رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 201580

حرف زدن و دست روی دست گذاشتن جواب نمی‌دهد باید کاری کرد

فاجعه صندوق‌ها هر روز نزدیک‌تر میشود

ساعت ۲۴- روزی که آژیر خطر سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی به صدا درآمد هنوز ابعاد فاجعه شناخته شده نبود. زمان لازم بود تا گزارش‌های مستند از آمار و ارقام این تراژدی به مرور از سوی کارشناسان و فعالان حوزه صندوق‌های بازنشستگی بیرون آید. اکنون نزدیک به ۳ سال است که از وزیر مسوول تا رییس سازمان تامین اجتماعی و کارشناسان و پژوهشگران دیروز و امروز این هشدار داده می‌شود و هر روز نیز بر ابعاد فاجعه اضافه می‌شود.

بازنشستگان
dir="RTL">دو نشریه آینده‌نگر که از سوی اتاق بازرگانی تهران انتشار می‌یابد و یک ویژه‌نامه که از طرف روزنامه شرق منتشر شده است. گزارش‌ها و پرونده‌های مشروحی از روزگار اندوهبار صندوق‌های بازنشستگی را انتشار داده‌اند.

ویژه‌نامه شرق با محمد ستاری‌فر رییس اسبق سازمان و نشریه آینده‌نگر با رییس این سازمان در دوره سازندگی گفت‌وگو کرده‌اند که خواندن آنچه این دو نفر گفته‌اند بر ابعاد غم و غصه هر فرد دلسوزی می‌افزاید. کارشناسان ارشد و پژوهشگران این صندوق‌ها گونه‌ای وضعیت غمبار این پدیده‌های ورشکسته را کالبدشکافی کرده‌اند که تردیدی باقی نمی‌گذارد که آینده بسیار تاریک است.

مهدی کرباسچیان می‌گوید: «مشکلات صندوق‌های بازنشستگی تاریخی و پارامتریک است که باید اصلاح شود. در محاسبه‌های بیمه‌ای میانگین عمر، زادوولد، افزایش جمعیت و امید به زندگی و شاخص‌های اقتصادی محاسبه می‌شود... نخستین عدم تعادل در صندوق‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. جریمه‌هایی که صندوق‌های بیمه‌ای از کارفرما به عنوان حق بیمه می‌گیرند غیرشرعی بود و شورای انقلاب آن را لغو کرد... تا اینکه در سال ۱۳۷۱ این قانون تجدیدنظر شد... همه صندوق‌ها دچار مشکل عدم تعادل هستند... تجمیع صندوق‌ها می‌تواند کارساز باشد...»

احمد اسلامیان، رییس سازمان بازنشستگی کشور می‌گوید: پدر پولدار مرده است و دیگر پولی از این مسیر که منظور مسیر دولت است به صندوق‌ها نمی‌رسد.

احمد میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که هورا کشیدن مردم برای سیاست‌های پوپولیستی را دشمن صندوق‌ها می‌داند از گروه‌های فشار می‌گوید که آمدند و در شرکت‌های تحت مالکیت سازمان تامین اجتماعی رانت‌خواری کردند و برای برون‌رفت از روزگار غمبار امروز می‌گوید سیاست‌های غلط گذشته باید اصلاح شود.

وزیر مسوول این صندوق‌ها می‌خواهد که دست از سیاسی‌کاری برداشته شود و...

به گزارش ساعت ۲۴، آیا باید دست روی دست گذاشت تا شاهد انفجار ناشی از تراژدی صندوق‌ها بود؟ آن‌طور که بررسی کارشناسان داخلی و مسوولان نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت راه‌حلی برای این بحران دیده نمی‌شود و همه راه‌های ارایه شده با مشکلاتی مواجه است. برخی از کارشناسان معتقدند برای اینکه انفجار رخ ندهد باید زود دست به کار شد وشاید اگر لازم بود از کارشناسان ارشد بین‌المللی استفاده کرد. البته «سیاست» اگر اجازه بدهد که کارها بر اساس منطق اقتصادی پیش برود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها