رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 205200

خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

نباید حق‌الناس را جناحی تفسیر کرد /محبت امام حسین کار خودش را کرد ورزشگاه عزاخانه امام حسین(ع) شد

ساعت24-خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مسئله حق‌الناس مصادیق این موضوع را یادآوری و تصریح کرد: نگاهداری از رای مردم حق‌الناس است و نباید حق‌الناس را جناحی تفسیر کرد.

811017_662.jpg
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به غیرماندگار بودن دنیا، تاکید کرد: دنیا جای رفتن است و اگر قرار بود کسی در دنیا بماند، انبیای الهی زنده بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه باید خود را برای رفتن آماده کنیم، گفت: باید با تقوا توشه راه را تحصیل کنیم و آماده رفتن باشیم.

او با اشاره به مسئله حق‌الناس مصادیق این موضوع را یادآوری و تصریح کرد: نگاهداری از رای مردم حق‌الناس است و نباید حق‌الناس را جناحی تفسیر کرد.

خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه حدود ۲ قرن زندگی امامان، هیچ دوره‌ای به سیاهی دوره امام سجاد نبود، گفت: امام می‌گفت بیست نفر هم نیست که ما را دوست داشته باشد اما در آن زمان امام سجاد مدیریت کرد. بزرگ‌ترین مدیریت‌ها مدیریت بحران است. وقت رفتن، شام را شام غریبان کرد و رفت و مدیریت او به همراهی شیرزن کربلا زینب، نقشه‌ها را برگرداند. آن‌ها نقشه داشتند بچه‌های فاطمه را در شام اعدام کنند. آنها را محله «خرابه» بردند. ماموران آنها می‌گفتند اینها را ببینید، می‌خواهند فردا اعدام شوند، نگران سقف خانه هستند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مراسم عزاداری ماه محرم در کشور متذکر شد: در عرصه داخلی باید بگویم زبان عاجز است که از شما عزاداران تشکر کنم چراکه سراسر کشور عزاخانه اباعبدالله بود. این ابراز ارادات‌ها سیل رحمت الهی را به کشور سرازیر خواهد کرد. اراده این است که هر سال برای زنده نگه‌داشتن و برافراشتن پرچم اباعبدالله مصمم‌تر باشیم. این تصمیم همیشه شیرینی دارد، از شیرینی‌های آن پیروزی انقلاب اسلامی در سال پنجاه و هفت بود. در محرم سال پیروزی انقلاب هم امام بیانیه داد و گفت محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عزاداری‌ها نشان داد اردوگاه دل مردم، محبت حسین است. در سویداری دل مردم، عشق به ابی‌عبدالله است. در برخی مراسم می‌بینید آدمهایی می‌آیند که مذهبی نیستند. این مسئله را باید قدر بدانیم و مردم را به سمت زینبی و حسینی سوق بدهند. همچنین عزاداری‌ها نشان داد محور وحدت حسین فاطمه است و آنچه که بود، دلداگی حسین فاطمه بود. در زاهدان در مهاباد در شهرهای دیگر همه به عشق حسین سینه می‌زدند.

او ادامه داد: ۱۰ روز عزاداری باشکوه در کشور بود اما یک مورد جنایت ضد امنیتی نداشتیم. امنیت این کشور نعمتی ارزشمند است. همه به خیابان‌ها آمده بودند، هرکه توانسته بود، به عزاداری‌ها آمده بود و امنیت داشت لذا از وزارت اطلاعات نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه و ... تشکر می‌کنم.

خاتمی با اشاره به فاخر شدن اشعار در ماه محرم امسال گفت: امسال در همه مجالس سخن از شهدا بود. بچه‌ها در عق شهیدان کربلا و شهدای مدافع حرم شعر می‌گفتند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با بی‌سابقه خواندن اطعام فقرا، خاطرنشان کرد: اطعام نماد دگردوستی است. عزاداری با دگردوستی گره خورده است. شعاری دیدم که نوشته بود «هر هیات یک جهیزیه»، البته من تصحیح می‌کنم و می‌گویم «هر هیات، حداقل یک جهیزیه»

او با اشاره به مسابقه فوتبال ایران و کره اظهار داشت: محبت امام حسین کار خودش را کرد و ورزشگاه خانه اباعبدالله شد و یکپارچه ورزشگاه شعار حسینی می‌داد. مردم به جای شعار فوتبالی شعار «یاحسین» سر می‌دادند و با پرچم و لباس سیاه آمده بودند. البته انتظار داشتیم از مسئولان ورزش از قبل تدبیر کنند تا این تقارن‌ها پیش نیاید. این‌بار به خیر گذشت اما آقایان دست روی دست نگذارند و دیگر تکرار نکنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در ماه محرم دشمنان دست روی دست نگذاشتند، در افغانستان و زاهدان و سوئد و یمن و ... خرابکاری کردند و چندجا بمب گذاشتند و منفجر کردند. سرنوشت دشمنان خدا مشخص است و آنها از بین می‌روند.

خاتمی به حمله عربستان به مجلس ختم در یمن اشاره و تصریح کرد: این جنایت بسیار گسترده بود. جنگنده‌های عربستان چهار بار آنجا را بمب‌های هشتصد کیلویی منفجر کردند. بسیاری از مجروحان نقص عضو پیدا کردند. این جنایت یزیدیان بود که حمام خون در یمن به راه انداختند. دولت آمریکا و انگلستان در خط مقدم این جنایت قرار دارند. یک روز قبل از این اتفاق قرارداد پنجاه میلیاردی بسته شده بود و تلویزیون دولتی انگلیس می‌گفت فقط پنجاه شورشی کشته شد. آمریکا هم در هجده ماه پل بوده است. آنها به عربستان مدام کمک کردند و پهپاد کمکی می‌فرستند. آمریکا بدتر از چک سفید امضا به عربستان داد چراکه فرماندهی جنگ به دست آمریکا و انگلیس بود. هجده ماه از بمباران یمن می‌گذرد و بیش از ده هزار نفر به شهادت رسیدند. آیا اینها بشر بودند یا خیر؟ سازمان‌های بین‌المللی کجای کجار هستند؟ دبیرکل روسیاه قبلی سازمان ملل فقط اظهار همدردی می‌کند و چیز دیگری نمی‌گوید و بعد هم پول می‌گیرد و نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق بشر حذف می‌کند.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها