رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 205693

شروط ایران برای حضور در لوزان

ساعت24- نماینده مردم کاشان در مجلس نهم این دور از مذاکرات سوریه را سازنده‌تر از پیش دانست.

نشست بین المللی لوزان.jpg
عباسعلی منصوری آرانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به نشست چهارم صلح سوریه گفت: این نشست‌ها می‌توانند گشایشی ایجاد کنند چرا که به هر صورت همه طرف‌های حاضر در نشست در سوریه نیز نقش مهمی دارند و نسبت به نشست‌های قبلی می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشدو اگر نشست‌ها به این نقطه برسند که کار سوریه را به خود مردم سوریه واگذار کنند و اجازه بدهند مردم سوریه در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند، گشایشی حاصل خواهد شد. ایران بدون شک پیشنهاداتی در دستور کار خود دارد و حضور ایران می‌تواند تاثیر زیادی در روند کاهش تنش‌ها داشته باشد. عباسعلی منصوری آرانی در مورد تفاوت عمده این نشست با نشست‌های پیشین گفت: الان همه طرف‌های درگیر در سوریه حضور دارند. قبلا تلاش داشتند جلسات را بدون حضور ایران برگزار کنند و آمریکا تلاش داشت خود را به عنوان رئیس جلسه معرفی کند و خواسته‌های خود را تحمیل کند.

اگر همین روند ادامه پیدا کند و آمریکا دیدگاه خود را تحمیل کند، مانند جلسات قبل گشایش خاصی ایجاد نخواهد شد. ولی شرایط به گونه ای است که تنش‌ها کاهش خواهد یافت. چراکه الان تنها موضوع سوریه نیست، بلکه موضوعاتی که در فضای بین‌المللی حاکم است می‌تواند بر این جلسه تاثیرگذار باشد. مسائلی از قبیل انتخابات آمریکا، جنگ سرد آمریکا و روسیه، وضعیتی که داعش ایجاد کرده است، وضعیت حاکم بر یمن که منطقه را درگیر کرده است، هرکدام به نوبه خود می‌تواند در این مذاکرات موثر باشد. به طور کلی شرایط منطقه‌ای و بین المللی به گونه‌ای رقم می‌خورد که می‌تواند نسبت به جلسات قبل موفقیت‌آمیز باشد. نماینده پیشین مجلس در ادامه گفت: مسئله‌ای که همچنان مطرح است این است که آمریکا سعی دارد دیدگاه‌های خود را تحمیل کند اما با فشاری که جمهوری اسلامی ایران خواهد آورد، آمریکا ناچار خواهد شد سقف خواسته‌های خود را پایین بیاورد. شرایط امریکا در جهان و منطقه به گونه‌ای است که به نظر من از مواضع پیشین خود عدول خواهد کرد و می‌توانیم بگوییم این جلسه اگر چه ممکن است نتایج چندان روشنی نداشته باشد اما به هر حال گامی رو به جلو خواهد بود.

وی درمورد قصد ایران برای عدم حضور گفت: دیدگاه ایران همچنان این است که مردم سوریه باید خودشان سرنوشت خود را مشخص کنند، حضور ایران مغایر با این امر نیست. اما بی شک ایران شروطی را خواهد داشت که رسیدن به این امر تسهیل شود. پشت درهای بسته مسائلی مطرح خواهد شد که فرایند واگذاری کار مردم سوریه به خودشان نیاز به برنامه‌ای دارد که طی شروط ایران مطرح خواهد شد. ایران بی شک شروط خود را قبل از حضور مطرح کرده و طرف‌های دیگر پذیرفته اند. ایران به صرف دعوت وارد مذاکره نشده، بلکه پیش شرط‌های حضور را مطرح کرده و به صورت عام پذیرفته شده است.

آرانی در پایان درمورد موضع چرخش احتمالی ترکیه به سمت ائتلاف ایران و روسیه گفت: شرایط داخلی ترکیه، این کشور را وارد چرخش می‌کند. آنچه در 6 ماه گذشته در ترکیه رخ داده است، بسیار تاثیرگذار بوده و استراتژی ترکیه در منطقه تغییر خواهد کرد. اما چرخش مواضع به معنای تغییر 180 درجه‌ای نیست، نباید انتظار داشته باشیم به ناگهان ترکیه با مواضع ایران همراهی کند، اما آنچه مسلم است این است که تعدیل صورت خواهد گرفت.

مردم سالاری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها