رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 205376

استاد علوم سیاسی معرفی کرد

۸ نوع خشونت و ۱۰ دلیل برای زاد و رشد خشونت

ساعت ۲۴- روزی نیست که خبری درباره انفجار، بمب‌گذاری، حمله انتحاری، حمله نظامی، چاقوکشی سیاسی و... از سوی خبرگزاری‌های جهان منتشر نشود. از سر تاسف باید گفت که حمله‌کنندگان از مسلمانان تندروی کشورهای عربی هستند که چهره اسلام را مخدوش می‌کنند. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در قلب این خشونت‌ها قرار دارد و چندین کشور منطقه مثل عراق، یمن، سوریه، ترکیه، لیبی در خشونت غرق شده‌اند.

داعش.jpg
dir="RTL">دکتر قدیر نصری استاد اندیشه سیاسی در دانشکده خوارزمی به تازگی در مرکز مطالعات خاورمیانه درباره دلایل و انواع خشونت نکاتی را بیان کرده است. به گفته وی چهره عریان و جراحت‌بار خشونت، فقط پلان پایانی و در واقع وجه عینی خشونت است. آشکار بودن خشونت، نشان‌گر آن است که تنازع‌های مطرح در ساحت نظر، به تفاهم و رضایت نرسیده است و خونریزی غالباً علامت است تا علت. علل خشونت را بسیار کاویده‌اند اما همه کاوش‌ها را می‌توان در این موارد دهگانه خلاصه کرد:

۱- خشونت، محصول آموزش و امری یادگرفتنی و یاددانی است.

۲- خشونت، محصول سرخوردگی، تراکم ناکامی و جهش توقعات است.

۳- خشونت، یک اقدام عقلانی، حساب‌شده و تکنیکی برای کسب هدف است (صنعت خشونت) .

۴- خشونت، محصول نوعی اختلال روانی و جنون لحظه‌ای است (مورد آیشمن) .

۵- خشونت، نوعی انتقام کین‌توزانه در هنگامه‌ ضعف رقیبی است که تاکنون مسلط و هژمون بوده است.

۶- خشونت، واپسین اقدام ممکن و پاسخ نهایی بعد از آزمودن انواع راه‌های مسالمتامیز است.

۷- خشونت، محصول ذات یکسان‌ساز و ایدئولوژیک مدرنیته است.

۸- خشونت، اقدامی رهایی‌بخش و راهی برای رسیدن به خیری والاست.

۹- خشونت، محصول ذوق سلطه‌جویانه یا تصاحب‌طلبانه است (مانند خشونت مندرج در عشق) .

۱۰- خشونت، محصول طردشدگی (exclusion) و بسته بودن دریچه جذب است.

نصری بعد از تشریح ریشه‌های فکری خشونت، به روایت انواع متعارف خشونت در جهان‌زیست فعلی، پرداخت و از هشت نوع خشونت نام برد.

۱- خشونت معرفتی مانند خاموش‌سازی دیگری در نتیجه چیرگی (مانند استعمار به روایت گایاتری اسپیواک)

۲- خشونت ساختاری که موجب تعویق، توقف و تحریف ترجیحات فرد می‌شود (روایت گالتونگ)

۳- خشونت عریان و آشکار (مانند خونریزی در جنگ یا خیابان)

۴- خشونت کلامی (مانند تحقیر زبانی یکی از سوی دیگری)

۵- خشونت گفتمانی (از قبیل طرد، فرسایش و فراموشی یک سبک فکری از سوی دیگری)

۶- خشونت انقلابی (یا خشونت والای کانتی)

۷- خشونت قانونی (مانند کار پلیس یا ضابطین انتظامی)

۸- خشونت غریزی (از قبیل حس و فطرت دفاع از زندگی در مقابل غریزه مرگ طبق روایت فروید)

در ادامه بحث، قدیر نصری، خشونت را از حیث شناختی به شش نوع تقسیم کرد:

۱- قصد و نیت اعمال‌کننده خشونت (تربیت، تنبیه، انتقام و...)

۲- خشونت عقیدتی یا رسالتی در مقابل خشونت استراتژیک یا مقطعی

۳- خشونت مستقیم، پنهان و پیچیده (به تناسب سه چهره قدرت)

۴- واکنشی بودن خشونت یا تعمدی بودن آن (آغازگری - واکنش)

۵- خشونت لذت‌بخش (مانند تماشای سیرک) در مقابل خشونت دردناک (مانند سوزاندن افراد)

۶- خشونت ذاتی / خشونت عارضی

به گزارش ساعت ۲۴، پایان‌بخش سخن نصری، موضوع خشونت بود و پاسخ به این پرسش که ابژه یا موضوع خشونت چیست. به باور استاد اندیشه سیاسی دانشگاه خوارزمی خشونت غالباً بر کالبد (جسم، فرد، سرزمین، کشور یا موجودیت یک گروه) اعمال می‌شود. اما هویت، پرستیژ، فکر و علایق شخصی و فراشخصی هم می‌توانند موضوع و هدف خشونت باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها