رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 203648

تبانی خودروسازان داخلی با رنو برای گرانفروشی

رنو: خودروساز ایرانی برای گرانفروشی به ما فشار میآورد

ساعت24-مدیر منطقه خاورمیانه رنو با تشریح زوایای پنهان همکاری خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها، تلویحاً تبانی خودروسازان برای جلوگیری از تولید خودروی ارزان از سوی خودروسازان خارجی‌ را تایید می‌کند.

خودرو سازی خودرو صنعت خودرو
div style="direction: right;">
پیمان کارگر، مدیر منطقه خاورمیانه شرکت رنوی فرانسه در این‌باره به خبرگزاری مهر گفته است: هم اکنون بازار خودروی ایران شاهد ورود خودروهای جدید است، در دوران تحریم اما حضور خودروهای چینی در بازار ایران پررنگ بود. هر چند می‌توان در مورد کیفیت خودروهای چینی صحبت کرد و انتقادات زیادی را مطرح ساخت، اما به هر صورت فضای بعد از برجام تنوعی را در نوع خودروهای وارده به ایران به‌وجود آورده است که به مشتریان ایرانی می‌گوید که اکنون فقط خودروهایی که در ایران می‌توانند بخرند، خودروهای قبلی نیست و تنوع بسیار بیشتر شده است. این مسئله موجب می‌شود که توقع مشتری بالاتر برود و این خیلی خوب است. وقتی توقع مشتری بالا می‌رود، عملاً رقابت باید بیشتر شود و رقابت بیشتر میان خودروسازان خارجی و داخلی بر این جنبه متمرکز می‌شود که چگونه باید به توقع مشتری پاسخ داد.

در نهایت، عملاً اتفاق خوبی رخ می‌دهد و بازار در حال تغییر است، پس تنوع خودروها نیز باید عوض شود. اکنون این مشتری ایرانی است که روی بازار فشار می‌آورد و خودروی جدید می‌خواهد. اکنون او فقط نمی‌خواهد چند مدل خودرویی که چندین سال متمادی در ایران تولید و عرضه شده را استفاده کند. به این جهت تحول اساسی در بازار ایران در حال شکل‌گیری است. این تنوع‌هایی که به‌وجود می‌آید، روز به روز بیشتر خواهد شد و به نظر می‌رسد در پنج سال آینده، بازار ایران از جنبه خودروهایی که در آن حضور خواهند داشت، خیلی متفاوت خواهد بود و این تفاوت، هم از جنبه سرویس و خدمات پس از فروش و هم از جنبه تنوع و فروش مشهود خواهد بود.

وی ادامه داده است: نگرانی‌ای که خودروسازان در ایران دارند این است که چه خودروهایی را با قیمت و کیفیت مناسب تولید کنند تا سرمایه‌گذاری‌ای که الان صورت می‌دهند، برایشان نفع داشته و منجر به شکست آنها نشود چراکه سرمایه‌گذاری‌هایی که امروز انجام می‌شود، دو سال بعد جواب می‌دهد وتا آن زمان برای اینکه خودروسازان ایرانی بتوانند کارخانه خود را بگردانند، باید روی تولیدات فعلی هم تمرکز کنند برای همین اکنون خیلی سخت است که همزمان با آوردن خودروهای جدید، تولید خودروهای قبلی متوقف شود.

وی می‌گوید: اکنون خودروسازان ایرانی در حال مذاکره و صحبت‌ هستند و اولین خودروهایی که در قالب جوینت‌ونچر بخواهد تولید انبوه شود و به بازار بیاید حداقل دو سال زمان می‌خواهد. به نظرم خودروهای فرسوده فعلی که الان هنوز هم تولید می‌شوند تا سه سال آینده به بازار می‌آیند. وی گفت: نباید این تعصب را داشت که حتماً هر خودرویی که در ایران تولید می‌شود، خودمان پلت‌فرمش را طراحی کرده باشیم، این امکان هنوز در ایران وجود ندارد.

وی در ادامه درباره چرایی قیمت بالای تولیدات خودروسازان داخلی که با آنها همکاری می‌کنند چنین تشریح می‌کند: در واقع مسئله این طور نیست که خودروسازان ایرانی اکنون سعی داشته باشند قیمت را بالا ببرند اما باید گفت که آنها روی برخی خودروها ضرر می‌کنند. ظرفیت تولید ایران بالاتر از تولید است، یعنی هر چقدر که یک خودرو نفع داشته باشد، خودروسازان باید کل شرکت را مدیریت کنند. وقتی یک خودرو حاشیه سود خوبی داشته باشد ولی در مقابل، ظرفیت استفاده نشده زیاد باشد، در مجموع خودروساز ضرر می‌کند. الان خودروسازان ایرانی در این شرایط هستند چراکه در ایران ظرفیت تولید 2 میلیون خودرو در سال وجود دارد، ولی عملاً یک میلیون و 300 هزار دستگاه تولید می‌شود، بنابراین ظرفیت استفاده نشده خرج دارد و چون خرج دارد، حاشیه سود آنها، روی خودروهایی که تولید می‌کنند، بالا نیست، بنابراین وقتی خودرویی در بازار کشش دارد، آنها آن را گران‌تر می‌فروشند تا بتوانند سود ببرند و ضررهای جانبی را پوشش دهند.
در واقع مقصودی که دارند در عمل بد نیست اما برای مشتریان مناسب نیست، چرا باید خودرو را گران‌تر بخرند. مقصود این نیست که البته خودروسازان باید خودرو را گران کنند بلکه مسئله یک شرایط کاملاً اقتصادی است که چطور باید آن را پوشش دهند. من قصد دفاع از خودروسازان را ندارم بلکه توجیه کاری است که آنها دارند انجام می‌دهند.

با کوئید بازی می‌شود!
وی ادامه می‌دهد: باید به صراحت گفت تا دستمان بازتر نباشد، کوئید را نمی‌آوریم چراکه اگر غیر از این باشد، با آن بازی می‌شود. برخی می‌خواهند این خودرو را گران و ارزان کنند، کوئید می‌خواهد روی خودروهای دیگر اثرگذار باشد و روی قیمت آن با رقبا مسابقه بگذاریم و در رقابت، آنها را کنار بزنیم.
جوان
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها