رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 198714

بازی نرم و نتایج ۳ انتخابات اخیر نشان می‌دهد

هوشمندی هاشمی رفسنجانی و ساده‌انگاری منتقدان افراطی

ساعت ۲۴- آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، بدون تردید یکی از پایه‌های مستحکم برپایی نظام جمهوری اسلامی به حساب می‌آید. این بازیگر هوشمند، بردبار و استراتژیک در دهه نخست انقلاب اسلامی نزدیک‌ترین فرد مسوول به بنیانگذار رهبر انقلاب بود و بر پایه اطلاعات موجود یکی از تصمیم‌سازان اصلی در ساخت نهادهای اصلی به حساب می‌آید.

هاشمي رفسنجاني
dir="RTL">اکبر هاشمی رفسنجانی در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ و در منصب رییس‌جمهور پرقدرت‌ترین رییس دولت همه تاریخ ۳۸ سال اخیر بود و منتقدان او نیز در جناح چپ بودند. هاشمی رفسنجانی به دلایل گوناگون در سال‌های ۱۳۶۸ تا امروز با کینه افراطیون از هر دو جناح سیاسی مواجه شده است و در حالی که انتظار می‌رفت و مخالفان سرسخت او نیز چنین برنامه‌ای داشتند که به طور کلی از صحنه سیاست جمهوری اسلامی ایران حذف شود اما چنین نشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از ناکامی در انتخابات ۱۳۸۴ ریاست جمهوری و پیش از آن در انتخابات مجلس ششم با افول قدرت رسمی مواجه شد. در حالی که وی در مجلس خبرنگان رهبری دوره قبل جایش را به شادروان مهدوی‌کنی داد و اکنون در پایین‌دست جنتی در این مجلس می‌نشیند و امامت موقت جمعه تهران نیز به هر دلیل دراختیارش نیست، اما هنور با قدرت نرم خود در صف اول سپهر سیاست قرار دارد.

استراتژی بردباری و مدارای اکبر هاشمی رفسنجانی و تغییر محل قدرت او جواب داده است و او شاید از قدرت فعلی‌اش که در میان رای‌دهندگان ایرانی است خرسندتر باشد. این سیاستمدار برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به پیروزی‌های درخشان خود در ۳ انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲، مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۴ و همچنین مجلس شورای اسلامی زمستان پارسال افتخار کند.

در حالی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حاضر می شد تا در انتخابات یازدهم حاضر شود اما مجموعه شرایط موجب شد که نام او در میان کاندیداهای واجد صلاحیت ریاست جمهوری قرار نگیرد. در حالی که منتقدان افراطی او انتظار داشتند هاشمی رفسنجانی رفتار و گفتار تندی نشان دهد اما او با بردباری ویژه خویش موضوع را تحمل کرد و از حسن روحانی که گفته می‌شود به لحاظ روش و استراتژی فردی بسیار نزدیک به هاشمی است را کاندیدای جریان اعتدال و اصلاح معرفی کرد.

پیروزی قاطع حسن روحانی بر کاندیدای طیف‌های رادیکال اصولگرایان همه اصلاح طلبان را خرسند کرد اما هاشمی رفسنجانی شاید خرسندترین سیاستمدار ایرانی بود که شکست اصولگرایان تندرو را انتظار می‌کشید. حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و رای بالای وی در این انتخابات به ویژه اختلاف قابل اعتنای او با مصباح یزدی، جنتی و یزدی به چند عامل مربوط می‌شد که یکی از آن عوامل بدگویی افراطیون نسبت به هاشمی رفسنجانی بود.

به گزارش ساعت ۲۴، آیت‌الله هوشمند اکنون و در حالی مورد غضب افراطیون قرار گرفته است که همکاران و همفکران او در مجلس شورای اسلامی و در دولت حضور نیرومندی دارند. سخنان هاشمی رفسنجانی درباره مسایل گوناگون سیاست داخلی و خارجی هنوز در کانون توجه منتقدان قرار دارد و هر روز و هر ساعت یکی از افراد سخنان او را با تندی نقد می‌کند و شاید این همان چیزی باشد که آیت‌الله می‌خواهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها