رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 205692

روحانی تصمیم گیر نهایی است!

ساعت24- سه سال دیگر، ۷۰ ساله می‌شود. آقازاده هم هست؛ البته آقازاده‌ای که با پدرش آیت‌ا… جنتی اختلاف‌نظر دارد. شاید به دلیل همین اختلاف‌نظر بود که حسن روحانی تصمیم گرفت «علی جنتی» را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهارستان معرفی کند، اما علی جنتی نشان داد که به پیروی از حزب متبوع خود، اهل اعتدال است، همان‌طور که شعار دولت تدبیر و امید نیز اعتدالگرایی بود.

حسن روحانی.jpg
اما در سه سالی که از عمر دولت یازدهم و وزارت علی جنتی می‌گذرد، او از چپ و راست آماج انتقاد بود. انتقاداتی که گاه او را به تندروی به سود جناح چپ و گاه به سود جناح راست، متهم می‌کردند، اما جنتی نیز مانند بسیاری از وزرای کابینه تدبیر و امید، بنا به‌رسم «لبخند» از کنار بسیاری از نیش‌ها و کنایه‌ها گذشت. اما حکایت ازآنجا تلخ می‌شود که آقای وزیر، از سوی حامیان دولت سرزنش شود. پرواضح است که بحث جنجالی لغو پی‌درپی کنسرت‌ها در شهرهای مختلف کشور و عقب‌نشینی جنتی در موضوع برگزاری کنسرت در مشهد، افکار عمومی و همچنین‌ جامعه هنری را از آقای وزیر دلگیر کرد. آنچه در قم به اسم «کنسرت» برگزار شد و واکنش تند علمای قم و به‌طور مشخص، آیت‌ا… محمد یزدی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به دنبال داشت و مدیرکل ارشاد قم را مجبور به استعفا کرد، سلسله اتفاقاتی بود که کار را به اینجا کشاند تا شایعه استعفا یا برکناری علی جنتی، در جامعه دامن گیرد؛ شایعه‌ای که بسیاری در باب آن سخن گفتند جز شخص وزیر ارشاد!

چرا برکناری؟

بدیهی است که کارنامه هر وزارتخانه‌ای بعد از سه سال و اندی فعالیت، منتقدان و حامیان خاص خود را دارد، اما علی جنتی، در بسیاری موارد باب انتقاد را به روی خود گشوده است. جلوگیری از اکران فیلم «رستاخیز» که فیلم برگزیده جشنواره فجر شد، یکی از انتقادات سینما گران به علی جنتی است؛ چراکه در ماجرای رستاخیز، وزیر ارشاد یک گام از مواضع وزارتخانه خود عقب نشست و به فشارها تن داد. در حوزه موسیقی، بحث لغو کنسرت‌هایی که وزارت ارشاد مجوز آنها را صادر کرده بود، باب دیگری شد که عقب‌نشینی‌های وزیر ارشاد، موردانتقاد جامعه هنری و افکار عمومی قرار گیرد. علی جنتی درحالی در پی انتقادات آیت‌ا… سید احمد علم‌الهدی از برگزاری کنسرت در مشهد عقب نشست که سخنگوی وزارت ارشاد، مدعی شده بود ۱۱ سال است که هیچ کنسرتی در مشهد برگزار نشده است. درعین‌حال، پیروز ارجمند، مدیرکل سابق دفتر موسیقی ارشاد به «آرمان امروز» گفت که در مدت یک سال و نیمی که مدیرکلی آن دفتر را در وزارت ارشاد عهده‌دار بوده، بیش از ۳۰۰ کنسرت در مشهد برگزار کرده است. مضاف بر این، وزارت ارشاد در حالی متهم به برگزاری کنسرت در قم شد که خود مدعی است مراسمی که در هفته نخست مهرماه در قم برگزار شد، کمترین شباهتی به کنسرت نداشته است. بااین‌حال، جنتی در برابر هجمه مخالفان و تاکید بر استعفای مدیرکل ارشاد در قم سر فرود آورد و حجت الاسلام عباس دانشی، استعفای خود را تقدیم آقای وزیر کرد. تمام این موارد و همچنین انتقاد علنی رئیس‌جمهور از وزیر ارشاد در جریان غائله کنسرت‌ها در مشهد، مزید بر علت شد تا به شایعه برکناری یا استعفای جنتی دامن زده شود.

تکذیب مجدد سخنگو

بعد از استعفای عباس دانشی، مدیرکل ارشاد قم که شائبه فشار وزارت ارشاد بر او برای چنین اقدامی هنوز باقی است، شایعه برکناری یا استعفای جنتی مطرح شد؛ شایعه‌ای که حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در ۱۸ مهرماه آن را تکذیب کرد، اما لحن سخنان آقای سخنگو در ۲۴ مهرماه، حکایت از آن دارد که گویی اتفاقی رخ‌داده و نوش‌آبادی، مجبور به لب فروبستن است. تسنیم نوشت؛ نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره استعفای علی جنتی گفت: آنچه درباره استعفا و یا تعیین جانشین آقای جنتی مطرح می‌شود، بیشتر یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است و بنده به عنوان سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانم درباره تایید آن سخنی بگویم. او بابیان اینکه طرح برخی گمانه‌زنی‌ها در حالی است که آقای وزیر در سفر رسمی خارجی بوده است، تاکید کرد: تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوعات با آقای رئیس‌جمهور است. بدیهی است که آنچه رئیس‌جمهور در باب آن تصمیم گیر نهایی خواهد بود، استعفا یا برکناری علی جنتی است که حسین نوش‌آبادی کوشید تا سر حد امکان از تایید آن خودداری کند!

حمایت از وزیر

با این‌حال و در شرایطی که بسیاری نیمه‌خالی لیوان عملکرد علی جنتی را می‌نگرند و حتی خبرهایی مبنی بر انتخاب او به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور نیز شنیده می‌شود، فعالان چاپ، نشر و مطبوعات کشور به یاری آقای وزیر آمدند. ایلنا نوشت؛ در پی انتشار خبرهایی مبنی بر استعفای علی جنتی از مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اعضای اتحادیه‌های ناشران، چاپخانه‌داران و شرکت‌های تعاونی مطبوعات کشور و لیتوگرافان ایران حمایت خود را از استمرار حضور او به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران و نماینده اتحادیه‌های چاپخانه‌داران سراسر کشور، در همین باره گفت: اقدامات اخیر علی جنتی در مقام وزیر ارشاد مانند کمک و پشتیبانی به جلوگیری از افزایش تعرفه واردات کاغذ، چاپ و روزنامه درسال گذشته، تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اهالی صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور، نامه به وزیر اقتصاد و دارایی در حمایت از اهالی صنعت چاپ، بررسی و رسیدن به اینکه جایگاه سخت‌افزاری صنعت چاپ در وزارت ارشاد نیست، او را نسبت به دیگر عزیزان خدمت به حوزه صنعت چاپ کشور متمایز کرده است. پس حمایت ما از علی جنتی عقلانیت و خدمت دوطرفه به کشور می‌باشد. از سوی دیگر، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز ضمن حمایت از ادامه کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده است: اقداماتی ازجمله واسپاری امور به اتحادیه‌های صنفی و توجه به مشکلات کتاب‌فروشان، محقق شدن معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان، همفکری و دخالت دادن اتحادیه در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دیگر اقدامات نیمه‌کاره‌ای که در شرف انجام می‌باشد و همین اندازه این اتفاقات مناسب در حوزه نشر کافی است که ناشران و کتاب‌فروشان کشور از آقای دکتر علی جنتی چهره یک وزیر دوست‌داشتنی، دلسوز مردم و خادم به فرهنگ و نشر کشور در نظر داشته باشند. همچنین رئیس هیات‌مدیره شرکت تعاونی مطبوعات کشور نیز گفت: شرکت تعاونی مطبوعات کشور با داشتن حدود ۲۵۰۰ عضو از اهالی رسانه، طی نامه‌ای محکم به ریاست محترم جمهور جناب دکتر روحانی و با ارائه مستندات لازم از خدمات دکتر علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت نموده و خواستار ادامه کار این وزیر اعتدالی و کوشا شدند. اتحادیه‌های چاپخانه‌داران سراسر کشور ازجمله استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان، قم، قزوین، مرکزی، همدان، ایلام، خراسان شمالی و البرز نیز از ادامه کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام حمایت کرده‌اند.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها