رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 205716

دبیرکل خانه پرستار بیراهه‌روی وزیر بهداشت در ۳ سال اخیر را تحلیل کرد

هزار میلیارد تومان برای ۱۰ هزار پزشک و بینصیب ماندن پرستاران

ساعت ۲۴- اکنون دیگر وزیر بهداشت و درمان همانند روزها و ماه‌های نخست فعالیت خود محبوبیت ندارد. او که توانسته بود رییس دولت را متقاعد کند با طرح تحول سلامت می‌شود به جای خوب رسید حالا می‌بیند که منتقدان از هر سو با استناد به کارنامه وی این طرح را ناکام می‌دانند. علاوه بر این دولت هم پول تازه‌ای برای تزریق ندارد.

شريفي مقدم دبيركل خانه پرستار
dir="RTL">محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار نیز معتقد است طرح تحول سلامت به بیراهه رفت. او می‌گوید اگر هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح به جای اختصاص دادن به ۱۰ هزار پزشک به شکل عادلانه توزیع می‌شد الان نتایج بهتری داشتیم.

او در تحلیلی که برای نشریه قلمرو رفاه نوشته است می‌گوید: اگر ۱۰ درصد از این اعتبار به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که ۹۰ هزار نفر را شامل می‌شود اختصاص می‌یافت شاهد تحول عظیم در حوزه سلامت بودیم. تحلیل وی را از مسایل روز این بخش بخوانید:

هیچ کجای دنیا نمی‌توان شاهد بود که برخی پرسنل درمانی نظام سلامت ۸۰ میلیون دریافتی داشته باشند و یک نفر دیگر چند صد هزار تومان بگیرد. چنین اختلاف پرداختی‌هایی با هیچ منطق و کار کارشناسی جور درنمی‌آید. پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت تفاوت بین حقوق پزشکان کادر پرستاری گاهی تا ۱۰ برابر بود.

این در حالی است که تفاوت حداقل تا حداکثر در این زمینه نباید بیش از ۸ برابر باشد، لذا مسوولان وزارت بهداشت باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌تواند شکاف بین حقوق پزشک و پرستار را کاهش دهد و عدالت را در این زمینه محقق کند. ۹ سال از تصویب طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد اما هنوز این قانون اجرا نشده است. در این زمینه مکاتبات و پیگیری‌های زیادی انجام شده اما نتیجه‌ای نداشته است. طبق نظریه‌های جامعه‌شناسی و رفتارهای سازمانی، زمانی که کارکنان و افراد جامعه احساس بی‌عدالتی کند اخلاق تهدید می‌شود و نگرش‌شان به کار موظفی است و حتی در مقام مقابله با سازمان نیز برمی‌آیند. حرفه پرستاری مورد تاخت و تاز عده‌ای قرار گرفته در حالی که پرستاری نقش بسیار موثری در سلامت جامعه دارد و دنیا به پرستار به عنوان قشر نخبه جامعه می‌نگرد.

در حال حاضر در همین حوزه کارانه یک پرشک چندین و چند ده برابر این رقم است. این اختلاف دریافتی دیگر از حد متعارف خارج شده و به شکل بی‌عدالتی درآمده است. ما نمی‌گوییم که درآمد پرستاران و پزشکان باید کاملا برابر باشد اما همانند سایر کشورها باید یک حد معقولی از تفاوت بین سطح درآمدی پزشکان با سایر پرسنل نظام سلامت برقرار باشد.

در حال حاضر پرستاران ما خود را در حاشیه می‌بینند و به صورت روحی روانی و جایگاه اجتماعی این تصور بر آنها غالب شده است هک همه کاره پزشکان هستند و آنها عملا نادیده انگاشته می‌شوند بنابراین امیدواریم وزیر محترم بهداشت با توجه به این دغدغه‌های به حق پرستاران، نشاط و هویت حرفه‌ای را به تیم پرستاری کشور به ویژه در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک بازگرداند. سلامت جامعه محصول یک کار تیمی است و انتظار است که قدر و ارزش هر صنف و هر فردی در این تیم لحاظ شود نه اینکه فقط یک صنف با یک فرد در اوج قرار گیرد و مابقی در حاشیه نادیده گرفته شوند.

پرداخت‌های ۱۷ میلیون تومانی به پزشکان برای حضور در مناطق محروم باحث ایجاد شکاف بین طبقات جامعه می‌شود، سیاست ارایه چنین دستمزدهایی اشتباه است و باید کارشناسان این حوزه طرح‌های دیگری را برای رغبت پزشکان در مناطق محروم جایگزین کنند. به نظر می‌رسد چنین طرح‌هایی در اواسط راه با شکست روبه‌رو و کمبود اعتبار مانع از تحقق آن شود. از سویی دیگر توقعی هم در بین جامعه پزشکی ایجاد می‌شود و به تبع آن ممکن است پرستاران و ماماها نیز انتظار چنین دریافتی‌هایی داشته باشند که در این صورت معضلات این حوزه به شدت افزایش خواهد یافت.

مشکل اینجا است که در اجرای این طرح در چارچوب قانون اقدام نشده و مطمئنا دولت در ادامه با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. مشکلات و چالشی که امروز در جامعه به دلیل اختلاف فاحش درآمد پزشک و پرستار و همچنین پزشک و پزشک غیرقابل ترمیم است و اگر این وضعیت اصلاح نشود، قطعا با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌شویم. باید به سوی عدالت حرکت شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها