رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 201382

کوچ صاحبان ماشین های چند صد میلیونی به منطقه طرح ترافیک

پول دارها نیازی به آم طرح ترافیک دارند؟

ساعت 24- ترافیک سنگین، وضعیت آلودگی هوا ، تقاضای سفر زیاد به مناطق مرکزی شهر و مشکلات کمبود فضای خودرو و پارکینگ، مسئولان وقت رابه این فکر واداشت تا برای حل این مشکلات طرحی موسوم به طرح ترافیک را اجرا کنند. البته طی این سال‌ها محدوده اجرای این طرح تغییرات فراوانی کرده است و هم‌اکنون فقط تعداد مشخصی از خودروها مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک هستند.

ماشین لوکس
در سال‌های ابتدایی اجرای این طرح افسران راهنمایی و رانندگی در این محدوده‌ها حاضر می‌شدند و با خودروهای غیرمجازی که در ساعات یاد شده در محدوده‌های طرح ترافیک تردد داشتند، برخورد می‌کردند اما پس از چند سال این دوربین‌ها بودند که به کمک افسران آمدند و وظیفه ثبت تخلف را بر عهده گرفتند.

در محدوده اجرای طرح ترافیک تردد تمامی خودروها، (به جز وسایل نقلیه عمومی، امدادی، نظامی، انتظامی) در هسته مرکزی شهر ممنوع است و تنها خودروهایی می‌توانند در این نواحی تردد کنند که دارای مجوز ورود به طرح ترافیک باشند.

این مجوز در واقع هر ساله از سوی شهرداری تهران با شرایط تعیین شده به خودروهایی که واجد شرایط باشند، داده می‌شود. آرم طرح ترافیک توسط معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران جهت عبور و مرور خودروهای شخصی در ساعات و ایام طرح ترافیک صادر می‌شود. این مجوز به صورت روزانه، هفتگی و سالانه به صورت اینترنتی ارائه می‌شود.

پیشتر سید جعفر تشکری هاشمی، معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار آنا گفته بود که هم‌اکنون حدود چهار میلیون خودرو در پایتخت تردد می‌کند و از این تعداد 100 هزار خودرو می‌توانند مجوز طرح ترافیک سالانه دریافت کنند که از این 100 هزار طرح، 20 هزار مجوز طرح ترافیک برای فروش روزانه کنار گذاشته می‌شود.

اما به نظر می‌رسد تنها این 100 هزار خودرو نیستند که می‌توانند وارد این محدوده شوند بلکه دارندگان خودروهای هیبریدی هم بدون پرداخت هرگونه عوارضی می‌توانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

اخیرا یکی از شرکت‌های وارد کننده خودرو در تبلیغات فروش خودروهای هیبریدی خود مدعی شده بود «در بهمن ماه 1394 با پیگیری‌های این شرکت و همکاری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، مقرر شد تمامی دارندگان خودروهای هیبرید تویوتا و لکسوس، با توجه به آلایندگی بسیار کم این خودروها، پس از ثبت نام رایگان آرم طرح ترافیک، امکان تردد در محدوده‌های طرح ترافیک را بدون محدودیت دارا باشند.»

این ادعا در حالی از سوی این شرکت مطرح می‌شود که مصطفی قنبرنژاد، رئیس اداره صدور آرم طرح ترافیک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: انعقاد چنین قراردادی صحت ندارد و در واقع شرکت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه با هیچ شرکتی قرارداد ندارد.

او با بیان اینکه هر شخصی که دارای خودرو هیبریدی باشد می‌تواند به دفتر ما مراجعه کند و مدارک خود را تحویل کارشناسان دهد، اضافه می‌کند: اگر هیبریدی بودن خودرو تایید شود دارنده آن از پرداخت عوارض معاف می‌شود و این شامل حال همه برندهای خودرو است.

به گفته رئیس اداره صدور آرم طرح ترافیک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران البته این بررسی و تایید تنها شامل حال متقاضیان آرم طرح ترافیک برای سال 95 است.

بر اساس اظهارات رئیس اداره صدور آرم طرح ترافیک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران خوردوهای هیبریدی در واقع چون آلاینده هوا نیستند از پرداخت عوارض هم معاف‌اند و شماره آنها در سامانه طرح ترافیک ثبت و تردد آنها در مناطق اعلام شده مجاز است.

اگرچه این روزها خرید طرح آن هم به صورت روزانه کار دشواری محسوب نمی‌شود و حتی نیاز نیست تا برای خرید از اینترنت استفاده کنید، چون عده‌ای با حضور در خیابان‌های منتهی به محدوده طرح ترافیک این کار را هم آسان کرده‌اند.

بررسی علل اجرای طرح ترافیک نشان می‌دهد که آلودگی هوا یکی از دلایل اجرای این طرح و یا طرحی مانند زوج و فرد است،حجم زیاد ترددها در مناطق مرکزی شهر و ترافیک غیر قابل کنترل نیز از دلایل اجرای این طرح‌ها محسوب می‌شود که سنخیتی با هیبریدی بودن خوردها ندارد،با این تفاسیر اینکه خودروهای هیبریدی چندصد میلیونی امکان رفت و آمد به منطقه طرح ترافیک را بدون پرداخت عوارض دارند، تبعیض‌گونه به نظر می رسد، مساله‌ای که از عدالت اجتماعی دور بوده و بیشتر به تبعیض طبقاتی در جامعه نزدیک است.

آنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها