رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 200976

شرایط نگهداری از ماهی قرمز

اگرچه ماهیان قرمز از جمله گونه‌های مقاوم در مقابل شرایط نامساعد محیطی هستند، اما شهرت آن‌ها در زود مردن است و این امر معمولاً ناشی از مراقبت ضعیف از آن‌هاست. طول عمر یک ماهی قرمز خانگی می‌تواند از 10 سال هم بیشتر شده و حتی به 50 سال نیز برسد.

img alt="ظرف مناسب نگهداری ماهی عید" height="350" src="http://www.scipost.ir/images/kc2/context/files/12%2857%29.jpg" width="500" />

اگرچه ماهیان قرمز از جمله گونه‌های مقاوم در مقابل شرایط نامساعد محیطی هستند، اما شهرت آن‌ها در زود مردن است و این امر معمولاً ناشی از مراقبت ضعیف از آن‌هاست. طول عمر یک ماهی قرمز خانگی می‌تواند از 10 سال هم بیشتر شده و حتی به 50 سال نیز برسد.

برای افزایش طول عمر ماهی‌های قرمز باید به نکات زیر توجه نمود:

ـ به جای نگهداری ماهی قرمز در تُنگ‌های کوچک و نامناسب، لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ همچون آکواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا ماهی علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اکسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی آن فراهم شود. نگهداری ماهی در تنگ و ظرف‌هایی که امروزه به فروش می‌رسد و بیشتر شبیه به زندان است، کار مناسبی نیست.

ـ همانطور که گفته شد دمای ایده‌آل برای نگهداری ماهی قرمز 20 الی 22 درجه سانتی‌گراد است اما از آنجا که ماهی‌های قرمز از گونه‌های مقاومی به شمار می‌روند، در طیف دمایی 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد نیز می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه نمود این است که دمای محیط هرگز نباید به صورت ناگهانی تغییر کند. نگهداری ماهی قرمز در یخچال! و محیط‌های سرد کاملاً اشتباه است.

- محل نگهداری ماهی‌ها باید به گونه‌ای باشد که تغییر در روز و شب در آن احساس شود. ماهی قرمز نباید به طور ناگهانی از تاریکی به نور یا بلعکس وارد شود حتی خاموش و روشن نمودن ناگهانی چراغ، سبب می‌شود که ماهی قرمز دچار شوک شود بنابراین روشنی و تاریکی باید تدریجی انجام گیرد.

لازم به ذکر است که بدن ماهی‌های قرمز نسبت به آفتاب بسیار حساس بوده و ممکن است با آفتابی که از پنجره می‌تابد، بدن ماهی آسیب دیده و بسوزد .

ـ در صورت بروز هرگونه علائم بیماری یا ناراحتی، ماهی بیمار باید بلافاصله از سایر همنوعانش جدا شده و در محیط دیگری نگهداری شود تا از سرایت بیماری به دیگر ماهی‌ها جلوگیری به عمل آید.

قرار دادن ماهی بیمار به مدت 20 دقیقه در یک لیتر آب که یک قاشق نمک نیز به آن اضافه شده باشد، در خصوص برخی از بیماری‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

- ماهی قرمز باید در یک محیط کم سر و صدا و کم رفت و آمد نگهداری شود. ایجاد سر و صدای ناگهانی، ضربات و تکان‌های شدید و ناگهانی به سراغ ماهی رفتن، در آن تولید استرس نموده و ممکن است منجر به سکته کردن و در نهایت مرگ ماهی شود.

- دست زدن به ماهی قرمز می‌تواند سبب آسیب دیدن یا برداشته شدن پوشش محافظتی نازک ماهی شود و می‌تواند پوست ماهی را در معرض آلودگی با باکتری‌ها یا انگل‌های آبی قرار دهد.

تعویض آب

زمانی که آب ماهی‌ها تیره شده و یا می‌بینید که ماهی‌ در فضای بالای سطح آب شنا کرده و حباب‌هایی را در سطح آب ایجاد می‌کند، بایستی آب ماهی تعویض شود.

برای تعویض آب حداقل بایستی 12 ساعت، مقداری آب سالم را که می‌خواهیم ماهی را در آن بریزیم، در جایی بگذاریم تا کلر آن به طور کامل از بین برود و با آبی که ماهی قرمز در آن بوده، هم دما شود. توجه به این نکته ضروریست که حتماً در تعویض آب، کلر آن کاملاً از بین رفته باشد و حتماً کنترل نمایید که دمای آب تازه با دمای آبی که ماهی قبلی در آن بوده، یکسان باشد یا تفاوت دمایی کمی با هم داشته باشند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها