رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 200967

استفاده از غذاهای خشک در تغذیه ماهی ها

از سایر غذاها استفاده ی بیش تری دارند که اغلب آنها سرشار از ویتامین هستند . بیش تر آنها به شکل پولکی ، قرصی و گلوله ای ساخته می شوند که اگر به دور از رطوبت و نور نگهداری شوند ، مدت زیادی قابل نگهداری هستند .

img alt="Image result for ‫غذای ماهی چیست؟‬‎" height="393" src="http://royayema.ir/wp-content/uploads/2014/04/%D8%AA%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.jpg" width="525" />

از سایر غذاها استفاده ی بیش تری دارند که اغلب آنها سرشار از ویتامین هستند . بیش تر آنها به شکل پولکی ، قرصی و گلوله ای ساخته می شوند که اگر به دور از رطوبت و نور نگهداری شوند ، مدت زیادی قابل نگهداری هستند .

1- پولکی : غذایی لایه لایه می باشد که به رنگ های مختلف وجود داشته و بیش تر به عنوان مکمل غذا به کار می رود و به تنهایی ارزش زیادی ندارد ؛ به این معنی که این غذا تنها دارای مقدار کمی پروتئین برای متعادل نگهداشتن وزن ماهی ها بوده و در رشد آنها تاثیر بالایی ندارد . هر رنگ پولکی هم نشانه ی مقدار مشخصی پروتئین می باشد که معمولاً روی جعبه های آنها ذکر شده است .

نکته : از پولکی بیش تر برای تغذیه ی زنده زاها استفاده می شود .

2- غذاهای گلوله ای : همانطور که از اسمشان پیداست ، بیش تر به شکل گلوله بوده که معروفترین آنها لوفاک می باشد .

لوفاک : غذایی قهوه ای و دانه دانه که بوی ماهی مانده می دهد و سرشار از پروتئین ( حدود 50 % پروتئین ) است . چندین نوع لوفاک در بازار وجود دارد که لوفاک های روشن رنگ ، روی آب می مانند ولی لوفاک های پر رنگ ، معمولاً به ته آب فرو می روند . این غذا تقریباً مورد پسند تمام ماهی ها بوده و برای تغذیه ی اغلب آنها ( چه گیاهخوار و چه گوشتخوار ) مناسب است .

غذا های رنگی : همانند لوفاک بوده با این تفاوت که نسبت به لوفاک از پروتئین کمتری ( حدود 35 % ) برخوردار بوده و بیش تر به رنگ های قرمز و سبز موجود است . این غذا یکی از مناسب ترین منابع تغذیه برای گلد فیش ها و گیاهخوارانی که از روی آب تغذیه می کنند ، محسوب می شود .

5- مغز میگو : دانه های ریز نارنجی رنگی که سرشار از پروتئین بوده و به تنهایی قادر به تامین مواد معدنی مورد نیاز ماهی میباشد .

3- غذاهای قرصی : بیش تر این غذاها با نام پروتئین عرضه می شوند که اغلب از خزه دریایی ( جلبک ) ساخته می شوند . این غذا بیش تر به عنوان مکمل پروتئینی برای زنده زاها به کار می رود ولی برای تغذیه ی گیاهخوارانی مثل کوریدوراس و کت فیش هم استفاده می شوند .

4- کرم های منجمد شده : از بهترین منابع پروتئین به شمار می روند که با فشرده کردن کرم هایی چون کرم خاکی ساخته می شوند . از رایج ترین کرم های منجمد شده ، می توان به کرم فشرده و کرم قرمز اشاره کرد .

کرم فشرده : کرم های سفید منجمد شده که به صورت مکعب هایی وجود داشته و برای تغذیه ماهی ها می توان آنها را به شیشه چسبانده و یا به صورت پودر شده استفاده کرد

کرم قرمز ( خونی ) : کرم های قرمز یا خونی یکی از گونه های کرم خاکی هستند که در بازار به صورت منجمد وجود دارند . این نوع هم سرشار از پروتئین بوده و در سلامتی و رشد ماهی ها نقش بسیار زیادی دارد .

5- تخم میگو : با حدود 60 % پروتئین ، یکی از بهترین غذاهای منجمد به حساب می رود که تقریباً رایج ترین غذا برای تغذیه انواع بچه ماهی ها می باشد .

البته ماهی ها خیلی راغب به تغذیه با تخم میگو به صورت خشک نیستند ولی اگر به صورت زنده مورد تغذیه ی آبزیان قرار گیرند ، بسیار مورد پسندشان بوده و اثری از آنها در آب باقی نمی گذارند .

نحوه ی زنده کردن تخم میگوی منجمد : ابتدا در یک تانک یا ظرف شیشه ای مقداری آب بدون کلر ریخته و با استفاده از آبگرمکن دمای آن را روی 30 درجه سانتیگراد ثابت نگه دارید . سپس علاوه بر قرار دادن یک سنگ هوا در تانک ، به ازای هر لیتر 2 قاشق سوپخوری در آب نمک بریزید . ( بهتر است از نمک دریایی استفاده شود که هیچ افزودنی مضری ندارد . )

ابتدا مقداری از تخم های منجمد را حدود یک ساعت در آب تازه قرار داده تا رطوبت آنرا فرا گیرد ، سپس آنها را به تانک بریزید . دقت داشته باشید محلی که تخم ها در آن قرار دارند باید روشن باشد ، چون در غیر اینصورت بیش تر تخم ها خراب می شوند .

پس از 48 ساعت بچه میگو ها از تخم در می آیند که برای تغذیه بچه ماهی ها آماده اند

نحوه ی تغذیه بچه ماهی ها با تخم میگوی زنده : پس از در آمدن بچه ها از تخم ، پمپ هوا را خاموش کرده و در حدود 10 تا 20 دقیقه یک چراغ قوه در کنار یکی از گوش های تانک قرار دهید . مشاهده می کنید که بچه میگو ها به طرف روشنایی شنا کرده و در آن قسمت جمع می شوند .

در این حالت می توان با استفاده از سرنگ مقداری از آنها را گرفت و سیس روی تکه ای پارچه ضخیم که روی یک لیوان قرار دارد ریخت تا از آب جدا شوند . در این حالت به آرامی آنها را به تانک ریخته تا بچه ماهی ها از آن تغذیه کنند . این مقدار برای تغذیه 60 تا 100 بچه ماهی کافی بوده و هر بچه ماهی حداقل در روز به دو بار تغذیه بدین وسیله نیازمند است .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها