رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 200497

عراقچی: جهان نگران سلاح‌های موجود در زرادخانه‌های کشورهای هسته‌ای است

ساعت24-معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران در نشست روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل که به منظور بزرگداشت روز بین‌المللی امحاء سلاح‌های هسته‌ای برگزار شد مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص خلع سلاح هسته‌ای راتشریح کرد.

سیدعباس+عراقچی.jpg
style="text-align: justify;">عباس عراقچی در این نشست تاکید کرد که ملت‌ها و دولت‌ها عمیقا نگران تهدید سلاح‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه‌های کشورهای هسته‌ای هستند چرا‌که چنین تسلیحات و زرادخانه‌هایی می‌توانند تمدن بشر را به طور کامل نابود کنند.

مطالبه جهانی برای خلع سلاح هسته‌ای با گذشت زمان ضعیف نشده است

وی با اشاره به قدمت ٧١ ساله مطالبه جهانی برای خلع سلاح هسته‌ای گفت این مطالبه نه تنها در اثر گذشت زمان ضعیف نشده بلکه طی سال‌های اخیر با قوت بیشتری و به شکل‌های مختلف مطرح و پیگیری شده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان وضعیت جاری در اجرای تعهدات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای را نامساعد توصیف کرد و در این زمینه به چند واقعیت به عنوان نمونه اشاره کرد.

مخالفت دارندگان سلاح هسته‌ای با هر پیشنهادی برای شروع مذاکرات بین‌المللی

عراقچی با ذکر اینکه کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در حالی که طبق ماده شش معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) تعهد داده‌اند مذاکره در مورد اقدامات مؤثر برای امحا کامل سلاح‌های هسته‌ای را دنبال کنند تاکنون با هر ابتکار و پیشنهادی برای شروع مذاکرات بین‌المللی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای مخالفت کرده‌اند.

وی به این نکته اشاره کرد که برخی کشورهای هسته‌ای با نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی خود در رابطه با این معاهده جهانی بودجه‌های کلانی را به تقویت کیفی زرادخانه‌های هسته‌ای خود و ساخت انواع جدید سلاح‌های هسته‌ای جدید اختصاص داده‌اند.

عراقچی با تاکید بر اینکه این وضعیت باعث نگرانی عمیق کشورهای غیرهسته‌ای شده کشورهای هسته‌ای را به وفای به عهد و پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته‌ای فراخواند و بینش و پیش‌فرض آنهایی که امنیت را درگرو نگهداری از سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانند مردود خواند.

مشارکت فعالانه ایران برای نجات بشریت از تهدید سلاح‌های هسته‌ای

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت جمهوری اسلامی ایران تاکنون فعالانه در تمامی تلاش‌های حقوقی و بین‌المللی برای نجات بشریت از تهدید سلاح‌های هسته‌ای مشارکت کرده و معتقد است که جامعه بین‌المللی برای تحقق خلع سلاح هسته‌ای باید رهیافتی جامع مبتنی بر شروع فوری مذاکره و انعقاد یک کنوانسیون بین‌المللی برای امحا کامل سلاح‌های هسته‌ای طی یک دوره زمانی مشخص را در پیش بگیرد.

بال ذکر است به دنبال پیشنهاد حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ در ظرفیت رئیس جنبش عدم تعهد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ٢٦ سپتامبر را به عنوان روز بین‌المللی امحا کامل سلاح‌های هسته‌ای نامگذاری کرد و هر سال در چنین روزی برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی برای افزایش آگاهی افکارعمومی از خطرات عظیم ناشی از وجود سلاح‌های هسته‌ای و پیشبرد هدف خلع سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها