رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 205980

دخل و خرج دولت نمی خواند

32 هزار میلیارد تومان کسری در 5 ماه

ساعت 24- محمود احمدی نژاد در ماه‌های آخر دولت دومش با شتاب تمام شروع به استخدام هزاران نفر به طور خاص کرد. او تصور می کرد این لشکر تازه استخدام شده می توانند هواداران سرسخت نامزد مورد حمایت او در انتخابات 1392 شوند. استخدام‌ها انجام شد اما کاندیدای احمدی نژاد برای انتخابات تایید صلاحیت نشد. دولت یازدهم با این مساله مواجه شد و از طرف دیگر قیمت نفت نیز در بازارها سقوط کرد و دولت درآمدش از این ناحیه بسیار تحت فشار قرار دارد. آمارهای ارائه شده از طرف بانک مرکزی نشان‌دهنده شرایط نگران‌کننده دخل و خرج دولت است.

روحانی
dir="RTL">در حالی که درآمدهای دولت در 5 ماه منتهی به مردادماه 1395 به عدد 47 هزار میلیارد تومان رسیده است، پرداخت‌های هزینه‌ای (جاری) در همین مدت به 77 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌های جاری دولت به درآمدها در 5 ماه اول سال به عدد 1.6 رسیده است. به زبان ساده‌تر، دولت در 5 ماه نخست سال 1395 حدود 30 هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدهایش فقط هزینه جاری کرده است.

آمارهای ارایه شده از سوی دولت نشان می‌دهد در 5 ماه اول امسال تراز عملیاتی درآمد و خرج دولت 32 هزار میلیارد تومان کسری داشته است. درآمد مالیاتی دولت در این مدت 35 هزار میلیارد تومان گزارش شده است که 25 درصد رشد را نسبت به 5 ماه مشابه سال 1394 تجربه کرده است.

مالیات‌ها

آمار ارایه شده از طرف بانک مرکزی نشان می‌دهد «مالیات اشخاص حقوقی» در 5 ماه نخست سال 1395 حدود 11 هزار میلیارد تومان بودهن است که 2 هزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه پارسال است و 20 درصد رشد را تجربه کرده است. از کل «مالیات اشخاص حقوقی» رقمی بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان «مالیات علی‌الحساب حقوقی دولتی»، حدود 2 هزار میلیارد تومان «مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی»، «0.1 میلیارد ریال مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی» و 8 هزار میلیارد تومان «مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی» بوده است.

بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که مصرب شده بود در 5 ماه اول امسال 100 میلیارد تومان مالیات دهند فقط 10 درصد آن را پرداخت کرده‌اند. این میزان مالیات پرداختی توسط نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی 50 درصد مالیات پرداختی سال 1393 است. در 5 ماه اول امسال «مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی» با رشدی حدود 20 درصد به حدود 18 هزار میلیارد تومان رسید. در 5 ماه اول امسال مالیات مشاغل، مالیات مستغلات، مالیات متفرقه درآمد به ترتیب 1900 میلیارد تومان و آمار مالیات 300 میلیارد تومان بوده است.

در 5 ماه اول امسال مالیات بر واردات 2900 میلیارد تومان گزارش شده که حدود 8 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها