رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 204985

هشدار کلینتون درخصوص حمایت مالی عربستان از تروریسم

ساعت24-ایمیل افشا شده "هیلاری کلینتون" از سوی ویکی‌لیکس نشان می‌دهد وی نسبت به حمایت مالی عربستان از تروریسم آگاهی کامل داشته است.

5279521_391.jpg
style="text-align: justify;">پایگاه اینترنتی اینترسِپت در گزارشی به قلم "متیاس شوارتز" نوشت: عربستان و آمریکا در 70 سال گذشته باوجود اختلاف نظرات متعددی که با یکدیگر بر سر بهای نفت، موضوع اسرائیل و توافق هسته‌ای اخیر ایران داشتند، متحدی نزدیک به شمار می‌روند.

ویکی‌لیکس با هک ایمیل‌های "جان پادستا،" رئیس کنونی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، به مکالمات نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دسترسی پیدا کرد. در ایمیلی که سال 2014 برای پادستا ارسال شده و به احتمال زیاد فرستنده آن کلینتون بوده است، درباره نگرانی از نقش عربستان در افزایش تنش‌های منطقه خاورمیانه و جنگ داخلی سوریه صحبت‌هایی به میان آورده شده بود. کلینتون در این ایمیل نوشته بود: ما نیاز داریم از توان دیپلماتیک و ابزارهای اطلاعاتی سنتی خود برای اعمال فشار بر روی دولت‌های عربستان و قطر استفاده کنیم. این دو کشور تامین کننده نیاز مالی تروریست‌ها، داعش و گروه‌های افراطی در منطقه خاورمیانه هستند.

اظهار نظرات مخفیانه هیلاری کلینتون کاملا با آنچه کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در انظار عمومی بیان می‌کنند تفاوت دارد. "جان برنان،" رئیس سازمان سیا، در یادواره حادثه 11 سپتامبر مدعی شده بود: عربستان در میان بهترین دوستان و متحدان آمریکا برای مبارزه با تروریسم قرار دارد.

در همین راستا باراک اوباما نیز طرح قانونی شدن شکایت از عربستان به دلیل نقش داشتن در حملات 11 سپتامبر را وتو کرد.

نگارنده گزارش اینترسِپت معتقد است آمریکا دلایل منطقی برای حمایت از عربستان دارد. سعودی‌ها 13 درصد از مجموع تولیدات نفتی را در جهان تامین می‌کنند، 117 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی آمریکا مربوط به عربستان می‌شود و در 2 دوره ریاست جمهوری آمریکا سعودی‌ها 50 میلیارد دلار تسلیحات نظامی از این کشور خریداری کردند. این حجم از خرید تسلیحات نظامی عربستان بسیار بیشتر از دو دوره ریاست جمهوری "جرج بوش" پسر بوده است. علاوه بر آن، آمریکا به تازگی قرارداد تسلیحاتی دیگری به ارزش 65 میلیارد دلار با سعودی‌ها امضا کرده است.

عربستان با ولخرجی‌هایی که در آمریکا می‌کند، طرفداران زیادی میان لابی‌های مختلف آمریکایی به دست آورده است. در میان طرفداران عربستان در آمریکا، برادر "جان پادستا" به نام "تونی" نیز حضور دارد. در گزارش قانون ثبت اقدامات خارجی آمریکا آمده است، عربستان ماهانه 140 هزار دلار به شرکت "تونی پادستا" کمک مالی می‌کند و این روند دست‌کم تا پایان سال 2016 نیز ادامه خواهد داشت.

نظرسنجی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد میزان مقبولیت عربستان در این کشور و در مقایسه با روسیه و چین فقط 37 درصد است. "هیلاری کلینتون" و "دونالد ترامپ" هر دو برقراری ارتباط با سران افراطی را محکوم می‌کنند. روزنامه نیویورک تایمز در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای درباره اقدامات عربستان در راستای حمایت از تروریست‌ها، تضعیف حقوق زنان و به راه اندازی جنگ‌های منطقه‌ای برای ضربه زدن به ایران تهیه کرده است.

کلینتون اولین نفری نبود که پی به حمایت عربستان از تروریست‌ها برده بود. "نوری مالکی،" نخست وزیر پیشین عراق، هم شش ماه قبل از ارسال این ایمیل گفته بود عربستان و قطر در حال تامین مالی تروریست‌ها هستند؛ اما مقامات سعودی سخنان وی را تکذیب کردند. کابینه اوباما در اوایل سال 2014 میزبان نشستی دو روزه با حضور عربستان، قطر، ترکیه، اردن و چند کشور دیگر خاورمیانه بودند که در آن موضوع چگونگی ارسال کمک‌های نظامی به تروریست‌های جبهه النصره، داعش و شورشیان در اصطلاح میانه‌رو مورد بررسی قرار گرفت.

تابستانی که گذشت و همزمان با تیراندازی در یک کلوپ شبانه در ارلاندو که موجب مرگ 49 نفر شد، کلینتون بارها به صراحت از عربستان و نقش این کشور در پرورش تروریسم انتقاد کرد. کلینتون عربستان، قطر و کویت را به دلیل بی‌توجهی نسبت به تامین مالی تروریست‌ها که از داخل خاک این کشورها صورت می‌گیرد به شدت مورد انتقاد قرار داد.

افشای ایمیل‌های مربوط به کلینتون و بی‌اعتمادی او نسبت به عربستان می‌تواند در انتخابات 8 نوامبر تاثیرگذار باشد. لابی‌های سعودی مایل نیستند فردی رئیس جمهور آمریکا شود که آنها را عامل اشاعه تروریسم در جهان می‌داند.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها