رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 206197

کنعانی مقدم:

نه جنگ نه صلح کشور را معلق کرده/رفتار روحانی عوض خواهد شد/ نامزدهای امتحان پس داده نیایند/روحانی خودش جنتی را عوض نکند/احمدی نژاد از هر کسی دفاع کند شکست می خورد

ساعت 24-دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی معتقد است حمایت احمدی نژاد از نامزدی خاص هیچ تاثیری در نتیجه انتخابات 96 ندارد. حسن کنعانی مقدم همچنین می گوید دیگر نمی توان به وضعیت نه جنگ نه صلح با آمریکا ادامه داد و بایست تصمیم قاطعی درباره دو مولفه سیاست خارجی و اقتصاد مقاومتی گرفت.

کنعانی مقدم
an dir="RTL">گفت و گوی ساعت 24 با این چهره اصولگرا را در ادامه بخوانید:

اصلاح طلبان با دو نامزد می آیند

**آیا اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آتی نامزد دیگری را در کنار آقای روحانی معرفی می کنند؟

- قطعا اصلاح طلبان به خاطر حاشیه امنی که می خواهند داشته باشند فرد دیگری را در کنار آقای روحانی به عنوان نامزد معرفی می کنند ولی اگر آقای روحانی تایید صلاحیت شود قطعا وی به نفع ایشان کنار خواهد رفت.

**پس احتمال می دهید آقای روحانی رد صلاحیت شود؟

بله؛ هر احتمالی در کشور ما وجود دارد.

**عرفا رئیس جمهور مستقر را می شود رد صلاحیت کرد؟

شورای نگهبان در هر دوره باید صلاحیت نامزدها را مجددا مورد تائید قرار دهد.

** آیا ایجاد ترس از رد صلاحیت، شگرد اصولگرایان برای گرفتن امتیاز بیشتر از آقای روحانی نیست؟

البته بعید نیست خود اصلاح طلبان این موضع را مطرح می کنند که بتوانند در کنار آقای روحانی فرد مورد نظرشان را وارد صحنه انتخابات کنند. اما اصولگرایان نفعی از این موضوع نمی برند که بخواهند چنین چیزی را عنوان کنند چون خودشان کاندیدا دارند.

** مجددا بپرسم ؛ برای فشار به آقای روحانی که امتیاز بیشتری از ایشان بگیرند؟

بعید می دانم شورای نگهبان زیر فشار اصولگرایان یا اصلاح طلبان برود.

روحانی بسیاری از خواسته های اصولگرایان را نپذیرفت

** آقای روحانی در این سه سال و نیم تا چه حد توانسته خواسته های اصلاح طلبان را برآورده کند؟

دولت یازدهم با اصلاح طلبان، کارگزاران و احزاب وابسته به خود آقای روحانی همسویی کرده است از این رو طبیعی است که آنها از عملکرد این دولت رضایت داشته باشند؛ چرا که از یک حالت بحرانی خارج شدند و در وضع بهتری قرار گرفتند. اما اینکه آقای روحانی دور اول برای اصلاح طلبان بهتر خواهد بود یا دور دوم، به نظر روحانی در دور اول بیشتر به خواسته های اصلاح طلبان توجه می کند تا در دوره دوم.

چون برخی از عناصری که به آقای روحانی در ساختار حاکمیتی دولت تحمیل شدند به وظایف خود عمل نکردند و خیلی از شعارهای آقای روحانی روی زمین ماند.

** مثلا؟

در بحث فرهنگی، مسائل اقتصادی و اجتماعی؛ آقای روحانی شعارهایی داد که خیلی از آنها روی زمین ماند. علتش هم شاید مخالفت اصلاح طلبان با خیلی از این شعارها بود.

**می شود گفت اصلاح طلبان مثلا مخالف شعار خروج از رکود بوده اند؟

نه. اما در بحث جابجایی هایی که در دولت صورت گرفت یا بحث سیاست های فرهنگی با دولت اصطکاک داشتند.

** برخی اصلاح طلبان هم می گویند برخی وزرا مثل آقایان رحمانی فضلی و پورمحمدی؛ گزینه هایی بودند که از سوی اصولگرایان به آقای روحانی تحمیل شدند و اگر افرادی غیر از این ها به مجلس معرفی می شدند مجلس اصلا به کل کابینه روحانی رای نمی داد؟

اصولگرایان خواسته هایشان را به آقای روحانی ابلاغ کردند کهخیلی از آنها پذیرفته نشد ولی رئیس جمهور به دلیل اینکه اکثریت مجلس گذشته دست اصولگرایان بود چاره ای جز تعامل در مورد بعضی دیگر از خواسته های اصولگرایان را نداشت.

** چرا معتقدید روحانی دور اول برای اصلاح طلبان بهتر از روحانی دور دوم خواهد بود؟

آقای روحانی در دور دوم نیاز به تعامل بیشتر با اصولگرایان دارد و برای همین شرایطش کمی با دور اول فرق می کند.

رفتار روحانی تغییر خواهد کرد

** یعنی نیاز به این تعامل با اصولگرایان برای ایشان بیشتر خواهد شد؟

روحانی برای ادامه کار در دولت آینده نیاز به همراهی اصولگرایان دارد چون می داند به تنهایی نمی تواند دولت را با اتکا به جریان اصلاح طلبان جلو ببرد. عقبه جریان اصولگرایی اگر با دولت همراهی کند روحانی موفق تر خواهد بود.

** شما خود را همچنان اصولگرا می دانید؟

بله

**آیا این که گفتید یک ترفند اصولگرایانه برای فاصله انداختن بین روحانی و اصلاح طلبان نیست؟

آقای روحانی اصولگرا بوده و هست.ایشان در جامعه روحانیت مبارز بوده است. در مقعطی از اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات بهره گرفت اما در دور دوم رفتار ایشان تغییر خواهد کرد.

گزینه های متعددی زیر میز اصولگرایان است

** به نظر شما اصولگرایان روی نامزد واحدی اجماع می کنند؟

قطعا تعدادی اصولگرا کاندیدا و از فیلتر شورای نگهبان هم رد می شوند. تبلیغات انتخاباتی شان را هم خواهند داشت ولی در نهایت اگر بخواهند پیروز انتخابات شوند چاره ای جز داشتن یک نامزد نخواهند داشت.

** چه گزینه هایی مطرح هستند؟

امروز به شوخی گفتم گزینه های زیادی زیر میز هستند( با خنده) اما اینکه کدام روی میز بیاید بستگی به شرایط دارد. اما قطعا باید نامزد نهایی کسی باشد که بتواند تغییر فازی را در شرایط انتخاباتی ایجاد کند و آرای خاکستری که الان حدود 70 درصد است را به سوی خود جذب کند. آرایی که نه به سمت اصلاح طلبان است و نه اصولگرایان.

** یکی از دلایل موفقیت آقای احمدی نژاد در سال 84 ؛جذب بخشی از آرای خاکستری است. ایشان شعارهایی درباره مقابله با نابرابری داد که توانستنظر بخشی از افرادی که اصلا رای نمی دادند را به خود جذب کرد. الان اما بحث ورود وی عملا منتفی شد. آیا اصولگراها نامزدی را می توانند معرفی کنند که توانایی وی را برای جذب آرای خاکستری داشته باشد؟ اگر نامزد مد نظر اصولگرایان صرفا به جذب آرای اصولگرایی اتکا کند آیا می تواند موفق شود؟

من تعریفی از آرای خاکستری دارم؛ افرادی که آرای نامنظم دارند و تغییر فاز می تواند آنها را منظم کند. مثل آب که ملکولهایش نامنظم است اما وقتی به سمت یخ زدن

می رود تمام کریستالهایش مرتب می شود.

حال اگر نامزدی؛ اگر چه اکنون هم پایگاه مردمی بالایی نداشته باشد؛ بتواند با حرفهایی که می زند این تغییر فاز را ایجاد کند می تواند بخش موثری از آرای خاکستری را به خود جذب کند.

این آرای خاکستری که طیف وسیعی را در بر می گیرد که هم حامیان انقلاب ولی ناراضی از شرایط موجود را در بر می گیرد و هم کسانی را که حس کنند می توانند با رخ دادن این تغییر فاز به اهداف خود برسند.

آرای سازمان یافته اصولگرایان و اصلاح طلبان در مجموع بیشتر از 30 درصد نیست و این آرای خاکستری است که نتیجه را تعیین می کند.

** پس سال 76 رییس دولت اصلاحاتبا جذب آرای خاکستری توانست 20 میلیون رای جمع کند؟

هم رییس دولت اصلاحاتاین کار را کرد هم آقای احمدی نژاد و هم خود آقای روحانی در سال 92 .

شکست خورده ها دوباره نیایند

** آقای باهنر اخیرا گفته بود بهتر است اصولگرایانی که قبلا نامزد شده اند بخت خود را برای این دوره نیازمایند. چقدر با این نظر موافقید؟

به نظر من هم این افراد حرفهایی را که داشته اند زده اند و رایشان در بوته آزمایش هم قرار گرفته است. آنها اگر حرف جدیدی دارند و می توانند این تغییر فاز را که گفتم ایجاد کنند بیایند اما اگر با همان شعارها و ساختار قبلی بیایند دوباره شکست می خورند.

** آیا احتمال دارد طیفی که به آقای احمدی نژاد نزدیک است بتوانند چراغ خاموش بیایند و نامزدی را از فیلتر شورای نگهبان رد کند. بعد در دقیقه 90 آقای احمدی نژاد از وی حمایت کرده و بخشی از آرای خاکستری را به سوی وی جذب کند؟

این را با آگاهی کامل می گویم هر کس در معرض حمایت احمدی نژاد قرار گیرد قطعا رای نخواهند آورد. احمدی نژاد جایگاهی را به آن صورت ندارد که بخواهد در تعیین سرنوشت انتخابات اثرگذار باشد. ایشان هوادارانی دارد که به وی رای دهند اما نه در حد تغییر در نتیجه انتخابات.

**آقای احمدی نژاد دوبار رئیس جمهور کشور بوده است. هر چقدر هم در دوره دوم ریاست جمهوری،هر چقدر هم نافرمانی و قانون شکنی کرده باشند همه پایگاه رایش را که از دست نداده است؟

اعتقاد من این است که وی جایگاهی در سپهر سیاسی کشور ندارد که بخواهد تعیین کننده نتیجه انتخابات باشد.

** از نظر اقبال مردمی چه؟

بله. طیف های مختلفی از ایشان هواداری می کنند ولی بعید می دانم کسی به خاطر حمایت احمدی نژاد بتواند در صحنه سیاسی کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

**آیا حمایت احمدی نژاد از شخصی خاص باعث ریزشرو ایجاد انشقاق در آرای اصولگرایان نخواهد شد؟

نه. اصولگرایان کار خودشان را دارند انجام می دهند هیچ بحثی هم درباره احمدی نژاد ندارند. اتفاقا ممکن است حمایت آقای احمدی نژاد باعث ریزش آرای روحانی شود.

** چطور؟

بلاخره یک طیف از آرا را به سمت خود بکشاند؛ بخشی از آرای خاکستری را.

به روحانی پیام دادم خودت وزیر را برکنار نکن

**بحث احتمال کنار رفتن آقای جنتی مطرح است. خبر خاصی شنیده اید؟

بله. اخبار مختلفی را شنیده ام و بحث های مختلفی هم مطرح است. اما خود من به یکی از دوستانی که به آقای روحانی نزدیک هستند توصیه کردم اگر آقای روحانی می خواهد تغییری در وزرا بدهد این کار را به عهده مجلس بگذارد.

** با استیضاح؟

** شما خبر موثقی در رابطه با احتمال تغییر آقای جنتی دارید یا اینکه در حد شنیده های مطبوعاتی است؟

نمی توانم بگویم. در جلسه ای بودم که سوال مستقیمی از مسئول مربوطه اش پرسیده شد. فعلا در این حد بدانید که روی میز مانده است.

ده فرمان کنعانی مقدم

**قبلا کتاب دولت سبز را نوشته بودید و آنرا به احمدی نژاد داده بودید؟

سال 83 کتابی را تحت نام دولت سبز نوشتم. اینکه رئیس جمهور آینده که رئیس دولت نهم است چه چالش هایی را در پیش دارد و چه راهکارهایی را باید داشته باشد؟ آن زمان که هنوز چاپ نشده بود جزوه اش را به ایشان دادم بعد هم که کتاب چاپ شد آنرا به ایشان دادم. در این کتاب نوشته بودم که کسی که همه ابعاد چالش های کشور را نداند نمی تواند برنامه ای منسجم برای دولت نهم داشته باشد. از جمله پیشنهاداتمان برای حل معضلات کشور هم راهکار "10فرمان" بود که مطابق آن باید تغییراتی در ساختار اجرایی و حاکمیتی ایجاد کرد. یک تغییر فاز را طراحی کرده بودیم. بعد از خواندن این کتاب دیگر ایشان رئیس جمهور شد و متاسفانه دیگر نتوانستم از ایشان درباره این کتاب سوال کنم.

نه جنگ نه صلح با آمریکا به نفعمان نیست

** اولویت های کشور از نظر حزب شما چیست؟

باید در بخشی از ساختارهای حاکمیتی و خصوصا در بخش سیاست خارجی و مسائل اقتصادی باید تصمیم گیری نهایی شود.

در بخش اقتصادی با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید آنرا عملیاتی و اجرایی کنیم.

در بخش سیاست خارجی به شرایطی رسیده ایم که باید تصمیم گیری کنیم. شرایط نه جنگ نه صلح( بین ایران و آمریکا) همه چیز را در حالت شناور و تعلیق قرار داده است. به نظر می رسد آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که باید از این شرایط نه جنگ نه صلح خارج شوند. یعنی یا وارد یک جنگ تمام عیار با ایران شوند یا با انجام یک توافق با ایران یک نوع آتش بسی را ایجاد کنند.

ما باید هم در سیاست خارجی هم در بحث اقتصادی ما به یک تصمیم گیری جدی برسیم و تعلل و شک و تردیدی نداشته باشیم.

**دیگر چه؟

در بحث فرهنگی و اجتماعی باید مطالبات مردم را مورد توجه جدی قرار دهیم. نارضایتی در بین مردم دارد به یک بحران تبدیل می شود. دولت نباید بگذارد نارضایتی از عملکرد دولت، بخشی از نیروهای نظام را در مقابل نظام قرار دهد.

به نظر می رسد باید به یک راهکار جدی در این خصوص رسید و جلوی نارضایتی را در بخش های اقتصادی و فرهنگی گرفت. شاید ریشه خیلی از نارضایتی های جامعه در عملکرد دولتهاست.

**بقیه قوا چه؟

ما یک مشکل ساختاری که داریم و آن اینکه قوای مختلف کشور به لحاظ تفکیک قوا که در قانون اساسی است یک نوع رقابت را با همدیگر دنبال می کنند. در صورتی که باید به تعامل سازنده و همکاری مشترک در رسیدن به سند چشم انداز و آرمانهای نظام حرکت کنند و این کشمکش ها که ناشی از همین بحث تفکیک قوا است را کنار بگذارند.

محمد رستگار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها