رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 205085

کویتی پور:بهروز وثوقی چه گناهی کرده است که نباید بیاید ایران؟

ساعت24-غلام کویتی‌پور در برنامه اینترنتی «35 آنلاین» گفت: «بهروز وثوقی چه گناهی کرده است که باید پشت مرز ترکیه بایستد، پدر مریض‌اش را که در حال احتضار است، ببیند و خداحافظی کند؟!»

16-10-13-2542235koveitipoor-1.jpg
style="text-align:justify"> «35 آنلاین» نام برنامه‌ای اینترنتی با اجرای فریدون جیرانی‌ است که در قسمت چهل‌وپنجم خود و همزمان با عاشورای حسینی میزبان غلام کویتی‌پور یکی از مهم‌ترین چهره‌های موسیقی حماسی و آیینی بود.

غلام کویتی‌پور با حضور در برنامه «35 آنلاین» از خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس، ایام محرم در آن دوران و تفاوت‌های مداحی و حماسه‌خوانی گفت که با انتقادات تند و تیز او از رویکردهای فرهنگی کنونی جامعه همراه بود.

پایگاه خبری فیلم نت‌نیوز پیش‌نمایشی سه دقیقه‌ای از گفت‌وگوی فریدون جیرانی و غلام کویتی‌پور را روی سایت خود منتشر کرده و در کانال تلگرامی‌اش هم خبر از انتشار نسخه کامل این مصاحبه جنجالی در آینده‌ای نزدیک داده است.

در ابتدای این پیش‌نمایش سه دقیقه‌ای، کویتی‌پور در پاسخ به فریدون جیرانی که پرسید نوحه حماسی معروف «ممد نبودی ببینی» چگونه شکل گرفت، گفت: «تاریخ پاسخگوی چگونگی شکل‌گیری این قطعه است. «ممد نبودی ببینی» حرف ساده و بی‌آلایش جوانان آن مقطع زمانی درباره محمد جهان‌آرا بود. او بیش از سه یا چهار سال با نیروهایش اختلاف سنی نداشت، اما وقتی شهید شد همه بدون استثنا می‌گفتند یتیم شدیم.»

او که همواره خود را نه مداح که حماسه‌خوان می‌داند، در ادامه صراحتا گفت: «به ما تلقین شده بود موسیقی حرام است و بهره‌گیری از آن را بد می‌دانستند. من نمی‌دانم این چه نگاهی است؟! مگر محمدرضا شجریان یا محمد اصفهانی در کنار خواننده بودن قاری قرآن هم نبوده‌اند؟! من کارم موسیقی بوده است و نیامدم که تنها دست و پا شکسته برای جوانان بخوانم.»

خواننده قطعات معروفی همچون «غریبانه»، «چنگ دل» و «دل پریشانم» ادامه داد: «نگاه هنری مسئولان فرهنگی ما اساسا کور است. هنرمندان ما در هر عرصه‌ای که هستند، اعجاز می‌کنند. روی سخن من با مسئولان است، 37 سال گذشته است و خواهش می‌کنم چشم‌شان را باز کنند.»

او که به‌تازگی موزیک ویدیوی «حریم» را برای مدافعان حرم خوانده است، گفت: «ما 37 سال است دافعه‌مان بسیار بیش از جاذبه‌مان است. چرا تا این حد راحت از قدرت استفاده و هنرمندان‌مان را دربه‌در می کنیم؟! بهروز وثوقی چه گناهی در حق هنر ایران کرده است که باید بیاید پشت مرز ترکیه بایستد، پدر مریض‌اش را که در حال احتضار است ببیند و خداحافظی کند؟! این حرف بسیار بد است که شما به یک ریش‌سفید، به یک پیشکسوت هنر بگویید ببخشید ما برای راه دادنتان به کشورتان مشکل داریم. حق‌الناس این انسان هنرمند کجا می‌رود؟! یا ما به حق‌الناس اعتقاد داریم یا این فقط یک شعار است. رفتار مسئولان در ذوق هنری من حقیر هم تاثیر می‌گذارد. وقتی با احساس من بازی می‌شود، یعنی با احساس مخاطبانم بازی شده است.»

او که در اواخر دوران جنگ خطبه عقدش توسط امام خمینی (ره) خوانده شد، در پایان این پیش‌نمایش سه دقیقه‌ای تصریح کرد: «جوانان ما با هنر جان دادنشان رفتند که هنرمندان ما این جا با عزت زندگی کنند. مگر من نمی‌توانستم 37 سال پیش از این مملکت بروم؟! یقین دارم اگر رفته بودم، الان برای خودم سوپراستاری بین‌المللی بودم. ما متاسفانه از موسیقی بین‌المللی بسیار عقب هستیم.»

از جمله هنرمندانی که تاکنون مهمان برنامه «35 آنلاین» بوده‌اند و در برابر فریدون جیرانی نشسته‌اند، می‌توان به پرویز پرستویی، رضا میرکریمی، هوشنگ گلمکانی، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی و امین حیایی اشاره کرد.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها