رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 202215

سیمان در مسیر دره مرگ و سفت‌شدگی کامل قرار دارد

سرنوشت ۱۸ کارخانه سیمان در حال احداث

ساعت ۲۴- در زمستان ۱۳۹۴ گزارشی از سوی یک موسسه پژوهشی دولتی منتشر شد که در آن آماری از وضعیت صنعت سیمان به اطلاع خوانندگان گزارش رسید. بر اساس آن گزارش در زمستان ۱۳۹۴ شمار کارخانه‌های تولید سیمان به ۷۱ کارخانه با ظرفیت تولید ۸۰ میلیون تن سیمان و ۷۹ میلیون تن کلینکر رسیده بود. در همان گزارش آمده بود ۱۸ واحد تولید سیمان با ظرفیت ۶۲ هزار تن در روز (حدود ۲۲ میلیون تن در سال) نیز در حال احداث بوده‌اند.

كارخانه سيمان
dir="RTL">در گزارش یاد شده آمده بود که سرانه تولید سیمان در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰۱۸ و سرانه مصرف حدود ۶۹۰ بوده است که نشان می‌دهد بازار اشباع شده است. در حالی که وزارت مسکن و شهرسازی وعده داده است ۲ میلیون تن سیمان از کارخانه‌ها خریداری می کند و کارخانه‌های فعال این صنعت نیز پذیرفته‌اند که برای جلوگیری از انباشت سیمان تولیدی سهمیه‌بندی را بپذیرند، اکنون پرسش این استکه تکلیف ۱۸ کارخانه در حال احداث سیمان چه خواهد بود؟

واقعیت این است که رکود بخش ساختمان در ایران در ۲ زیرمجموعه ساختمان‌های دولتی و مسکن و ساختمان‌های خصوصی چشم‌انداز چندان روشنی از رونق زودهنگام را نشان نمی‌دهند و به همین دلیل است که کارخانه‌های موجود سیمان در بدترین شرایط قرار دارند. از طرف دیگر بازارهای صادرات ایران نیز چشم‌انداز روشنی ندارند.

گرفتاری‌های توسعه صادرات به عراق در سطح کلی که به تبع آن صادرات سیمان را نیز شامل می‌شود یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی را در معرض تهدید قرار داده است. در حالی که عراق به سیمان ایران نیاز دارد برخی سختگیری‌ها از سوی مقام‌های عراقی تعجب‌برانگیز است و همین مساله صادرات حدود ۷۰ درصد سیمان را با معضل و تعطیلی احتمالی مواجه کرده است. علاوه بر این در شرایط سخت این روزها بازار صادراتی افغانستان نیز حال و روز خوشی ندارد و این بازار نیز چشم‌انداز مناسبی ندارد. آنچه می‌تواند در این روزها در کانون توجه باشد تکلیف سرمایه‌گذاری انجام شده برای ساخت ۱۸ کارخانه سیمان است.

به گزارش ساعت ۲۴، کارشناسان و فعالان اقتصادی پرداخت وام‌های ارزان از حساب ذخیره ارزی دراوایل دهه ۱۳۸۰ را یک دلیل اصلی رویکرد گسترده به ساخت کارخانه‌های سیمان می‌دانند. در آن روزها، اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن بود و حضورش درهیات امنای حساب ذخیره ارزی به او قدرت داده بود تا اعتبارات ارزی ارزان دراختیار متقاضیان کارخانه‌های سیمان قرار دهد. آیا کارخانه‌های سیمان می‌توانند از دره مرگ عبور کنند و کارخانه‌های در حال احداث به شرایط مناسب برسند؟

کارشناسان برخی راهکارها برای عبور از شرایط امروز را به شرح زیر می‌دانند:

* تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری در بخش صادرات با انجام سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای پرمصرف سیمان

* احداث کارخانجات سیمان در کشورهای پرمصرف سیمان (عراق و افغانستان) در جهت کاهش آلایندگی زیست محیطی، هزینه‌های حمل و نقل و تولید و افزایش سهم بازار در این کشورها

* بهبود زیرساخت‌های لجستیکی در راستای توسعه بازار صادراتی وکاهش تمرکز صادراتی بر کشورهایی همچون عراق و توجه به بازار آفریقا

* ایجاد اسکله‌های اختصاصی سیمان برای ذخیره‌سازی و بسته‌بندی سیمان در بازارهای صادراتی دریایی و ایجاد پایانه‌های حمل و نقل ترکیبی با تجهیزات تخصصی سیمان.

* ارایه تسهیلات یا پرداخت کمک هزینه حمل دریایی صادراتی سیمان متناسب با فاصله کارخانجات از مبادی دریایی (برای صادرات سیمان به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهایی که امکان صادرات از طریق دریاها به آن میسر است)

*برنامه‌ریزی بلندمدت جهت واگذاری سیاستگذاری‌هایی همچون تنظیم بازار، قیمت‌گذاری، بازاریابی، توسعه صادرات و... به انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با تجه به بالا بودن مالکیت بخش خصوصی در صنعت سیمان کشور.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها