رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 204428

الان در تهران و به زودی در تمام ایران سرمایه‌گذاری می‌شود

«اوبر» ۱۰۰ میلیارد تومانی ایرانی و احتمالی تعطیلی آژانس‌ها

ساعت ۲۴- «دفتر کار دوست قدیمی‌ام در یکی از کوچه‌های خیابان میرداماد بود و به دیدارش رفته بودم. هنگام خداحافظی از او خواستم که به رییس دفترش بگوید از آژانس مسافربری داخل شهر برایم یک ماشین بگیرد. او گفت نیازی به این کار نیست. شماره‌ای را گرفت و روی موبایلش پیامی دریافت کرد که اتومبیل با مشخصات درج شده و راننده با این اسم و فامیل تا چند دقیقه از راه می‌رسد و همین‌طور شد.»

تاكسي
dir="RTL">آنچه خواندید نقل قولی است که یکی از خوانندگان سایت ساعت ۲۴ در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد و یادآور شد که استفاده از اتومبیل‌هایی که صاحبان آنها می‌خواهند چند ساعت مشخص فعالیت کنند و درآمدی به دست آورند در امریکا و اروپا چند سال است که شروع به کار کرده‌اند و تحت نام «اوبر» فعالیت می‌کنند.

تاسیس‌کنندگان «اوبر» برای نخستین بار در امریکا از شهروندان صاحب اتومبیل خواستند اگر تمایل دارند به صف کسانی بپیوندند که می‌خواهند چند ساعت کار کنند بدون اینکه مسوولیت مستقیمی بپذیرند یا اینکه بخش قابل توجهی از درآمدشان را به صاحبان آژانس‌های مسافربری اختصاص دهند. این اتفاق اکنون در ایران رخ داده است.

المیرا بایراسلی، از محققان حوزه کارآفرینی و نوآوری، در مقاله‌ای در وبسایت فناوری تک کرانچ می‌نویسد «گروه اینترنتی ایران» موفق به دریافت ۲۰ میلیون یورو برای اپلیکیشن سامانه همسفری «اسنپ» شد. این شرکت سرمایه‌گذاری یک شرکت خدمات تلفنی از آفریقای جنوبی به نام‌ام تی ان (MTN) است. شرکت «ام‌تی‌ان» یکی از سهامداران اصلی شرکت اینترنتی ایرانسل است. این شرکت، اپلیکیشن اسنپ را که نام پیشین آن «تاکسی‌یاب» بوده در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد. این سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورویی، دومین سرمایه‌گذاری بزرگ در ایران در این حوزه بوده است.

در ماه مارس گذشته شرکت سوئدی «پامه گرنت» یک سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون یورویی در شرکت تجارت اینترنتی به نام «ساراوا» در ایران داشت. ساراوا از شرکت‌هایی است که دیجی‌کالا، یکی از شرکت‌های نوکار تجارت اینترنتی، را پشتیبانی مالی می‌کند. گزارش شده است که اپلیکیشن اسنپ در حال حاضر تنها در تهران قابل استفاده است. این شرکت ده هزار راننده در تهران با جمعیت ۸.۱ میلیون نفر استخدام کرده است.

به گفته اسنپ، تاکنون نیم میلیون کاربر از خدمات این سامانه در تهران استفاده کرده‌اند. اسنپ همانند سامانه همسفری اوبر عمل می‌کند. پس از دانلود اپلیکیشن بر روی تلفن همراه، کاربران می‌توانند از خدمات اسنپ استفاده کنند. تفاوت اصلی اسنپ با اوبر این است که با توجه به عدم دسترسی شهروندان ایرانی به کارت‌های اعتباری، شیوه پرداخت برای خدمات اسنپ پول نقد است. اما آنچه اسنپ را در ایران منحصربفرد کرده این است که نرخ سفر از طریق اسنپ از پیش تعیین شده است که کاربران را از دردسرهای چانه زدن با راننده رها کرده است.

شرکت اسنپ اعلام کرده که در بلندمدت قصد توسعه خدمات خود به شهرهای دیگر و حتی اضافه کردن خدمات گرفتن سفارشات و تحویل کالا به منزل مشتری‌ها را دارد.

به گزارش ساعت ۲۴، با توجه به اینکه پس از اسنپ شرکت‌های دیگری به زودی از راه می‌رسند احتمالی تعطیلی آژانس‌های مسافربری افزایش می‌یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها