رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 199049

آیا اوباما این طرح را وتو خواهد کرد؟

تصویب طرح ضد ایرانی شفافیت مالی در کنگره امریکا

ساعت ۲۴- تبدیل انواع قدرت‌ها به یکدیگر دردنیای امروز آسانتر از هر عصر و دوره‌ای شده است. بازیگران ورزیده دنیای سیاست به خوبی می‌دانند که استفاده از قدرت اقتصادی یا قدرت فرهنگی برای پیشبرد اهداف سیاسی ممکن و شاید حتی الزامی شده است. این بازیگران از عناصر و مقوله‌های اقتصادی برای منکوب کردن رقبای خود در درون جامعه ملی و البته در مناسبات خارجی استفاده می‌کنند.

اوباما
dir="RTL">ایالات متحده امریکا یکی از کشورهایی است که در تبدیل قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی و بالعکس ورزیده شده و مهارت های ویژه‌ای پیدا کرده است. رقبای باراک اوباما در درون سپهر سیاسی امریکا برای نشان دادن قدرت خود و ناکام کردن اوباما در عرضه کارنامه‌ای درخشان راه‌های گوناگونی را پیدا و از آنها برای تضعیف رییس‌جمهور امریکا استفاده می‌کنند. در حالی که اوباما در آخرین سخنرانی‌اش در سازمان ملل متحد، گفت‌وگو با ایران تحت پوشش گروه کشورهای ۱+۵ را یکی از نقاط درخشان فعالیت‌های ۸ ساله خود معرفی کرد، رقبای او در کنگره یک طرح اقتصادی – سیاسی را آماده کرده و آن را تصویب کردند.

بر اساس این طرح که ماهیت ضد مقام‌های ایرانی آن به خوبی آشکار است جستجو برای یافتن حساب‌های پولی ده‌ها نفر از مدیران ارشد سیاسی ایران قانونی شده است. البته دولت اوباما و شخص وی بارها از اینکه این طرح می‌تواند موجب تضعیف مناسبات پدیدار شده پیرامون برجام شود را به اطلاع کنگره رسانده‌اند اما اعضای کنگره که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان امریکایی است این طرح را تصویب کرده‌اند. این طرح که می‌تواند ادامه مبارزه جمهوریخواهان با اوباما در داخل امریکا و چنگ و دندان نشان دادن به ایران است با ۲۸۲ رای مثبت در مقابل ۱۴۳ رای منفی به تصویب رسیده است.

تصویب این طرح درست در روزی که حسن روحانی در امریکاست و سعی می‌کند گره‌های کور باقی مانده از تحریم‌های بانکی را باز کند نشان می‌دهد که اعضای کنگره علاقمند به تضعیف موقعیت رییس‌جمهور مستقر ایران هستند. کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است که طرح شفافیت مالی تصویب شده می‌تواند اجرای توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک را به خطر بیندازد.

به گزارش ساعت ۲۴، مجادله‌های سیاسی درون سرزمین‌های ملی در ایالات متحده امریکا همانند سایر سرزمین‌ها از جمله ایران در شرایط جدید جهان، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اعضای تندروی کنگره امریکا هرگز تمایل ندارند که اوباما با سرافرازی کاخ سفید را ترک کند و از همین مسیر راه ورود کلینتون به ریاست جمهوری هموار شود. این مصوبه کنگره از یک نظر دیگر اهمیت دارد و آن جایگزین کردن خزانه‌داری امریکا به جای پنتاگون در مجادله‌ها و منازعه‌های سیاسی میان امریکا و کشورهای مخالف است. امریکایی‌ها با حاکم کردن نظام پولی و بانکی خود بر دنیای بانکداری و پولی جهان اهداف سیاسی خود را از این مسیر پیگیری می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها