رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 205417

"آب" و "سبزی" تهران سالم است

ساعت 24-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از راه‌اندازی مرکز پایش و ارزشیابی مراقبت‌های سلامت خبر داد و افزود: در این مرکز هشت کارشناس آموزش دیده، مصاحبه‌هایی را درخصوص پایش و ارزشیابی خدمات سلامتی ارائه شده در حوزه بهداشت توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

6
دکتر شریعتی در نشست خبری کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران گفت: مرکز پایش و ارزشیابی مراقبت‌های سلامت توانسته است تاکنون ۱۰۰۰ مصاحبه را انجام دهد که تمامی این مصاحبه‌ها ضبط می‌شوند و کلیه خدمات سلامتی که در حوزه بهداشت توسط دانشگاه تهران ارائه می‌شود، با این مصاحبه‌ها مورد پایش و ارزشیابی قرار می‌گیرند. این مرکز به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: براساس داده‌های سامانه یکپارچه بهداشت به ازای هر نفر دارای فعالیت بدنی مطلوب، ۱۰ نفر وضعیت بدنی نامطلوب دارند. برهمین اساس دانشگاه علوم پزشکی تهران با جذب و به کارگیری ۶۰ نفر کارشناس تغذیه به منظور ارائه مشاوره، تلاش خواهد کرد تا گام‌های موثری در جهت کاهش مصرف قند و شکر و نمک در کشور بردارد؛ چراکه افزایش مصرف قند و نمک یکی از عوامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر است.

شریعتی، در خصوص سلامت آب شرب تهران نیز گفت: آب سالم آبی است که در مصرف کوتاه مدت و بلندمدت موجب بیماری نشود و دارای طعم، بو و رنگ نباشد. آب تهران از نظر سلامت کاملا سالم است و نظارت دقیقی بر روی آن انجام می‌شود، این نظارت از همه مناطق تهران صورت می‌گیرد، لذا شهروندان می‌توانند با خیال راحت از آب شرب استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه تهران درخصوص آب چاه‌ها و سلامت آنها نیز گفت: برخی چاه‌های تهران میزان نیترات بالایی دارند. برهمین اساس توسط شرکت آب و فاضلاب این چاه‌ها رتبه‌بندی شده‌اند تا در صورت نیاز به استفاده از آب چاه‌ها ابتدا از چاه‌هایی استفاده شود که نیترات کمتری دارند. البته استفاده از آب چاه‌ها با آب سدها مخلوط می‌شود تا نیترات آنها به حد مجاز برسد.

شریعتی درخصوص سلامت میوه و سبزی در شهر تهران نیز گفت: اگر زمینی با فاضلاب آبیاری شود، شناسایی و پس از اخذ دستور قضایی، این زمین امحا خواهد شد. در حال حاضر با توجه به نظارت موجود، سبزی که کشت می‌شود سالم است، اما بهتر است شهروندان مراحل چهارگانه شست‌وشوی سبزیجات بویژه سبزیجاتی که به صورت خام مصرف می‌شوند را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر حاجی محمودی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گزارشی در خصوص اقدامات سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: کاهش مصرف قند، نمک و چربی، نشانگرهای رنگی تغذیه، PMS کشوری، برچسب اصالت، مبارزه با قاچاق کالا و پایش و ایمنی محصولات توسط این سه دانشگاه در جهت کنترل بیماری غیرواگیر انجام شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه تهران تاکید کرد: در حال حاضر تمام محصولات آرایشی و بهداشتی سراسر کشور باید برچسب رهگیری اصالت کالا را داشته باشند.

حاجی‌محمودی در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده از روغن پالم در صنایع مختلف گفت: روغن پالم انواع مختلفی دارد و در گریدهای خوب تا بد درجه‌بندی می‌شوند. آمارها نشان می‌داد واردات روغن پالم در کشور رو به افزایش بود؛ به طوری که جایگزین سایر روغن‌های مفید می‌شد که این موضوع به نوعی تقلب سلامتی محسوب می‌شود. وزارت بهداشت درخصوص روغن پالم به دنبال شفافیت موضوع بود؛ به طوری که باید طبق لیبل نصب شده در محصول، استفاده یا عدم استفاده از روغن پالم مشخص می‌شد. برهمین اساس در برخی از صنایع محدودیت‌هایی برای استفاده از این روغن وضع شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: روغن پالم در صنایعی چون روغن، شکلات، کیک و کلوچه بیشترین مصرف را داشت و در صنایع لبنیات نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت که کنترل شدیدی روی آن صورت گرفت و محدودیت‌ها و سقف‌هایی تعیین شد.

حاجی‌محمودی درخصوص سلامت محصولات تراریخته در جهان نیز گفت: امروز در جهان استفاده از محصولات تراریخته کمی اجتناب‌ناپذیر است. در اکثر کشورهای دنیا از این موضوع استفاده می‌شود و واردات این محصولات به کشور ایران نیز منوط به تشخیص سازمان غذا و دارو است. به طوری که در صورت تایید محصول توسط این سازمان، اجازه ورود به کشور را پیدا می‌کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: فروشگاه‌های معتبر درخصوص عرضه محصولات تراریخته تحت کنترل بازرسان وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو هستند، اما مردم برای آگاهی بیشتر باید سطح آگاهی‌های خود را درخصوص این محصولات افزایش دهند.

در بخش دیگری از نشست خبری کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران، جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی، ‌خدمات بهداشتی و درمانی تهران درخصوص سلامت غذا در استان تهران گفت: مواد غذایی از نظر آلودگی اگر از اماکن رسمی تهیه شوند، قطعا مشکلی ندارند؛ اما از نظر سالم بودن این مواد، وضع خوبی نداریم. میزان مصرف نمک و شکر در کشور بالاتر از استاندارد موجود است. برای مثال درخصوص نوشابه‌ها حداقل مصرف شکر تعیین شده، در حالی که در دنیا سقف مصرف تعیین می‌شود. این بدین معناست که یک محصول ناسالم در اختیار مردم گذاشته می‌شود. بی‌تردید تا رسیدن به استانداردها لازم است مردم خودشان توجه جدی درخصوص مصرف قند و شکر و نمک داشته باشند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها