رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 199337

سنگ مزار ایرج افشار به سرقت رفت!

ساعت24-اکنون با سپری شدن شش سال از خاکسپاری این استاد برجسته، واقعه‌ای تلخ رده و از روز گذشته تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شده که سرقت سنگ قبر این چهره برجسته را نشان می‌دهد؛ اتفاقی بی‌سابقه -و یا لااقل کم‌سابقه که تاکنون گزارش نشده- که یادآور سرقت مجسمه مفاخر فرهنگی ایران از معابر و میادین پایتخت است.

636038_512.jpg
style="text-align: justify;">پس از سپری شدن شش سال از بدرود حیات و خاکسپاری ایرج افشار شخصیت‌ بزرگ ادبی و ایران‌شناسی کشورمان، اکنون سنگ قبر این نماد فرهنگی از آرامگاهش در بهشت زهرا به سرقت رفته است؛ اتفاقی که تنها با سرقت مجسمه‌ها از سطح پایتخت قابل مقایسه است اما به مراتب تکان‌دهنده‌تر از دزدی مجسمه‌های چهره‌های برجسته از سطح تهران است و نیاز به پیگیری جدی تمامی نهادهای مسئول دارد.

شادروان ایرج افشار پس از بیش از شش دهه کوشش در عرصه ایران‌شناسی و تاریخ ایران و نشر حدود سیصد جلد کتاب و هزاران مقاله علمی و پژوهشی، در هجدهم اسفندماه 1389 و پس از سپری کردن هشتاد و پنجمین پاییز زندگانی‌اش بدرود حیات گفت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. ایرج افشار پایه گذار کتابخانه مرکزی ایران بوده و به عنوان پدر علم کتابشناسی ایران شهرت دارد.

سنگ مزار ایرج افشار به سرفت رفت!

مروری کوتاه بر زندگی ایرج افشار نشان می‌دهد او حتی یک لحظه از عمرش به دوری از پژوهش و نگارش سپری نکرده و فعالیت‌های مفید بر جای مانده از او، به اندازه عمرش بوده است. ایرج با نظارت بر موقوفات پدرش دکتر محمود افشار، عواید آن موقوفه را صرف انتشار کتاب‌هایی مربوط به فرهنگ ایران کرد و سالانه مبلغ قابل توجهی به عنوان جایزه به ایران‌شناسان برگزیده ایرانی و غیر ایرانی اعطا می‌کرد و در واقع هستی خود را وقف تاریخ و فرهنگ این مملکت کرده بود.

اکنون با سپری شدن شش سال از خاکسپاری این استاد برجسته، واقعه‌ای تلخ رده و از روز گذشته تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شده که سرقت سنگ قبر این چهره برجسته را نشان می‌دهد؛ اتفاقی بی‌سابقه -و یا لااقل کم‌سابقه که تاکنون گزارش نشده- که یادآور سرقت مجسمه مفاخر فرهنگی ایران از معابر و میادین پایتخت است.

سنگ مزار ایرج افشار به سرفت رفت!

در سال‌های دور سنگ قبر برخی هنرمندان برای چندین مرتبه توسط مخالفان سوابقِ آن هنرمندانِ درگذشته شکسته شده بود و مشخصاً در این زمینه می‌توان به سنگ قبر محمدعلی فردین در قطعه هنرمندان اشاره کرد که چندین بار تغیبر کرد اما سرقت سنگ قبر اتفاق غریبی است و سابقه نداشته که گروهی اقدام به برداشتن سنگ قبر یک چهره نمایند. حتی سرقت سنگ قبر اشخاص عادی نیز موضوعی نیست که لااقل گزارش شده باشد و اگر چند بار رخ داده بود، قطعاً جنبه خبری می‌یافت.

آرش افشار با تأیید مفقود شدن سنگ مزار استاد ایرج افشار، گفته است: «مزار پدرم در آرامگاهی خصوصی بهشت زهرا (س) واقع است. سنگ مزار ایشان، سنگی یک تکه‌ای از کاشان، به قطر ۱۰ سانتی‌متر و بسیار سنگین بود. بنابراین هر کسی این سنگ را برداشته، حتما کمک داشته است. امیدوارم هرچه زودتر سنگ به محل قبلی‌اش بازگردانده شود.» و در واقع بدین ترتیب مشخص می‌شود چنین سرقتی توسط یک شخص انجام نشده است.

سنگ مزار ایرج افشار به سرفت رفت!

اگرچه انتقادهایی در زمان حیات و پس از فوت این چهره فرهیخته نسبت به او مطرح شد اما انتشار تصاویر مراودات رهبر انقلاب با این چهره فرهیخته و سلسله مطالبی که توسط برخی چهره‌ها نظیر غلامعلی حدادعادل درباره شخصیت ایرج افشار منتشر شد، منجر به پایان نقدهای غیرمنصفانه نسبت به این فرهیخته ی رخت از جهان بسته شد. بدین سبب نمی‌توان به صورت جدی درباره گزاره سرقت سنگ قبر ایرج افشار توسط جریان‌های مخالفش، آن هم پس از شش سال سخن به میان آورد.

در عین حال اگر انگیزه‌های مالی برای سرقت سنگ قبر مطرح باشد، بعید به نظر می‌رسد با توجه به سنگ قبرهای بسیار گرانقیمتی که در نقاط دنج بهشت زهرا وجود دارد، گروهی اقدام به آغاز سرقت سنگ قبر از قبر ایرج افشار نماید. بر این اساس نمی‌توان این گزینه که سنگ قبر مذکور با انگیزه‌های غیرمالی به سرقت رفته را حذف کرد. در عین حال این پرسش باقی است که چگونه می‌توان در بهشت زهرا چنین سنگ قبری را کند و برد و هیچ مسئولی متوجه چنین سرقتی نشود. سوای ابعاد فرهنگی چنین اقدامی، آیا باید نگران فقدان سنگر قبر اموات‌مان در بهشت زهرا نیز باشیم؟!

تابناک

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها