رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 204199

ضرورت بازسازی واحدهای مسکونی غیرایمن درکهگیلویه و بویراحمد

نگاهی به گسترش روز افزون حاشیه نشینی، افزایش مشاغل کاذب و مهاجرت اهالی مناطق روستایی به شهری در سال های اخیر ضرورت عزم جدی مردم و مسئولان برای احیای واحدهای مسکونی فرسوده را دو چندان کرده است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح احیای واحدهای مسکونی غیرایمن شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد با وجود تلاش دولت در سه سال اخیر برای اختصاص تسهیلات اما به دلایل مختلف به کندی پیش می رود.

براساس آمارها 50 هزار واحد مسکونی غیر ایمن در نقاط شهری و روستایی این استان وجود دارد که افزون برنا زیبا کردن چهره مناطق مسکونی تهدیدی برای جان ساکنان است.
کارشناسان احیای واحدهای مسکونی فرسوده در مناطق کمتر توسعه یافته شهری و روستایی را راهکار پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و افزایش نشاط در زندگی اجتماعی اقشار کم درآمد می دانند.
یکی از اهالی روستای اسلام آباد جلیل از توابع شهرستان بویراحمد گفت: طولانی بودن مراحل اداری دریافت تسهیلات بانکی و نیاز به سفر از روستا به شهر تمایل به استقبال از نوسازی واحدهای مسکونی را کاهش داده است.
احمدعلیزاده با اشاره به پایین بودن درآمد روستائیان اظهار داشت: سفر از روستا به شهر و رها کردن کشت و کار از سوی مردم، پیگیری تسهیلات برای احیای واحدهای مسکونی را بی رغبت کرده است.
وی کم بودن بنیه مالی برخی اهالی روستایی را یادآور شد و خواستار توجه ویژه مسئولان برای حمایت از این اقشار آسیب پذیر در نوسازی واحدهای مسکونی شد.
یکی از ساکنان بافت فرسوده خیابان کیامرثی شهر دوگنبدان گفت: تسهیلات بانکی در فاصله زمانی سه ماهه به صورت اقساط 30 میلیون ریالی پرداخت می شود که این امر در کند شدن روند ساخت و ساز و بی رغبتی مردم اثربخش است.
زیبا مردانی از مسئولان خواست طرح ساماندهی بافت های فرسوده را با برنامه ریزی عملیاتی تری دنبال کنند.
یک کارشناس بافت های فرسوده در گچساران گفت: احیای بافت فرسوده، افزون بر رفاه و سلامت مردم سبک فرهنگی زندگی مردم را متحول خواهد کرد.
رضا خواجه با اشاره به پیش بینی فضاهای رفاهی و فرهنگی مانند کتابخانه و پارک های تفریحی در طرح احیای بافت های فرسوده تصریح کرد: اجرای این طرح ها کودکان را به جای تفریحات ناسالم به سوی رشد و بالندگی درمحیط های فرهنگی و سالم سوق خواهد داد.
وی به اهمیت اجرای زیباسازی و مهیا کردن سرپناه های ایمن و زیبا در مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: ماندگاری جمعیت روستایی در زادگاه های خود نیازمند وجود زیرساخت های اولیه مانند واحدهای مسکونی سالم است.
خواجه بیان کرد: عرض کم، غیرایمن بودن، بافت خاص زمین، شیب های تند، پلکانی بودن و فرسوده بودن زیرساخت ها از مهمترین مشکلات بافت های فرسوده است.
وی با اشاره به قرار داشتن کهگیلویه و بویراحمد بر روی گسل زلزله و سابقه بارندگی های سیل آسا بیان کرد: حوادث طبیعی امکان بروز فاجعه انسانی را در صورت وقوع حادثه در این استان دو چندان کرده است.
وی از شهروندان خواست تا برای حفظ سلامت خود و فرزندانشان نسبت به بازسازی آپارتمان خود اقدام کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرداخت تسهیلات برای احیای واحدهای مسکونی بافت های فرسوده در دولت یازدهم افزایش چشمگیر داشته است.
ابراهیم فرزانه اظهار داشت: تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلاعوض برای 11 هزار واحد مسکونی فرسوده و غیر ایمن شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته اختصاص یافته و هم اکنون در حال پرداخت است.
وی اظهار کرد: این در حالی است که در سال های 90 تا 92 تنها یکهزار و 500 فقره تسهیلات بهسازی و بازسازی ساختمان در این استان پرداخت شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: برای بازسازی هر واحد مسکونی در مناطق شهری 300 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال اعتبار بلاعوض و برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز 250 میلیون ریال وام ارزان قیمت و 50 میلیون ریال اعتبار بلاعوض پرداخت می شود.
فرزانه تصریح کرد: میزان اعتبار برای بهسازی واحدهای مسکونی 150 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.
وی همچنین از تخصیص 300 میلیون ریال اعتبار بلاعوض برای بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید خبر داد.
وی تعداد واحدهای مسکونی غیر ایمن و نیازمند بازسازی کهگیلویه و بویر احمد که نیاز به تعمیرات ساختمان را 50 هزار مورد برآورد کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون 70 درصد از تسهیلات بهسازی و 40 درصد از اعتبارات بازسازی مسکن کهگیلویه و بویراحمد جذب شده است.
فرزانه با اشاره به سخت گیری برخی بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن برخی واحدهای مسکونی روستایی این استان در معرض خطر سیل، زلزله و رانش زمین برای رفع مشکل این واحدها تعامل و همکاری بیشتر بانک های استان و مشارکت مردم امری ضروری است.
وی گفت: پنج هزار و 663 واحد مسکونی بعد از انقلاب اسلامی تاکنون از محل اعتبارات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در این استان ساخته شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشوق های حمایتی نوسازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان به عنوان بزرگترین بافت فرسوده این استان افزایش یافت.
فرزانه ادامه داد: براساس مصوبه جدید شتاب بخشی به بافت فرسوده این شهر تسهیلات 60میلیون ریالی بلاعوض 24 ساعت پس از تخریب به حساب مالکان واحدهای مسکونی واریز می شود.
وی گفت: برای سه هزار مالک بافت های فرسوده شهر دوگنبدان در گچساران حساب بانکی افتتاح شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: 250 میلیون ریال اعتبار بلاعوض به مالکان 67واحد مسکونی زیر پوشش کمیته امداد در شهر دو گنبدان برای تعمیرات ساختمان پرداخت می شود.
فرزانه بیان کرد: 110 واحد مسکونی زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز تسهیلات بانکی 80 میلیون ریالی بلاعوض دریافت می کنند.
وی تصریح کرد: یکهزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد پنج درصد و با دوره باز پرداخت 15 ساله برای سه هزار واحد مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان تخصیص یافته است.
وی گفت: تاکنون بیش از 700 مالک واحدهای مسکونی این شهر برای نوسازی واحدهای مسکونی مراجعه کرده اند.
فرزانه ادامه داد: 20هزار و 963 نفر در قالب پنج هزار و 326 نفر در محله های فرسوده خیابان کیامرثی، رادک، سادات و لبنان شهرستان گچساران زندگی می کنند.
وی افزود: هم اکنون 190 واحد مسکونی در حال ساخت و 50 واحد نیز در مرحله پایانی است.
کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و 700 روستا دارد که در 700 روستای آن بیش از 20 خانوار و در هزار روستای آن کمتر از 20 خانوار سکونت دارند.
کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری نفوس و مسکن 1390 بیش از 650 هزار جمعیت دارد که 48 درصد آنان در روستاها زندگی می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها