رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 204581

تلاش ملکه انگلیس برای ریاست فرزندش بر کشورهای مشترک المنافع

ساعت24-یک روزنامه انگلیسی نوشت ملکه این کشور در سال 2013 با دولت وقت استرالیا لابی کرد تا فرمانروایی بر کشورهای مشترک المنافع را که لزوما حق فرزندش نیست، برای وی به ارث بگذارد.

13950719000902_PhotoA.jpg
روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی افشا کرد ملکه الیزابت برای به ارث گذاشتن فرمانروایی کشورهای مشترک المنافع در سال 2013 با دولت استرالیا لابی کرده است.

روزنامه استرالین به نقل از تایمز نوشت، سال 2013 میلادی بالاترین مشاور ملکه برای ماموریتی ویژه به شهر آدلاید در جنوب شرق استرالیا سفر کرد.

در سال 2013 جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا بود و فرستاده ویژه ملکه قصد داشت گیلارد را قانع کند که شاهزاده چارلز، فرزند ارشد ملکه جانشین وی برای ریاست بر 53 کشور مشترک المنافع باشد.

پرنس چارلز شاهزاده ولز، ولیعهد ملکه برای پادشاهی بر بریتانیا و ایرلند شمالی است و در صورت مرگ یا کناره‌گیری الیزابت دوم گزینه اول جانشینی خواهد بود اما وی لزوما بعد از مادرش فرمانروای کشورهای مشترک المنافع نیست.

خانم گیلارد هفته گذشته در سخنرانی در دانشگاه کینگ لندن درباره ملاقات سرّی خود با فرستاده ملکه انلگیس گفت و افزود این ملاقات به بیانیه‌ای منتهی شد که درباره وظایف مربوط به فرمانروای کشورهای مشترک المنافع است.

از سوی دیگر پروفسور فیلیپ مورفی دبیر موسسه مطالعات کشورهای مشترک المنافع گفت سخنان گیلارد کاملا محتاطانه بود و افزود که وی فکر می‌کند کاخ باکینگهام در تلاش است همه چیز را به سویی پیش ببرد تا چارلز جانشین مادرش برای کشورهای مشترک المنافع شود.

این پروفسور انگلیس در ادامه تاکید کرد ممکن نیست که برای جانشینی فرمانروای کشورهای مشترک المنافع قانونی تصویب شود اما تمام آنچه کاخ باکینگهام در تلاش است بدان دست یابد ایجاد این استثناست تا چارلز جانشین ملکه برای ریاست بر کشورهای مشترک المنافع باشد.

کشورهای مشترک‌المنافع چیست و چه کسی فرمانروای بعدی آن می‌شود؟

کشورهای مشترک المنافع مجموعه‌ای از 53 کشور مستقل است که همگی جز موزامبیک و کامرون قبلا مستعمره بریتانیا بودند. در واقع آنچه امروز به نام مشترک‌المنافع می‌شناسیم بازمانده از یک امپراطوری استعمارگر است که در آغاز تشکیل تمام اختیارات آن‌ کشورها را در دست داشت اما بعد از شورش و جدایی 13 مستعمره آمریکای شمالی تغییراتی در شیوه نفوذش در این کشورها اتخاذ کرد.

کشورهای مشترک المنافع بعد از جنگ جهانی اول و در راستای ادامه نفوذ بریتانیا بر مستعمرات استقلال یافته تاسیس شد و امتیازاتی را برای همه اعضا قایل بود. برخی اعضا مانند کانادا،‌ استرالیا و نیوزلند ملکه یا پادشاه بریتانیا را رئیس تشریفاتی کشور خود می‌دانند و دارای حکومت فرمانداری کل هستند.

درحال حاضر ملکه الیزابت دوم نماد همبستگی میان تمامی 53 عضو مشترک‌المنافع است. بر خلاف تصور بسیاری، جانشین ملکه برای پادشاهی بر بریتانیا جانشین وی برای فرمانروایی مشترک المنافع نخواهد بود بلکه فرمانروای بعدی کشورهای مشترک المنافع با اتفاق آراء توسط سران این کشورها انتخاب می‌شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها