رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 204651

ایران در کجای جدول تجارت اکو ایستاده است؟

ساعت24-اطلاعات گمرک ایران نشان می دهد در سال ۲۰۱۵ میزان تجارت خارجی کشورهای عضو اکو از ۸۴۵ میلیارد دلار گذشت. و ایران در جایگاه دوم تجارت خارجی (از حیث حجم و ارزش مبادلات) در میان کشورهای عضو اکو ایستاده است.

اقتصاد ایران
div style="direction: rtl;">

بر اساس اطلاعات گمرک در سال ٢٠١٥، حجم صادرات کشورهای عضو اکو ۴۱۱ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار و میزان واردات ۴۳۳ میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار بوده است که مجموع تجارت خارجی آنها به ۸۴۵ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار می‌رسد.


جمهوری ترکیه با حجم تجارت خارجی ۳۹۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار بیشترین میزان تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو دارد، میزان صادرات این کشور ۱۵۷ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار و وارداتش ۲۴۲ میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار است. مهم‌ترین کالاهای صادراتی جمهوری ترکیه نیز منسوجات، نخ پنبه و پارچه، محصولات آهنی و فولادی، ماشین‌آلات و اقلام عمده وارداتی شامل سوخت‌های معدنی و نفتی، گاز، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، محصولات پلاستیکی هستند.

جمهوری اسلامی ایران با حجم تجارت خارجی ۱۳۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رتبه دوم تجارت خارجی در میان کشورهای عضو اکو را دارد. میزان صادرات کشور ایران ۸۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و میزان واردات آن ۵۱ میلیارد دلار بوده است. همچنین مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران، نفت، گاز، محصولات پتروشیمی، مواد معدنی، مواد غذایی و عمده‌ترین کالاهای وارداتی آن ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، نهاده‌های دامی، مواد شیمیایی، غلات، قطعات یدکی خودرو هستند.

کشور قزاقستان نیز با حجم تجارت خارجی ۱۱۹ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار رتبه سوم را در میان کشورهای عضو اکو را به خود اختصاص داده است. میزان صادرات این کشور ۷۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و حجم واردات آن به ۴۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار رسیده است.

مهم‌ترین کالای صادراتی قزاقستان؛ نفت، فلزات آهنی و غیرآهنی، مواد شیمیایی، غلات، پشم و گوشت است همچنین اقلام عمده وارداتی این کشور، ماشین‌آلات و قطعات آن، محصولات صنعتی، گاز طبیعی و کالاهای معدنی هستند.

بر اساس اعلام گمرک ایران، جمهوری آذربایجان رتبه چهارم تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو دارد حجم تجارت خارجی این کشور ۳۷ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار بوده است، میزان صادراتش ۲۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار و واردات آن ۹ میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار می‌باشد.

عمده‌ترین کالای صادراتی این کشور نفت و محصولات نفتی، پنبه، میوه، خشکبار، سنگ آلومینیوم و مهم‌ترین اقلام وارداتی آن گندم، آرد، دارو، شکر و ماهی می‌باشد.

جمهوری اسلامی پاکستان نیز با حجم تجارت خارجی ۷۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رتبه پنجم را داراست در حالی که میزان صادرات این کشور ۲۴ میلیارد و ۷۱۴ میلیون دلار و حجم وارداتش به ۴۷ میلیارد و ۶۳۶ میلیون دلار رسیده است، مهم‌ترین کالاهای صادراتی پاکستان پنبه، شکر، منسوجات، پوشاک و برنج و اقلام عمده وارداتی آن تجهیزات صنعتی، وسایل نقلیه، سنگ آهن، گندم، چای، کود است.

همچنین کشور ترکمنستان در رتبه ششم تجارت خارجی در میان کشورهای عضو اکو را داراست و میزان حجم تجارت خارجی این کشور ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است که از این میزان، حجم صادرات آن ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و وارداتش ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ترکمنستان گاز طبیعی، نفت، پنبه، محصولات نفتی، غذاهای فرآوری شده و اقلام عمده وارداتی این کشور ماشین‌آلات و قطعات، غلات، مواد غذایی و نوشیدنی، پلاستیک و گندم است.

رتبه هفتم تجارت خارجی را هم کشور جمهوری ازبکستان با میزان ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داراست که صادرات آن ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و وارداتش ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار می‌باشد.

همچنین عمده کالاهای صادراتی جمهوری ازبکستان پنبه، طلا، گاز طبیعی، کود و ابریشم و مهم‌ترین کالاهای وارداتی آن شامل مواد معدنی و شیمیایی، غلات، لاستیک و پلاستیک و ماشین‌آلات است.

کشور جمهوری قرقیزستان نیز با حجم صادرات یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار و واردات ۵ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار، میزان تجارت خارجی این کشور به ۷ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار می‌رسد که رتبه هشتم را در میان کشورهای عضو اکو دارا می‌باشد و عمده‌ترین کالاهای صادراتی قرقیزستان غلات، فلزات گرانبها، تنباکو، پنبه و ضایعات آلومینیوم و عمده‌ترین کالاهای وارداتی آن محصولات معدنی، گاز طبیعی، خودرو، منسوجات، سوخت است.

جمهوری تاجیکستان هم با میزان صادرات ۱ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار و واردات ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از نظر میزان تجارت خارجی در رتبه نهم قرار دارد و همچنین اقلام عمده صادراتی این کشور خشکبار، فرش، پشم، پنبه خام، پوست حیوانات و عمده‌ترین کالاهای وارداتی‌اش محصولات نفتی، مواد غذایی، شکر، گندم و آرد می‌باشد.

شایان ذکر است کمترین میزان تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو با میزان ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به کشور جمهوری اسلامی افغانستان اختصاص دارد.

میزان صادرات این کشور ۵۷۱ میلیون دلار و وارداتش ۷ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار است. عمده‌ترین کالاهای صادراتی این کشور خشکبار، فرش و پشم، پنبه خام، پوست حیوانات، سنگ‌های قیمتی بوده است و مهم‌ترین کالاهای وارداتی آن محصولات نفتی، مواد غذایی، شکر، گندم و آرد است.

گمرک ایران در بیست و هشتم مهر ماه سال جاری در تهران میزبان هفتمین اجلاس شورای رؤسای گمرکات کشورهای عضو اکو، خواهد بود.

در این نشست طرح‌های جدید و فعالیت‌ها، ابتکارات در جهت ارتقای همکاری‌های گمرکی و پیشنهاد تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورهای عضو اکو مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت و درخصوص تسهیل و توسعه تجارت و مبارزه با تخلفات و قاچاق تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاستان ازبکستان و تاجیکستان از اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) هستند.
ایسنا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها