رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 206432

نیامدن احمدینژاد به ضرر روحانی شد

ساعت24- برای شناخت او، لازم نیست به سراغ «ویکی‌پدیا» یا هر دانشنامه اینترنتی دیگری بروید. کافی است سری به سایت او بزنید تا بدانید «صادق زیباکلام» کیست، چگونه فکر می‌کند، چگونه سخنرانی می‌کند، چگونه می‌نویسد و دیگران درباره او چگونه فکر می‌کنند و سخن می‌گویند.

صادق+زیباکلام.jpg
div class="NewsDetail-Body"> سایت استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ازلحاظ بصری چندان جذاب نیست. تم طوسی‌رنگ و تیره آن، هیچ گامی در جهت جذب مخاطبان برنمی‌دارد و عکس سیاه‌وسفید زیباکلام، با همان عینکی که از سال‌ها پیش بر چشم داشت و دست‌کم دو بار آن را تعویض کرده و الان، عینکی گرد، جای آن را گرفته، بالای صفحه دیده می‌شود. شاید زیباکلام هم با نگارنده هم‌عقیده است که آنچه موجب جذابیت او می‌شود، نه سایت او، که صراحت کلام اوست. حتی اگر لینک «زندگینامه» در آن سایت خالی باشد. تیغ صراحت او، اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد! چه آنکه صادق زیباکلام با اصلاح‌طلبان، صریح‌تر سخن می‌گوید و اصلاح‌طلبان نیز بارها و بارها صابون زبان نقادانه زیباکلام به تن‌شان خورده است. نمونه آخر آن را می‌توان در سخنرانی صادق زیباکلام در همایش «دولت دوازدهم و استراتژی اصلاح‌طلبان» که در سینما ایران خرم‌آباد برگزار شد، دید!

به ضرر روحانی است!

در همین راستا، صادق زیباکلام با اشاره به نهی محمود احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶، آن را به ضرر اصلاحات و شخص حسن روحانی ارزیابی کرد. او در همین رابطه گفت: معتقدم نیامدن آقای احمدی‌نژاد به ضرر اصلاح‌طلبان است. برخلاف تصور خیلی‌ها، آقای احمدی‌نژاد ستون پنجم اصلاح‌طلبان می‌شد و آمدنش به نفع اصلاح‌طلبان بود و باعث می‌شد آرای اصلاح‌طلبان بالا برود. الان هم معتقدم چه‌بسا آقای روحانی شاید نتواند ۱۹ میلیون رای بیاورد. اگر احمدی‌نژاد می‌آمد قطعا همین الان بدون تبلیغات بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون رای می‌آورد. زیباکلام گفت: اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده احمدی‌نژاد نامزد می‌شد خیلی‌ها از ترس اینکه اصولگرایان دوباره قدرت را در دست‌گیرند می‌آمدند و به روحانی رای می‌دادند، اما حالا که احمدی‌نژاد نیست شاید همین افراد اصلا رای ندهند و بگویند روحانی رای می‌آورد و ما که دل‌خوشی از روحانی نداریم و این نگرانی وجود ندارد که احمدی‌نژاد باشد و بگویند اصولگرایان مملکت را به دست می‌گیرند. متاسفانه نیامدن احمدی‌نژاد به ضرر آقای روحانی شد.

قشون شکست‌خورده!

صادق زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان نسبت به نحوه حمایت از حسن روحانی در اردیبهشت ۹۶، به نظرات مختلف منتسبان به این جبهه پرداخت و اعلام کرد که همگان باید از روحانی حمایت کنند. زیباکلام گفت: باید نهایت تلاشمان را به کار بگیریم و از آقای روحانی حمایت کنیم. همچنین افراد دیگر را تشویق و ترغیب کنیم که بیایند پای صندوق اخذ رای و رای بدهند. او گفت: معتقدم که با رفتن احمدی‌نژاد عملا اصولگرایان هیچ شانسی برای انتخابات ندارند. صرف‌نظر از آقایان لاریجانی، فتاح، ضرغامی، حداد عادل و جلیلی، هرکسی بیاید نامزد اصولگرایان شود و همه اصولگرایان چه یک نامزد واحد داشته باشند و چه چند نامزد، هیچ شانسی بدون احمدی‌نژاد ندارند؛ چراکه تنها شانس‌شان احمدی‌نژاد بود. او ادامه داد: الان که احمدی‌نژاد در انتخابات حضور ندارد اصولگرایان قشون شکست‌خورده هستند و آقای روحانی می‌تواند به‌مانند مهره‌های شطرنج وزیر، ۲ تا رخ و فیل آوانس دهد و با دست و پای بسته آنها را شکست بدهد. زیباکلام بیان کرد: بنده معتقدم که شرایط کلی کشور و جبهه اصلاحات خیلی به نسبت سال ۹۲ تفاوتی نکرده است اما نباید از ضعف و شکست و درهم‌ریختگی جبهه اصولگرایان غافل شویم و کارشان را تمام‌شده بدانیم. هرچند آنان ازلحاظ محبوبیت به ته خط رسیدند. امروز معتقدم اگر حمایت جدی اصلاحات نباشد فکر نمی‌کنم آقای روحانی در اردیبهشت ۹۶ رای سنگینی بیاورد.

حمایت اخلاقی!

صادق زیباکلام در تشریح دلیل تاکید خود بر حمایت از روحانی گفت: باید حمایت قاطع و بدون چون‌وچرا از روحانی شود؛ نه به‌واسطه اینکه کارنامه‌اش موفق است. حتی وی معجزه نکرده و نزدیک معجزه هم نرفته است اما معتقدم باید از او حمایت شود. دلیل من درباره اینکه می‌گویم از روحانی حمایت کنید اساسا سیاسی نیست، بلکه دلیلم اخلاقی است. او گفت: ‌ما نمی‌توانیم به مردم به‌مانند اسباب‌بازی نگاه کنیم. نمی‌توانیم به بدنه اجتماع بگوییم به روحانی رای دهید، اما ۴ سال بعد بگوییم به ما چه مربوط است. اگر از مردم خواستیم که به اعتبار و شناختی که از ما دارید بیایید به ما رای دهید نمی‌توانیم وقتی‌که هوا پس است بگوییم به ما مربوط نیست. زیباکلام گفت: تعهد اخلاقی ما به مردم تمام نشده است. اگر می‌خواهیم آن اعتبار ۱۹ میلیونی را حفظ کنیم باید پای خوب و بد روحانی بایستیم و اگر روحانی ناموفق عمل کرده، نباید بگوییم به ما چه مربوط است و حتی شرط بگذاریم که معاون اولی را به نقی بدهد و وزارت کشوری را به حسن، اما با مردم صادق باشیم و ناکارآمدی را ماست‌مالی نکنیم.

بزرگ‌ترین انتقاد!

زیباکلام همچنین به شایعات برکناری یا استعفای وزیر ارشاد هم اشاره کرد و صراحتا از هرگونه حمایت از علی جنتی پرهیز کرد. او گفت: درباره این وزارتخانه هیچ دفاعی از دولت روحانی نمی‌کنم و هیچ دفاعی از آقای جنتی ندارم. معتقدم وزیر بعدی ارشاد هرکسی باشد حملات و ناکارآمدی آن از آقای جنتی بیشتر است؛ چراکه به آقای جنتی به‌واسطه پدرش کمتر حمله شده است. معتقدم اگر حسام‌الدین آشنا وزیر ارشاد بشود حر و شهیدش می‌کنند. او گفت: آقای علی جنتی باید می‌ایستاد و از عملکرد خود دفاع می‌کرد. این فعال سیاسی اضافه کرد: بزرگ‌ترین انتقاد من از دولت روحانی مساله حصر است. شاید شما بگویید آقای زیباکلام احضار خبرنگار، بستن روزنامه و زندانیان سیاسی دست روحانی نیست، اما دوست داشتم که آقای روحانی در این ۳ و نیم سال نشان دهد که به فکر حصر است. او گفت: با وجود همه این انتقادات از آقای روحانی وضعیت کشور را به‌گونه‌ای می‌بینم که باید از روحانی حمایت کرد. در ادامه این جلسه زیباکلام در پاسخ به سوال یکی از حضار که چرا در انتخابات ریاست مجلس از لاریجانی دفاع کردید، پاسخ داد: بهترین کاری که کردم حمایت از لاریجانی برای ریاست مجلس بوده است.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها