رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 202554

تصمیمات شورای‌عالی اصلاحات به تایید بزرگان می‌رسد؟

مثلث «شیوخ» برگ برنده اصلاحات

ساعت24-شیوخ اصلاحات این بار هم نقش اصلی را دارند؛ مانند همه آن انتخابات‌هایی که پیروزی نتیجه‌ای بود که عاید اصلاحات شد و برگی بر پرونده موفقیت‌های این جناح افزود. این بار هم قرار است دو انتخابات در اردیبهشت ماه برگزار شود؛ دو انتخاباتی که پیروز یکی از آنها به پاستور و پیروز دیگری به بهشت می‌رود.

اصلاح-طلبان6.jpg
div class="NewsDetail-Body"> اصلاح‌طلبان برای پیروزی در این انتخابات‌ها که البته به اذعان برخی، از میان این دو، انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت بیشتری برخوردار است فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. دیروز ترکیب شورای عالی اصلاحات به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده نهایی برای اصلاح‌طلبان در امر انتخابات تعیین شد که احزاب مختلف در آن دارای نماینده هستند. این شورا از سوی جناح اصلاحات به رسمیت شناخته‌شده و همه اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی خود را موظف به پذیرش تصمیمات اتخاذ شده در این شورا می‌دانند، اما به نظر می‌رسد مهر تایید بر تصمیمات شورای سیاستگذاری در جمعی دیگر باید زده شود، چرا که اصلاحات همواره خود را وامدار تجربه بزرگان این جریان و البته جریان اعتدال می‌داند. پس پر بیراه نیست تایید نهایی را از آنان دریافت کنند.

شیوخ بر سر یک میز
اما شیوخی که تصور می‌شود مهر تایید بر تصمیمات شورای عالی سیاستگذاری بزنند، چه شخصیت‌هایی هستند؟ اعضای اصلی تایید برای جامعه مشخص هستند و نیازی به معرفی آنان نیست بنابراین به‌طور خلاصه درباره آنها و حضور احتمالی‌شان در نشست تایید در ادامه توضیح داده خواهد شد.
تجربه موسوی خوئینی‌ها برگ برنده اصلاحات
نخستین شخصیتی که نامش برای بررسی و تایید تصمیم شورای عالی سیاستگذاری به ذهن خطور می‌کند، آیت‌ا...‌موسوی خوئینی‌هاست. او که سال‌هاست کمتر در مراسم‌ها و عرصه سیاست علنی حضور یافته است از نقش پررنگی در تصمیمات جریان اصلاحات برخوردار است، همانند همان روزهای دولت اصلاحات که او به دلیل نقش موثر و تاثیرگذارش یکی از سیبل‌های هجمه دلواپسان آن دوران بود. آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها لیدر معنوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در جریان اشغال سفارت آمریکا نقش مهمی داشت. او نایب رئیسی دوره اول مجلس، عضو شورای سرپرستی صدا و سیما، دادستانی کل کشور، ریاست سازمان حج ایران، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی را در رزومه کاری خود دارد. بنابراین با این تجربه بهتر از بسیاری سیاسیون می‌تواند تصمیم خوبی برای عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ اتخاذ کند.
صبوری ناطق نوری، رمز پیروزی اعتدال
ناطق نوری هم می‌تواند بر کرسی دیگر این گعده شیوخ برای تایید تصمیمات شورای عالی اصلاحات تکیه بزند. شاید این سوال مطرح باشد که ناطق نوری در دایره جریان اصلاحات نمی‌گنجد اما باید در نظر داشت که هدف جریان اصلاحات تحقق خواست مردم است و در این مسیر خط قرمزی برای گرایشات دیگر که چنین اهدافی را دنبال می‌کنند، ندارد. شیخ نور سال‌هاست که نشان داده در رسیدن به این هدف با اصلاح‌طلبان هم پیمان است و هجمه‌های دلواپسان مانع توقف حرکت او و کاهش اراده‌اش نشده است. از سوی دیگر مشخص است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو گزینه‌ای جز دکتر حسن روحانی به عنوان کاندیدای مورد نظر برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در ذهن ندارند، بنابراین برای نیل به پیروزی او با آرای بالا باید اصلاحات و اعتدال بار دیگر با یکدیگر همراه شوند تا دلواپسان فرصتی برای خودنمایی نداشته باشند.
ایستادگی محتشمی‌پور، پاسخ درخوری به دلواپسان
سومین شخصیت روحانی که تصور می‌شود در گعده احتمالی اصلاح‌طلبان برای تایید تصمیم شورای عالی سیاستگذاری حضور داشته باشد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی پور است که او هم دارای سوابق اجرایی و با اهمیتی درکشور بوده است و به دلیل مشی میانه‌روی که دارد مورد توجه سیاسیون قرار دارد. محتشمی پور که از اعضای ارشد مجمع روحانیون است مانند ناطق نوری و موسوی خوئینی‌ها بارها مورد هجمه دلواپسان قرار گرفته است و ترجیح داده همانند موسوی خوئینی‌ها کمتر در عرصه سیاست علنی حضور داشته باشد اما از تلاش برای اخذ بهترین تصمیمات در اردوگاه اصلاح‌طلبی دریغ نکرده است. نکته قابل تامل و توجه آنجاست که او هیچگاه آنچنان که تصور می‌شد به انتقاد از مخالفان اعتدال و اصلاحات نپرداخته و در چند مورد زمانی لب به انتقاد گشود که شاهد بی احترامی به بیت بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. بنابراین دلسوزی او یکی از عوامل مهم در بررسی و تایید نظر شورای عالی سیاستگذاری است.
آیت‌ا...‌هاشمی، پیشتاز تصمیم‌گیری
البته نباید فراموش کرد که این تایید و تصمیم‌ها بر روال آنچه است که آیت‌ا...‌هاشمی برای کشور مفید می‌داند. اگر به سخنرانی‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دقت شود، او بارها به دولت دوم روحانی اشاره داشته است؛ بدین معنا که از نگاه آیت‌ا...‌هاشمی که بسیار قبل‌تر نمایان شده بود، روحانی گزینه اول و آخر است و با حضور او می‌توان برنامه‌های پیشرفت و توسعه کشور را سامان داد. بنابراین بسیار پیش از اینکه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بر طبل حمایت از روحانی در انتخابات ۹۶ بکوبند، آیت‌ا...‌هاشمی حرف آخر را بیان کرده بود.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها