رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 203369

ثروت عربستان در آمریکا فاش شد

ساعت24-پس از تصویب قانون جاستا (عدالت علیه حامیان تروریسم) در مجلس نمایندگان آمریکا، و تهدید عربستان مبنی بر بیرون کشیدن سرمایه هایش از این کشور، ثروت سعودی ها در آمریکا یک بار دیگر خبرساز شده است.

5249480_545.jpg
شبکۀ سی ان ان آمریکا، مبالغی را که نشانگر بخشی از روابط مالی ریاض و واشنگتن است منتشر کرد.

گزارش وزارت خزانه داری آمریکا که بر اساس قانون «حق دستیابی به اطلاعات» منتشر شده، حاکیست عربستان مالک اوراق قرضۀ خزانه داری آمریکا به ارزش 116.8 میلیارد دلار است.

شرکت نفتی آرامکو کل تصفیه خانۀ «بورت آرثر» را که بزرگ ترین تصفیه خانۀ آمریکاست در اختیار دارد، به علاوۀ 26 سکوی توزیع «شل» برای توزیع نفت و گازوئیل در ایالت تگزاس که در اختیار سعودی هاست.

سی ان ان به نقل از صندوق سرمایه گذاری های عمومی عربستان اعلام کرد که این کشور بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا در خاورمیانه است و میزان مبادلات بین دو کشور به 62 میلیارد دلار در سال می رسد.

طرح تحول اقتصادی عربستان موسوم به «چشم انداز 2030 عربستان» شامل دهها طرح عظیم است که شرکت های آمریکایی می توانند در آن ها مشارکت کنند.

طرح مشترک «صدارة» بین شرکت سعودی آرامکو شرکت آمریکایی داو کیمیکال، بزرگ ترین مجتمع پتروشیمی جهان با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلار است.

طرح مشترکی در زمینۀ تجارت آلومینیوم بین شرکت معدنی عربستان سعودی و شرکت الکوا در آمریکا هم وجود دارد که با سرمایه گذاری 10.8 میلیارد دلار و به منظور ساخت بزرگ ترین مجتمع جهانی تولید آلومینیوم راه اندازی شده است.

گفتنی است کنگرۀ آمریکا چهارشنبۀ گذشته حق نقض وتو را که باراک اوباما جمعۀ دو هفته قبل علیه قانون ضد سعودی به کار گرفته بود باطل کرد. بر اساس این قانون، خانواده های قربانیان 11 سپتامبر می توانند از کشورهایی که مهاجمان به آنها منتسب هستند درخواست غرامت نمایند.

عربستان ضمن نپذیرفتن مسئولیت این حملات به علت مشارکت تعدادی از شهروندانش، تهدید کرده است که در صورت اجرایی شدن این قانون ذخایر مالی و سرمایه گذاری های میلیارد دلاری خود را در آمریکا لغو خواهد کرد.

العالم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها