رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 201663

امضای توافق جنجالی نیروگاه هینکلی پونیت

ساعت24-توافق جنجالی برای چین به منظور سرمایه‌گذاری در نیروگاه هسته‌ای جدید در بریتانیا که توسط غول انرژی فرانسه EDF ساخته می‌شود، با وجود نگرانی‌های امنیتی و مشکلات طراحی اساسی در رابطه با این تکنولوژی جدید، سرانجام امضاء شده است.

57311720.jpg
به گزارش اسپوتنیک، امضای نهایی این توافق برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید در هینکلی پونیت در جنوب غربی انگلیس پس از مشکلات عمده تامین بودجه این توافق و مسایل اصلی ایمنی در رابطه با دو نیروگاه انرژی هسته‌ای دیگر که از طراحی مشابه استفاده می‌کنند صورت گرفته است.

دو نیروگاه براساس همان طراحی که برای هینکلی پیشنهاد شده، در فلامان ویل فرانسه و الکیلوتو فندلاند با مشکلات فنی و کمبود بودجه مواجه شده‌اند.

اسپوتنیک در ادامه با اشاره به کسری بودجه شرکت EDF و شریک ساخت و ساز این شرکت یعنی آریوا نوشت: دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا دولت چین را متقاعد کرد تا به شرکت انرژی هسته‌ای جنرال چین اجازه دهد تا یک سوم هزینه پروژه 25 میلیارد دلاری را در ازای 33.5 درصد سهام بپردازد.

به توافق هینکلی از سوی دیوید کامرون چراغ سبز داده شده بود اما ترزا می، نخست‌وزیر جدید بریتانیا این طرح را به دلیل نگرانی‌های امنیتی متوقف کرد. 7 هفته پس از این تاخیر، ترزا می پس از توضیحات پکن و پاریس مجوز اجرای این نیروگاه را صادر کرد. در خلال مراسم امضا این توافق در لندن گرگ کلارک وزیر تجارت، انرژی و استراتژی صنعت بریتانیا، جین برنارد لوی رییس و مدیر عامل شرکت EDF و هه یو ربیس شرکت انرژی هسته‌ای جنرال چین اسناد نهایی اجرای هینکلی بونیت را امضا کردند.

گرگ کلارک در این باره گفت: امضای این قرارداد لحظه‌ای حیاتی برای نخستین نیروگاه جدید انرژی هسته‌ای برای یک نسل محسوب می‌شود و تهدیدات جدیدی که از سوی دولت برای تقویت امنیت و مالکیت در نظر گرفته شده را دنبال می‌کند.

هینکلی هفت درصد نیازهای الکتریسته بریتانیا را برای 60 سال تامین خواهد کرد. شرکت‌های بریتانیایی از بیش از 60 درصد ارزش 25 میلیارد دلاری این پروژه بهره‌مند و 26 هزار شغل و کارآموزی نیز ایجاد خواهد شد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها