.

سرگئی کوزلو عضو هیات روسی و رئیس شورای سبزیجات روسیه در این نشست اعلام کرد: واردات سبزیجات از ایران در ماههای گذشته از سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه قبل 70 درصد بیشتر شده است و هم اکنون 50 درصد خیار بازار مصرف روسیه از ایران وارد می شود.

وی گفت که سال گذشته 50 هزار تن سبزیجات از ایران به روسیه وارد شده است.

در این مذاکرات اعلام شد، بیش از 75 درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی و نیمی از صادرات این کشور به جمهوری اسلامی نیز مربوط به همین بخش است که نشانه وجود توانمندی های فراوان برای بهره برداری های بیشتر می باشد.

دو هیات همچنین با اشاره به اینکه روابط اقتصادی هم سطح روابط عالی سیاسی نیست و باید در چارچوب تاکید سران تحرک لازم دراین بخش شکل گیرد، بر ضرورت حل مشکلات ساختاری بین بخش های خصوصی دو کشور برای ایجاد ارتباط بیشتر تاکید کردند.

همچنین در این مذاکرات، موضوع صادرات گوشت قرمز از روسیه به ایران، رفع موانع قبلی در این زمینه و برنامه توافق برای صادرات ماهی سالمون به روسیه بررسی شد.

از سوی دیگر، با توجه به فعالیت چندین شرکت ایرانی صادر کننده محصولات لبنی به روسیه، درخواست افزایش مجوز در این زمینه ارائه شد.

برنامه صدور گوشت منجمد، چوب و غله به ایران، کشت فراسرزمینی ایران، رعایت استانداردهای و پروتکل های بهداشتی و سلامت اقلام و کالاهای صادراتی بین دو کشور، نهاده های دامی، روغن خام و کنجاله سویا نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

هیات عالی فروشگاه های زنجیره ای ایکس فایو روسیه با 1000 شعبه نیز در مذاکره با قائم مقام وزارت جهادکشاورزی برای انعقاد قراردادهای بلندمدت با هدف عرضه تولیدات ایرانی به ویژه میوه و سبزی تازه در شعبه های این فروشگاه اعلام آمادگی کرد.

این شرکت خواستار دریافت برنامه زمانی کشت، برداشت و عرضه محصولات در ایران شد تا با تنظیم قراردادهای بلندمدت و برنامه ریزی تقویم واردات هفتگی و تولیدات تازه، امکان فروش میوه های ایرانی در شعبه های هزار گانه ایکس فایو فراهم شود.

هیات جهاد کشاورزی ایران با هدف انجام مذاکرات گسترده در این حوزه با طرف های روسی از جمله برای افزایش همکاری های بازرگانی به مسکو سفر کرده است.

قراردادها و توافق های دو سال گذشته مسکو و تهران برای گسترش همکاری بخش های خصوصی بویژه در حوزه بازرگانی از جمله صادرات سبزیجات تازه و محصولات باغی به عنوان نیاز اول روسیه، مسیر صادرات انبوه میوه های ایرانی را به این کشور باز کرده است.

اکنون کیوی، سبزیجات تازه، انواع فلفل دلمه، هندوانه، کلم و کلم بروکلی از پر حجم ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه به شمار می رود که افزون بر توزیع در بازارهای محلی، توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند «اوشان» که در بسیاری از شهرهای این کشور و دیگر کشورهای جهان نمایندگی دارد، عرضه می شود.

روسیه به علت موقعیت جغرافیایی و سردسیری بسیاری از مناطق، بخش اصلی نیازهای جمعیت حدود 147 میلیون نفری خود را در این بخش از خارج و حتی کشورهای بسیار دور دست تامین می کند که این مساله سبب افزایش قیمت ها می شود، اما با توجه به نزدیکی با ایران و وجود مسیرهای کوتاه ترکیبی آبی زمینی از خزر و همچنین هوایی، اقلام صادراتی ایرانی با بهای کمتری عرضه می شود.

از سوی دیگر، ایران و روسیه چندی پیش در تهران قرارداد گذرگاه سبز گمرکی را امضا کردند که بر اساس آن برای تامین نیازهای روزانه میوه و سبزیجات، لبنیات، گوشت سفید و آبزیان این کشور، ساده سازی مقررات گمرکی برای صادر کنندگان ایرانی اجرا خواهد شد.
ایرنا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها