رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 204382

در یک نشست توام با عصبانیت مطرح شد

خشم و نگرانی بخش خصوصی از گسترش مناطق آزاد توسط دولت

ساعت ۲۴- «آبادان و خرمشهر را منطقه آزاد اعلام کردند تا شرایط بهتر شود اما واقعیت این است که ما جز زیان و ضرر چیزی ندیدیم. حتی یک سرمایه‌گذار خارجی به این مناطق آزاد نیامده است. به خدا قسم فقر در خرمشهر بیداد می‌کند و مسوولان نباید فقط در ۳ خرداد به یاد خرمشهر باشند.

منطقه آزاد انزلي
dir="RTL">من روزی ۳۰ تریلی نوشابه به عراق صادر می‌کردم که الان به ۲۰ درصد رسیده است. یک سرمایه‌گذار عراقی را با التماس به منطقه آزاد آوردم اما او کار را راها کرد و رفت...» آنچه خواندید بخشی از سخنان آقای شهریور بود که در مراسم معرفی خود در نشست مربوط به مناطق آزاد در اتاق ایران بر زبان آورد.

به گزارش خبرنگار ساعت ۲۴ این فرد تنها معترض عصبانی به تصمیم دولت برای ساخت و تاسیس ۷ منطقه آزاد دیگر نبود و کسان دیگری هم در این نشست حاضر بودند عصبانی و خشمگین و معترض بودند.

الوند اورنگ به خبرنگار ساعت ۲۴ گفت: در دو منطقه آزاد قشم و کیش فعالیت دارد نیز با خشم و ناراحتی از تصمیم دولت برای تاسیس ۷ منطقه آزاد سخن گفت. او خطاب به سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس که یکی از حاضران در این نشست بود گفت: افکار آقای الویری مناطق آزاد را نابود کرد.

فعالان اقتصادی که به هر دلیل در این مناطق سرمایه‌گذاری کرده‌اند بدبخت هستند. در حالی که دولت در سرزمین‌ مادر وام‌های تکلیفی ارزان به فعالان اقتصادی می‌دهد اما این وام‌ها در مناطق آزاد وجود ندارد. نرخ بهره بانک‌ها در این مناطق به ۳۰ درصد می رسد و با این نرخ‌ها نمی‌شود فعالیت کرد.

وی گفت: من در مناطق آزاد لیزری تولید می‌کردم اما اکنون همان لیزر از چین می‌آید و کار را تعطیل کرده‌ام. به نظرم می‌رسد پروژه مناطق آزاد یک بازی بزرگ است و تنها برای افزایش قیمت زمین برخی از صاحب‌نفوذان طراحی شده است.

محمد لاهوتی، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: مناطق آزاد در ایران برخلاف کشورهای دیگر بدون تاسیس زیرساخت‌های لازم از طرف دولت شروع به کار کردند و فقط سرمایه‌گذاران اولیه سود بردند. در حالی که مناطق آزاد در ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر موفق بوده‌اند در ایران اما چنین اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: در حالی که نزدیک به ۲ دهه از تاسیس مناطق آزاد سپری شده است هنوز یک بانک خارجی در این مناطق فعالیت نمی‌کند و این یعنی نقض غرض.

دیدگاه خانم جلودارزاده

سهیلا جلودارزاده که در دوران تازه اتاق حضور فعالی در کمیسیون‌ها داشته است و اکنون به عنوان عضوی از مجلس قانونگذاری با بخش خصوصی همفکری می‌کند درباره لایحه ارسالی از طرف دولت برای تاسیس مناطق آزاد گفت: این خواست دولت است. اگر بخش خصوصی نظر کارشناسی دارد باید دیدگاهش را سریع ارایه دهد تا در بررسی‌ها مورد توجه باشد. وی اظهار امیدواری کرد که همکاری ایجادشده میان مجلس و اتاق که در دوران ریاست محسن جلالپور شکل گرفته بود دوباره برقرار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد که در لایحه دولت تاسیس ۱۷ منطقه آزاد و ویژه تجاری درخواست شده است و با توجه به اینکه زیرساخت‌ها آماده نیست قوزبالای‌قوز خواهد شد. نقطه دردناک این است که این ۱۷ منطقه در ۱۰ استان تاسیس می‌شود و به همین علت نمایندگان پرشماری دنبال آن هستند که از این لایحه حمایت کنند.

این خواست نمایندگان در حالی است که زیان‌های کار نادیده گرفته می‌شود و باید دنبال راهی بود که دیدگاه‌های کارشناسی ارایه شود و تصمیم درست اتخاذ شود. تلاش برای تاسیس مناطق آزاد و هزینه‌های احتمالی برای خرج کردن در این مناطق مورد درخواست در حالی انجام می‌شود که دولت پولی ندارد که طرح‌های ناتمام قبلی را تمام کند. در حالی که الان اقای ترکان در هیات دولت برای به بار نشستن این لایحه با یک وزیر درگیر است، ممکن است در آینده با ۱۰ وزیر کابینه درگیر شود.

رضی میری از اعضای موثر کمیسیون صادرات نیز در سخنانی گفت: اکثریت بخش خصوصی با لایحه دولت مخالف هستند و می‌گویند در حالی که مناطق آزاد و ویژه تجاری تاسیس شده با ده‌ها مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند تاسیس مناطق تازه توجیه ندارد. اکثریت معتقدند این فعالیت در ایران به دلایل گوناگون جواب نداده و مفید نبوده است.

وی گفت: مناطق آزاد در دنیا با هدف گسترش تجارت آزاد تاسیس می‌شود و به عنوان پایلوت از آنها استفاده می‌شود و نتایج آن به سرزمین مادری تعمیم داده می‌شود. این در حالی است که در ایران چنین کاری نشده است. اتاق بازرگانی مخالف گسترش این مناطق بدون بررسی همه سویه مناطق تاسیس شده فعلی است.

در حالی که در درون دولت آقای نعمت‌زاده با آقای ترکان اختلاف‌نظر دارند و چرا این مناقشه‌ها به بیرون درز می‌کند محل تعجب است و باید قبل از تصویب لایحه تازه کار پژوهشی گسترده انجام شود.

به گزارش خبرنگار ساعت ۲۴، در این نشست آقای خلیلی به نمایندگی از مدیریت مناطق آزاد حاضر بود که به پرسش‌ها و انتقادها جواب دهد اما بخش خصوصی سخنان او را متقاعدکننده تشخیص ندادند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها