رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 205297

کودتای نافرجام علیه ابوبکر البغدادی

ساعت 24-ساکنان شهر موصل و منابع امنیتی دولت عراق گفته‌اند که داعش یک عملیات نظامی در شهر موصل را کشف و شمار زیادی از افراد دخیل در این پروژه را اعدام کرده است.

div class="NewsText">به گزارش رویترز، داعش هفته گذشته، 58 نفر را به ظن مشارکت در این کودتا شناسایی، همگی آن‌ها را غرق و سپس اجسادشان را در قالب یک گور دسته جمعی در بیرون از شهر موصل خاک کرده است.

بنا به این گزارش، فرماندهی این طراحی با یکی از مشاوران نزدیک به ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش بوده است. این افراد قصد داشتند تا به هنگام آغاز عملیات نهایی ارتش عراق و نیروهای متحد آن برای حمله به موصل، توان دفاعی داعش را تا آن جا که امکان دارد، کاهش دهند.

موصل بزرگترین و همچنین آخرین شهر مهمی است که در عراق در کنترل داعش قرار دارد. تقریبا 2 میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و از حیث وسعت، این شهر 5 برابر بزرگتر از بزرگترین شهری است که پیشتر در کنترل داعش قرار داشته است.

طراحان عملیات موصل قصد داشتند تا به محض نزدیک شدن ارتش عراق به شهر موصل، یک درگیری نظامی گسترده در داخل شهر پدید آورند تا نیروهای دفاعی داعش مجبور شوند به سمت داخل شهر حرکت کرده و فضا برای پیشروی گسترده ارتش عراق فراهم شود.

این طراحی پس از آن لو رفت که یکی از مشارکت‌کنندگان در آن به دلیل وجود پیامی مشکوک در تلفن همراهش مبنی بر چگونگی انتقال تسلیحات بازداشت شد. وی در بازجویی‌ها به وجود سه انبار تسلیحات اعتراف کرد.

داعش پس از اعترافات این فرد در روز 4 اکتبر (13 مهر) به سه خانه‌ای که محل نگهداری انبار سلاح شورشیان شهر موصل بودند حمله کرد.

صباح النومانی، سخنگوی یگان مبارزه با تروریسم ارتش عراق گفته است که افرادی که در این خانه‌ها مامور نگهداری سلاح‌ها بوده‌اند، همگی عضو داعش بوده و این موضوع نشان دهنده آن است که این گروه تروریستی در حال فروپاشی از درون است.

با وجود این، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش گفته که نمی‌تواند اخبار مربوط به افشای یک شورش مسلحانه علیه داعش را تایید یا رد کند.

به هرحال این اولین مقاومت شهر موصل در برابر داعش به شمار نمی‌آید. گروهی از ساکنان این شهر، حرف «م»، اولین حرف کلمه «مقاومت» را بر روی دیوارهای این شهر اسپری می‌کنند. همچنین برخی دیگر از افراد، کلمه «Wanted» را روی دیوارهای خانه‌های فرماندهان ارشد داعش در موصل اسپری کرده‌اند. طبق مقررات داعش، اگر این افراد بازداشت شوند، به مجازات مرگ محکوم می‌شوند.

النومانی همچنین گفته که یگان مبارزه با ترویسم ارتش عراق، از دو ماه پیش توانسته کانال ارتباطی با داخل شهر موصل پیدا کرده و از طریق این کانال، حملات هوایی به مواضع اصلی داعش را دقیق‌تر کنند.

پس از کشف این کودتا، داعش دستور داده تا کارت‌های مخصوص این گروه را که اعضای داعش می‌توانستند با استفاده از آن به خارج از شهر تردد کنند، باطل اعلام شود. داعش بیم دارد که فروپاشی درونی این گروه همچنان ادامه داشته باشد و فرماندهان محلی، با استفاده از این کارت‌ها از شهر فرار کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها