رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 200969

اهمیت غذاهای زنده در تغذیه ماهی ها

غذاهای زنده یکی از رایج ترین غذاهای گوشتخواران به شمار رفته که لذیذ ترین غذای آنها هم محسوب می شود و استفاده از این غذاها سبب رشد و سلامتی آنها می شود .

img alt="Image result for ‫غذای ماهی چیست؟‬‎" height="393" src="https://i.ytimg.com/vi/QtPXCRiZNHc/maxresdefault.jpg" width="699" />

یکی از رایج ترین غذاهای گوشتخواران به شمار رفته که لذیذ ترین غذای آنها هم محسوب می شود و استفاده از این غذاها سبب رشد و سلامتی آنها می شود .

1- ماهی زنده : مورد تغذیه ی بیش تر گوشتخوران قرار گرفته و معمولاً از ماهی های ریز رودخانه به این منظور استفاده می کنند . البته بچه های زنده زاها به خصوص گوپی هم دارای چنین کاربردی بوده و معمولاً برای تغذیه ی آنجل ها مورد استفاده قرار می گیرند .

تذکر : هرگز ماهیتان را با ماهی مرده تغذیه نکنید تا عامل مرگ آن ماهی ، سبب مرگ ماهی شما نشود .

2- کرم خاکی : سبب تقویت رنگ ماهی ها شده و غذای مورد علاقه ی بیشتر گوشتخواران و گلد فیش ها محسوب می شود .

نکته : قبل از تغذیه ی ماهی ها با کررم خاکی ، آنرا کاملاً با آب بشویید .

چون در همه ی فصول نمی توان در جاهایی مانند باغچه به جستجوی کرم های خاکی پرداخت ؛ می توان آنها را جداگانه پرورش داده و سپس به عنوان غذای ماهی ها مورد استفاده قرار داد .

نحوه ی نگهداری و تکثیر کرم خاکی : ابتدا تعدادی کرم خاکی از باغچه یا محلی که دارای خاک مرطوب است پیدا کرده و سپس آنها را در یک جعبه که در آن مقداری خاک مرطوب است قرار دهید .

سپس مقداری از جعبه را درون آب قرار دهید تا خاک ها مرطوب باقی بمانند .

پس از گذشت مدتی ، چون کرم های خاکی دو جنسه بوده و نیاز به نر و ماده ندارند ؛ تکثیر شده و به تعداد مورد نظر شما خواهند رسید .

نکته : برای جلوگیری از خشک شدن خاک که سبب مرگ کرم های خاکی می شود ، هر روز مقداری آب را روی لایه های بالایی خاک بریزید .

3- لارو پشه : کرم های ریز سفید رنگی بوده که به تسریع در رشد بچه ماهی ها کمک می کنند .

لارو ها معمولاً در بدن پشه ماده و یا پس از تخم ریزی حاصل می شوند که پس از شستشوی آنها می توان ؛ از آنها برای تغذیه ی ماهی ها استفاده کرد .

4- دافنی ( کک آبی ) : حشره های ریزی ( 3- 2.5 سانتیمتر ) که در دریاچه ها و یا جاهایی که مقداری آب مدت زیادی ساکن است رشد یافته و می توانند به عنوان یک تنوع در غذای ماهی ها محسوب شوند .

چون دافنی ها در آب گرم از بین می روند بیش تر در فصل بهار و پاییز در آب های سرد یافت می شوند .

سپس برای مدتی اجازه دهید تا سرد شود و پس از یک روز آنرا کاملاً با هم مخلوط کنید .

دو تا سه روز بعد کم کم ، کرم ها رشد کرده و برای تغذیه آماده می شوند .

نکته : پس از مخلوط کردن آنها ، روی آنها را پوشانده ولی چند روزنه در آن قرار دهید تا تبادل هوا بین محیط و ظرف صورت گیرد .

6- Parmecium : بزرگترین باکتری تک سلولی می باشد ، که با چشم قابل رویت نیست ولی برای رشد ماهی ها ( به خصوص گیاهخواران ) بسیار موثر است .

Parmecium ابتدا باکتری های کوچک موجود در آب را خورده و سپس ماهی ها از آن تغذیه می کنند .

روش تهیه باکتری Parmecium : ابتدا در یک بطری پر از آب بدون کلر ، مقداری خیار خرد شده بریزید . سپس در بطری را بسته و چند روزنه برای تبادل هوا در آن قرار دهید . برای چند هفته ، بطری را در جای گرم قرار دهید تا باکتری ها در آب رشد کنند .

پس از این مدت می توان مقداری از آب بطری را به تانک منتقل کرده تا باکتری ها در تانک هم تکثیر یابند .

نکته : در صورتی که خیار های خرد شده در آب کلر دار قرار گیرند ، تمام باکتری ها نابود شده و در نتیجه خراب می شود .

7- کرم گیلاس : کرم های سفید رنگی بوده که معمولاً درون گیلاس های رسیده قابل مشاهده هستند . این کرم ها را می توان پس از شستشوی کامل برای تغذیه ی ماهی ها به تانک منقل کرد .

8- میگو : بی شک میگو یکی از قوی ترین منابع پروتئین به شمار می رود که می توان از این منبع پروتئین برای افزایش سرعت رشد ماهی ها بهره برد .

تذکر : تنها قسمت های نرم بدن میگو را به ماهی ها داده ، و از قسمت های سخت آن استفاده نکنید .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها