رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 197884

روسیه با کسری بودجه مواجه شده و ذخایر ارزی‌اش رو به پایان است

امید به روسیه مثل ساختن خانه روی آب

ساعت ۲۴- احزاب و شخصیت‌های سیاسی درجه چندمی در ایران هستند که خواسته یا ناخواسته در نقش حزب توده دهه ۱۳۲۰ قرار گرفته و هر کاری که روسیه می‌کند را تحسین می‌کنند. آنها آرزو دارند که روسیه به جای هر کشور دیگری شریک نخست تجاری ایران شود و بدون توجه به ناتوانی‌های ذاتی و تاریخی این کشور در حال ورشکستگی اقتصادی توقع دارند که رهبران روسیه به ایران کمک کنند.

احمدي نژاد و پوتين
dir="RTL">روزی که ترکیه با روسیه به ناسازگاری کوتاه‌مدت رسیدند این گروه با خرسندی از سخاوت روسیه در دادن بازار کشاورزی خود به ایران گفتند و نوشتند. نتیجه این کار چه بود؟ هیچ. آنها اکنون به امید اینکه روسیه به ایران وام دهد تا چشم غرب از حسادت بترکد از همکاری ایران و روسیه خبر می‌دهند. این خوشحالی جز اینکه می‌تواند محل شبهه باشد که چرا اینقدر روسیه برای کسانی ارجمند است به لحاظ عقل و اقتصادی نیز توجیه ندارد.

ایران و روسیه به ده‌ها دلیل کوچک و بزرگ نمی‌توانند رفیق اقتصادی باشند و مهم‌ترین دلیل نیز این است که روسیه تحت استیلای پوتین و همکارانش کالایی تولید نمی‌کنند که قابل دادوستد در بازار ایران باشد. آیا روسیه اتومبیل استاندارد و برندی تولید می‌کند که مثل پژو فرانسه و هیوندای کره در بازار ایران خریدار داشته باشد؟ آیا روسیه یخچال و لوازم خانگی تولید می‌کند که با سامسونگ کره جنوبی قابل رقابت باشد؟ آیا روسیه کارخانه‌ساز است تا مثل آلمان از این جهت شریک تجاری ایران شود؟

به گزارش ساعت ۲۴، روسیه اما مهمترین رقیب ایران در حوزه نفت و گاز است و در دهه‌های اخیر راه را برای همکاری گاز ایران با اروپا مسدود نگه داشته است؟ روسیه در شرایطی که ایران زیر تحریم فروش نفت بود تردیدی در افزایش تولید نداد و ایران را زیر فشار تازه‌ای قرار داد. روسیه امروز از سوی امریکا و اروپا با فشار تحریم مواجه است و نمی‌تواند اقتصاد خود را سامان دهد چه برسد به اینکه بخواهد به ایران کمک کند. روسیه در وضعی قرار دارد که ذخایر ارزی‌اش را مثل برف آب کرده است و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که تداوم روند فعلی بازار نفت موجب شده است که آخرین دلارهای صندوق ذخیره ارزی نیز خرج خواهد شد و کسری بودجه در راه است.

تجارت روسیه با دوستانش که شمار زیادی از آنها باقی نمانده است بیشتر مربوط به اسلحه و تجهیزات نظامی و ساخت نیروگاه‌های اتمی است. در حالی که شرکت‌های غربی به مدت یک دهه از حضور در سرمایه‌گذاری نفت و گاز ایران کنار کشیده بودند روسیه هیچ گامی در این زمینه برنداشت چون نه مهارت مدیریتی و نه سرمایه کافی دارد.

آنهایی که به روسیه امید بسته‌اند تا به اقتصاد ایران کمک کند روی آب خانه می‌سازند و موجب گمراهی خواهند شد. کشوری می‌تواند به ایران کمک کند که اولا توانایی داشته باشد و ثانیا رقیب ایران نباشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها